درمان کبد چرب

درمان کبد چرب (Treatment of fatty liver) زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که بدانید کبد یکی از اعضای مهم بدن است و مسئولیت پاکسازی و تصفیه خون را بر عهده دارد. تجمع چربی در اطراف کبد باعث تضعیف عملکرد آن می شود و باعث ایجاد مشکلات متعددی می شود که مهمترین ان عدم جذب ویتامین ها و مواد مغذی موجود در مواد غذایی در بدن است.

یکی از مواد غذایی پرخاصیت که نقش موثری در درمان کبد چرب و رفع التهابات آن دارد سیر سیاه است. این ماده در واقع همان سیر سفید می باشد که طی فرایند مشخصی و در مدت زمانی حدود ۵۰ الی ۹۰ روز تبخیر می شود. در نتیجه این فرایند خاصیت آنتی اکسیدانی این نوع سیر تا سه برابر افزایش پیدا می کند.

بیماری کبد چرب چیست؟

درمان کبد چرب

بیماری کبد چرب یکی از رایج ترین بیماری های کبدی است که باعث آسیب به این اندام حیاتی می شود. درمان کبد چرب و تشخیص زودهنگام آن می تواند از عوارض این بیماری بکاهد. بیماری‌های کبد انواع متعددی داشته و هر کدام به‌نوعی به این اندام حیاتی آسیب وارد می‌کنند

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی چربی در کبد تجمع پیدا کند. خود کبد به صورت طبیعی مقداری چربی دارد اما تجمع بیش از حد چربی باعث ابتلا به بیماری کبد چرب می شود. این بیماری به عنوان بیماری خاموش کبدی هم شناخته شده است چون اغلب بدون وجود علائم رخ می دهد. این بیماری به طور فزاینده ای در حال افزایش است اما به راحتی با تغییر سبک زندگی می توان آن را درمان کرد.

انواع کبد چرب

از نگاه مجموعه لوآ برای درمان کبد چرب بهتر است ابتدا عامل اصلی این بیماری تشخیص داده شود. این بیماری به دو شکل کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی دیده می شود. کبد چرب الکلی در اثر مصرف بیش از حد مشروبات الکلی ایجاد می شود و برای درمان باید فرد مصرف مشروبات الکلی را محدود کند. اما کبد چرب غیر الکلی در اثر عواملی از قبیل چاقی، وراثت، دارو و … به وجود می آید.

علائم کبد چرب کدامند؟

به طور کلی برای اقدام به درمان کبد چرب باید ابتدا شناخت کاملی در مورد علائم این بیماری داشته باشید. زمانی که بیماری پیشرفت کند و کبد دچار التهاب شود علائم زیر ممکن است بروز پیدا کند.

  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • ضعف و خستگی
  • خارش پوست
  • خون دماغ شدن
  • درد و ورم شکم
  • زرد شدن پوست صورت و چشم ها
  • ورم پاها
  • بزرگ شدن حجم سینه در مردان
  • ایجاد شبکه‌هایی از رگ‌های خونی شبیه به تار عنکبوت زیر پوست
  • گیجی و خواب آلودگی
  • اختلال در گفتار

نکته مهم برای درمان کبد چرب

نکته مهمی که در مورد علائم کبد چرب وجود دارد این است که این بیماری در دسته بیماری های خاموش قرار دارد و اغلب علائمی ندارد. اما زمانی که بیماری پیشرفت پیدا می کند علائم جدی مانند قرمز شدن کف دست ها، زردی پوست و چشم، بزرگ شدن طحال، ورم شکم و … بروز پیدا می کند.

علائم انواع گرید کبد چرب کدامند؟

علائم کبد چرب با توجه به گرید بیماری متفاوت است. البته برای درمان کبد چرب هم باید ابتدا گرید بیماری تشخیص داده شود. کبد چرب ساده با گرید یک مشخص می شود و معمولا علائمی ندارد و اگر پیشرفت نکند ضرری برای فرد ایجاد نمی کند. در گرید دو کبد دچار التهاب می شود. در کبد چرب گرید ۳ یا فیبروز کبدی التهاب ایجاد شده باعث بروز زخم می شود. در گرید ۴ یا سیروز کبدی زخم گسترش پیدا می کند و زندگی فرد را دچار اختلال می کند. گرید چهار غیر قابل درمان است و بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت زخم ها در مراحل ابتدایی درمان انجام شود.

روش های تشخیص کبد چرب

روش های تشخیص کبد چرب

پزشک متخصص قبل از درمان کبد چرب ابتدا باید از وجود این بیماری اطمینان حاصل کند. برای تشخیص کبد چرب اقدامات مختلفی وجود دارد. ابتدا با شرح حال پزشکی سوابق بیمار بررسی می شود. سپس پزشک با معاینه بدنی التهاب و بزرگی کبد را بررسی می کند.

در مرحله بعدی پزشک آزمایشات لازم برای بررسی آنزیم های کبدی انجام می دهد. سپس پزشک برای بررسی دقیق تر اقدام به مطالعات تصویر برداری مانند سونوگرافی کبد، سی تی اسکن، ام ار ای و … می کند. اما در این میان بهترین روش برای تشخیص بیماری های کبدی نمونه برداری است.

عوارض کبد چرب

اگر درمان کبد چرب نادیده گرفته شود ممکن است بیماری پیشرفت کند و عوارض خطرناکی از قبیل تجمع مایع در شکم، گیجی و خواب الودگی، سرطان کبد، ورم وریدهای مری، نارسایی و از کار افتادگی کبد و … اشاره کرد.

روش های رایج درمان کبد چرب

روش های رایج درمان کبد چرب

برای درمان کبد چرب اقدامات درمانی زیادی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • یکی از مهمترین اقدامات درمانی فوری برای کبد چرب اقدام به کاهش وزن است. اگر کبد چرب در اثر مصرف مشروبات الکلی باشد باید فورا مصرف فراورده های حاوی الکل قطع شود. با تداوم پیدا کردن مصرف الکل امکان مرگ و از دست دادن کبد وجود دارد.
  • در اصل هیچ گونه درمان دارویی و قرصی برای درمان کبد چرب وجود ندارد. پزشک روی بیماری های پیش زمینه ای که باعث کبد چرب شده اند تمرکز می کند. مثلا برای کنترل دیابت، کلسترول و تری گلیسرید دارو تجویز می کند.
  • همچنین مصرف قرص های ویتامین E هم ممکن است تجویز شود.
  • کاهش مصرف شکر و مواد قندی هم می تواند در جلوگیری از ایجاد بافت چربی در کبد موثر واقع شود. مصرف بیش از حد شکر و مواد قندی و مواد غذایی پر چرب در افراد لاغر هم ممکن است منجر به کبد چرب باشد پس بهتر است ابتدا سبک زندگی تغییر پیدا کند.
  • ابتلا به کبد چرب در اثر مصرف بیش از حد آب سرد و نوشیدنی های خنک هم مشکلی است که به وفور دیده می شود. مصرف همزمان نوشیدنی های سرد همراه با غذا باعث سفت شدن چربی در کبد می شود. در نتیجه بهتر است از مصرف نوشیدنی های سرد هنگام غذا خودداری شود.
  • از خوردن داروهای بدون نسخه برای درمان کبد چرب خودداری شود. بیشتر داروهای مصرفی از کبد عبور می کنند و باعث آسیب به کبد می شوند در نتیجه باید از مصرف خودسرانه ی هر گونه دارویی خودداری شود.
  • تغییر سبک زندگی و انتخاب رژیم غذایی مناسب می تواند در سریع ترین زمان ممکن باعث درمان کبد چرب شود. مصرف میوه و سبزیجات تازه و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب می تواند یک روش درمانی موثر باشد.
  • مصرف قهوه هم می تواند یک درمان موثر برای کاهش آنزیم های غیر طبیعی در کبد باشد.
  • مصرف ۷ تا ۸ لیوان آب در روز هم میتواند به درمان بیماری کبد چرب کمک کند. البته ناگفته نماند که آب نباید همراه غذا و به صورت ایستاده مصرف شود.

خواص سیر سیاه برای درمان کبد چرب

سیر سیاه با خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی که دارد یک ماده محافظتی عالی برای افرادی است که از کبد چرب خود رنج می برند. در واقع هم برای درمان کبد چرب گزینه مناسبی است و هم یک مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از مشکلات کبدی است. به علاوه آنکه چربی های اشباع شده در کبد را کاهش می دهد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها