جاذبه های چابهار را بیشتر بشناسید

شهر چابهار یکی از دیدنی‌ترین شهرهای جنوبی کشور است. شهر و شهرستان چابهار در استان سیستان بلوچستان در نزدیکی دریای عمان قرار گرفته است. هر موقع از سال که به این شهر سفر کنید، بدون آنکه گرمای هوا شما را اذیت کند، می‌توانید در شهر به گشت‌وگذار بپردازید. چراکه آب و هوای چابهار در تمام طول سال معتدل و مطبوع است. در این شهر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلفی وجود دارد که بازدید از آن‌ها در هوای معتدل این شهر لذت‌بخش خواهد بود. در این مقاله قصد داریم با جاذبه‌های گـردشگری و مکان‌های دیدنی این شهر جذاب و زیبای جنوب ایران آشنا شویم.

بازار زرگرها

 اگر با تور چابهار از تهران رفته اید و بخواهید بخشی از زمان سفرتان را صرف بازدید از مغازه‌های طلافروشی چابهار کنید، به بازار زرگرها بروید. در این بازار انواعی از طلا و جواهرات را می‌توانید پیدا کنید. به‌خصوص اگر به‌دنبال طلاهای هندی باشید، می‌توانید محصولات خوبی را در این بازار مشاهده کنید.

 موزه محلی چابهار

 اگر به تاریخ علاقه دارید و دوست دارید آثار و بقایای باقی‌مانده از زمان‌های گذشته را از نزدیک ببینید، به موزه محلی چابهار بروید. این موزه در ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار قرار دارد. از جمله بخش‌های تشکیل‌دهنده این موزه می‌توان به دوران پیش‌از تاریخ، دوران تاریخی و دوران معاصر اشاره کـرد. همچنین در این موزه تابلوهایی از گیاهان و پرندگان و همچنین موجودات آبزی خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد.

 مسجد جامع تیس

 یکی از اولین مسجدهای ساخته‌شده در ایران، مسجد جامع تیس است. قدمت این مسجد به دوران صدر اسـلام بازمی‌گردد. معماری داخلی و خارجی این مسجد شبیه به مساجدی است که در کشور پاکستان و هندوستان ساخته‌شده است. این مسجد در روستای تاریخی تیس قرار گرفته است. این روستا حدود ۱۱ کیلومتر با شهر چابهار فاصله دارد.

 اسکله رمین

 یکی از اسکله‌های معروف ماهیگیران چابهار که در روستایی به همین نام قرار دارد، اسکله رامین است. اگر به‌دنبال خرید ماهی‌های تازه هستید، می‌توانید به ماهی‌فروشان این اسکله مراجعه کنید. همچنین با مراجعه به این اسکله می‌توانید حرکت لنج‌های صیادی مردمان این منطقه را نیز مشاهده کنید. از دیگر فعالیت‌های تفریحی نزدیک به این اسکله می‌توان به موج‌سواری اشاره کـرد.

 قلعه پرتقالی‌ها

اگر قبل از خرید بلیط هواپیما تهران چابهار به دنبال جاذبه های آن هستید می توانیم قلعه پرتغالی‌ها یا قلعه تیس را به شما معرفی کنیم. این قلعه حدوداً دو هزار سال پیش ساخته شده‌است. برای بازدید از آن لازم است که به دهانه‌ی خلیج چابهار بروید تا این قلعه را که بر فراز تپه‌ای مشرف به جاده چابهار-تیس قرار گرفته است، مشاهده کنید. آجر، سنگ و گچ از جمله مواد اولیه‌ای است که در ساخت این قلعه به‌کارگرفته شده‌است.

 ساختمان قدیمی تلگراف‌خانه

 اگر به‌دنبال بازدید از بناهای قدیمی اما مدرن چابهار هستید، به سراغ ساختمان قدیمی تلگراف‌خانه چابهار بروید. به این ساختمان تلگراف‌خانه انگلیسی‌ها نیز گفته می‌شود. این ساختمان در اواخر دوران قاجار ساخته‌شده است.

 گورستان جن تیس

 اگر دوست دارید در طول سفرتان کمی هیجان و آدرنالین را تجربه کنید، البته بدون آن‌که به سراغ تفریحات هیجان‌انگیز بروید، گورستان جن تیس این فرصت را برای شما فراهم کرده‌است. این گورستان یکی از مناطق ترسناک شهر چابهار است که با نام قبرستان شماره یک تیس نیز شناخته می‌شود. مردم محلی روستای تیس بر این باورند که در این گورستان اجنه دفن شده‌اند. قدمت روستای تیس به ۲۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و قبرستان آن نیز به‌همین میزان قدمت دارد.

 از دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر چابهار می‌توان به نام‌های زیر اشاره کـرد:

  • اسکله کنارک
  • دکه بازار چابهار
  • آرامگاه سید غلام‌رسول
  • مرکز تجاری ابریشم
  • مجتمع تجاری تیس

 درادامه جاذبه‌های طبیعی شهر چابهار را معرفی می‌کنیم.

 تالاب لیپار

 یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهر چابهار تالاب لیپار است. به این تالاب دریاچه صورتی نیز گفته می‌شود. تالاب لیپار در کیلومتر ۲۰ جاده چابهار به گواتر قرار گرفته است. فرآیند شکل گیری این تالاب توسط دو رشته‌کوه که آب‌های اقیانوس عمان را محدود کرده‌اند، آغاز شده است. آب این تالاب بسیار شور است و وسعت آن به ۱۴ کیلومتر می‌رسد.

 کوه‌های مریخی

یکی از اعجاب‌انگیزترین و منحصربه‌فردترین پدیده‌های طبیعی جنوب کشور، کوه‌های مریخی چابهار است. رنگ‌بندی خاک این منطقه به‌قدری منحصربه‌فرد و جذاب است که آن را با کوه‌های سیاره‌ی مریخ مقایسه می‌کنند و به‌همین دلیل به آن کوه‌های مریخی چابهار گفته می‌گویند. نام دیگر این پدیده جذاب کوه‌های مینیاتوری است. کوه‌های مریخی در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شهر چابهار قرار دارند. دریاچه لیپار نیز در وسط این کوه‌ها قرار گرفته است.

 جنگل حرا

 یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعی شهر چابهار جنگل‌های حرا است. جنگل‌های حرا را می‌توان در سواحل جنوبی ایران در نزدیکی خلیج‌فارس و دریای عمان مشاهده کـرد. این جنگل‌های زیبا زیستگاه پرندگان و جانوران دریایی متعددی است. در این جنگل‌ها گونه گیاهی حرا رشد پیدا کرده‌است. این گیاه در آب‌های شور رشد می‌کند و زمانی‌که آب‌های دریا بالا می‌آیند، بخشی از آن در آب قرار می‌گیرد. جنگل حرای چابهار در دو منطقه در نزدیکی این شهر قابل رویت است. برای مشاهده این جنگل ها می‌توانید به روستای تیس بروید یا بعد از بندر بریس وارد روستای گواتر شوید.

 سواحل مـکران

 یکی از جذاب‌ترین مناطق چابهار سواحل مـکران است. سواحل این منطقه بدلیل دارا بودن سه پوشش صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی بسیار منحصربه‌فرد و خاص هستند. اگر به‌دنبال ساحلی زیبا برای پیاده‌روی، مشاهده غروب آفتاب یا خلوت کردن با خود هستید، سواحل مـکران چابهار برای شما بسیار مناسب است.

 کوه‌های گلفشان

 یکی از پدیده‌های زیبای نزدیک به شهرستان چابهار کوه‌های گل فشان در بندر تنگ است. این پدیده جذاب در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان چابهار قرارگرفته است. اگر به‌دنبال بازدید از این پدیده طبیعیِ جذاب و منحصربه‌فرد هستید، حتماً در زمان سفر به شهرستان چابهار به بندر تنک بروید تا بتوانید این پدیده جذاب و زیبا را از نزدیک دیدن کنید.

 در ادامه نام دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر چابهار را مشاهده می‌کنید:

  • ساحل صخره‌ای چابهار (ساحل دریای بزرگ)
  • درخت مکر زن
  • پلاژ ساحلی تیس
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها