خرید سنگ ساختمانی در تهران

سنگ ساختمانی گرانیت سنگی به رنگ روشن و با عمق اسیدی با ۱۰-۴۰٪ کوارتز، ۳۰-۶۰٪ فلدسپات قلیایی، ۳۵٪ میکا و ۱۰-۳۵٪ مواد معدنی تیره رنگ است. در مفهوم تجاری، گرانیت برای گروه بسیار گسترده ای از سنگ ها استفاده می شود که تقریباً در هر ترکیبی شامل سنگ ساختمانی عمقی است. در حالی که اصطلاح گرانیت به عنوان نامی رایج برای سنگ های رنگ روشن مانند گرانیت، گنیس، سینیت، کوارتز مونزونیت، گرانودیوریت، کوارتز دیوریت، دیوریت در بازار استفاده می شود، آنها را گابرو، دیاباز، آنورزوتیت و پروکسنیت می نامند.

سنگ ساختمانی گرانیت یک فرقه ژرفای ماگمایی دانه ای است که از مواد معدنی سخت و کریستالی تشکیل شده است. سنگ ساختمانی گرانیت؛ دانه های توده عمدتاً دارای اندازه قابل مشاهده هستند. کانی‌های اصلی گرانیت فلدسپات ارتوکلاز و مقدار کمی پلاژیوکلاز و کوارتز است. علاوه بر این، مواد معدنی مانند میکا، هورنبلند، پیروکسن و تورمالین گروه دوم، آپاتیت، زیرکون، گارنت، مگنتیت نیز یافت می شود.

سنگ ساختمانی گرانیت از زمان های قدیم ماده مهمی بوده است. در لایه های زیرین سازه ها به ویژه در ساختمان هایی که مقاومت در برابر رطوبت مهم است مانند بناهای تاریخی استفاده می شود. گرانیت تکه تکه شده در ساخت و سازهای بتنی و سدهای سنگریزی استفاده می شود.گرانیت که حاوی فلدسپات و ۲۰ درصد کوارتز در ساختار آن است، در مقادیر متفاوتی از مسکویت، بیولیت، پیروکسن و هورنبلند نیز یافت می شود. فرآیند تشکیل معمولاً با اولین تبلور ماگمای مذاب با مواد معدنی آهن-منیزیم و فلدسپات های پلاژیوکلاز آغاز می شود.

گرانیت ها با توجه به ویژگی های مواد معدنی که دارند به گروه هایی تقسیم می شوند. که همگام خرید سنگ گراینت باید به آن توجه داشت اندازه دانه ها در هر سنگ ساختمانی  گرانیت متفاوت است. بر این اساس، و نامیده می شود. رنگ آنها با توجه به فلدسپات نامگذاری شده است، اما اگر مقدار کوارتز هورنبلند و میکا زیاد باشد، روی رنگ تأثیر می گذارند. نام هایی مانند سفید، خاکستری روشن، خاکستری تیره، صورتی، قرمز و سبز زیتونی به خود می گیرد.

وزن مخصوص گرانیت معمولی ۲.۶ ۲.۸ گرم بر سانتی متر است، چگالی واقعی آن ۰.۴ تا ۱.۵ درصد است، مقاومت فشاری آن ۱۶۰۰ ۳۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر، مقاومت سایشی آن ۵ کیلوگرم بر سانتی متر است. سختی آن به مواد معدنی موجود در آن بستگی دارد و باید ۶.۵ در نظر گرفته شود.

مناطق استفاده از سنگ ساختمانی گرانیت

سنگ ساختمانی گرانیت به دو صورت سنگ خرد شده و سنگ بلوک در بازار مصرف می شود. عمدتاً به عنوان سنگ خرد شده در ساخت جاده، به صورت ماسه برای ملات بتن، به عنوان بالاست راه آهن، در تهیه لایه های فیلتراسیون در سنگریزه های چاه، در موج شکن ها و سرریز سدها استفاده می شود. گرانیت‌هایی که به صورت بلوک استخراج می‌شوند، در ساخت بناهای تاریخی، برادران بزرگتر و سنگ قبرها، به عنوان بلوک‌های اصلی، ستون‌ها و پله‌سنگ‌ها در ساختمان‌ها و به عنوان سنگ‌فرش و سنگ‌فرش در جاده‌ها استفاده می‌شوند. در تولید سنگ خرد الزامی نیست که گرانیت ویژگی های بسیار بارز داشته باشد و شرکت بودن راحت تر است. در گرانیت هایی که سنگ بلوک تولید خواهد شد، خواص ساختاری سنگ بسیار مهم است.

صفحات ناپیوستگی ناشی از شکاف ها، ترک ها و گسل ها باید به اندازه ای گسترده باشند که بر تولید بلوک تأثیر نگذارند یا باید با مواد معدنی ثانویه با استحکام کافی پر شوند. در یک توده گرانیتی بزرگ، شکاف ها یا سیستم های شاخ و برگ موازی با سطح توپوگرافی با تأثیر نیروهای شلی که در برابر فشار لیتواستاتیک ایجاد می شود که به دلیل خنک شدن اولیه یا پیری سطح کاهش می یابد، رشد می کنند. علاوه بر این، از آنجایی که ویژگی انبساط جانبی در گرانیت ها زیاد است، سنگ به سمت شکاف های ایجاد شده در طول شرکت منبسط می شود. بر این اساس، ترک های جدید رشد می کنند، مته ها گیر می کنند یا سوراخ های حفر شده بسته می شوند. در ساخت سنگ بلوک نیز باید به این ویژگی ها توجه کرد.

ویژگی های سنگ خرد شده گرانیت

مهم ترین ویژگی های مورد نظر در سنگ خرد شده، دوام، مقاومت در برابر شکافتن، شکستگی و اثرات شیمیایی، سختی، مقاومت در برابر سایش و دوام، مقاومت در برابر یخ زدگی و ذوب شدن است. اگرچه دوام و سختی باعث افزایش کیفیت سنگ خرد شده می شود اما بر هزینه های شرکت تاثیر منفی می گذارد. علاوه بر این، از آنجایی که یکی از مهم ترین نهاده های تولید سنگ خرد حمل و نقل است، معادن سنگ خرد شده باید نزدیک به مناطق مصرف باشند

خواص سنگ ساختمانی گرانیت

رنگ گرانیت تحت تأثیر اندازه کوارتز و فلدسپات در بدنه آن قرار دارد. آنها معمولا رنگ هایی از خاکستری مایل به صورتی تا قرمز تیره را نشان می دهند. بسته به نسبت بیوتیت و هورنبلند، رنگ آن از خاکستری روشن تا خاکستری تیره متغیر است. در این مورد، اثر تن قرمز کم است، زیرا نرخ فلدسپات کاهش می یابد. رنگ کمانی رنگ لابرادور یکی از ویژگی های رایج آنورتوزیت در گرانیت های سیاه است. عدم دگرگونی رنگ گرانیت در یک معدن بهره برداری شده مزایایی را از نظر ترویج و بازاریابی محصولات کشاورزی فراهم می کند.

سختی بالای مواد معدنی اصلی موجود در ترکیب گرانیت، هزینه را به میزان قابل توجهی هم در حین ساخت معدن و هم در حین عملیات برش، چیدمان، تکمیل و پرداخت افزایش می دهد. اما مقاوم بودن محصولات به دست آمده در برابر فشار، ضربه و سایش این معایب را برطرف می کند.

مطلوب است که گرانیت‌هایی که به‌عنوان سنگ‌های بلوک کار می‌کنند، بلورهای خیلی بزرگ نباشند و اندازه کریستال به طور یکنواخت توزیع شده باشد، هیچ گونه نقص بافتی مانند خوشه‌های معدنی، قطعات سنگ دیوار، رگه‌های آپلیت یا پگماتیت وجود نداشته باشد. مواد معدنی تقریباً به نسبت مساوی از همه طرف جدا می شوند. از سوی دیگر، در گنیس، ساختارهای نواری و ساختارهای چین خورده این نوارها، الگوهایی را تشکیل می دهند که یک ویژگی مورد توجه است.
گرانیت یک سنگ آتشفشانی است و ماگمایی که در ته پوسته زمین ذوب می شود میلیون ها سال است که به شدت متبلور می شود و در اثر زلزله و ساییدگی به سطح می آید. کانی های اصلی گرانیت کوارتز و فلدسپات و کانی های ثانویه مانند آمفیبول، پیروکسن و میکا هستند. رنگ های گرانیتی با توجه به درصد توزیع و چگالی این کانی ها تشکیل می شوند.

گرانیت مرجح ترین مصالح در ساختمان های امروزی است و می توان دلایل آن را به شرح زیر برشمرد.

• گرانیت طبیعی سخت ترین گروه سنگ در بین سنگ های طبیعی است. این یکی از سخت ترین مصالح ساختمانی در طبیعت است. سختی گرانیت ۶.۵-۷ مه است.

• کانی های اصلی موجود در گرانیت سیلیکات، کوارتز و فلدسپات هستند. سیلیکات ها به مواد اسیدی که اغلب در آشپزخانه خود داریم، مانند اسید سیتریک لیمو، سرکه و نوشیدنی مات واکنش نشان نمی دهند.

• تحت تاثیر اشعه ماوراء بنفش قرار نمی گیرند و تغییر رنگ نمی دهند، همیشه بافت و رنگ خود را رعایت می کنند و در برابر شرایط جوی مختلف بسیار مقاوم هستند.

• گرانیت در برابر حرارت و خراش بسیار مقاوم است. نان را می توان به راحتی روی پیشخوان گرانیتی آشپزخانه برش داد و سبزیجات را نیز خرد کرد.

• گرانیت سخت ترین و بادوام ترین سنگ در بین تمام سنگ ها است.

• فلدسپات موجود در گرانیت کمترین میزان جذب آب را دارد. ۰.۰۳-۰.۰۴٪ بنابراین، آب از پیشخوان نشت نمی کند و هیچ کثیفی روی مواد وجود ندارد.

• گرانیت نیاز به نگهداری دوره ای ندارد، حتی با مالش با صابون تمیز می شود و مانند روز اول آماده استفاده مجدد است.

• سنگ گرانیت؛ در مقایسه با سایر سنگ ها و سرامیک ها، می تواند برای مدت زمان طولانی تری جلای آن را مشاهده کند.

ما محصولات و خدمات زیادی در زمینه پوشش گرانیتی، صفحات گرانیتی، کاشی های گرانیتی، سنگ مکعب گرانیت،
میزهای گرانیتی، حاشیه گرانیتی، پله های گرانیتی، سنگ فرش های گرانیتی و گرانیت داریم

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها