فرار مالیاتی را با کسر مالیات اشتباه نگیرید

برای برخورداری از کسر مالیات کافیست خدمات اظهارنامه مالیاتی شرکت خود را به شرکتهای معتبر مالی و مالیاتی واگذار کنید. این راحتترین راه حلی بود که می توانستم به شما ارائه دهم. اما اگر شرکتی درگیر فرار مالیاتی شود باید جرائم سنگینی بپردازد. سوال مهم این است که آیا این فعالیت مجرمانه قابل اثبات می باشد؟ بله، فرار مالیاتی شرکت ها به آسانی قابل اثبات می باشد.

فرار مالیاتی چیست

فرار مالیاتی چیست

فرار مالیاتی به تلاش های قانونی یا غیرقانونی با هدف عدم پرداخت مالیات یا پرداخت کمتر آن، گفته می شود. فرار از مالیات یعنی مودی قصد دارد مالیاتی کمتر از میزان قانونی آن پرداخت کند. یکی از جرائمی که شرکت متخلف باید پرداخت کند، مبلغ ۲۰ درصد از میزان مالیاتی است که پرداخت نکرده است.

ضمنا بدانید، تنها شرکت های تولیدی و خدماتی و در کل اشخاص حقوقی نیستند که باید جریمه پرداخت کنند. بلکه اگر شخص متخلف وزارتخانه، شرکت یا موسسه دولتی یا شهرداری هم باشد، باید جریمه فرار مالیاتی خود را پرداخت کند.

فرار مالیاتی پردرآمدها

فرار مالیاتی عمدتا توسط اشخاص حقیقی و شرکت های پردرآمدها صورت می گیرد. این افراد با تنظیم مدارک اشتباه و سندسازی دست به چنین اقدامی می زنند. این تخلف مالیاتی اثرات نامناسب اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد. به همین دلیل نظام مالیاتی باید با اصلاح قوانین و افزایش مجازات های فرار از مالیات، احتمال وقوع چنین اقداماتی را کاهش دهد.

 برخی اقدامات جهت فرار مالیاتی

چند نمونه از اقداماتی که به معنی فرار مالیاتی در نظر گرفته می شود به عبارت زیر می باشند:

  • تنظیم غیرحقیقی اسناد و مدارکی که برای تعیین میزان مالیات استفاده می شوند، اعم از ترازنامه، حساب سود و زیان، دفاتر قانونی
  • عدم ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک برای ۳ سال متوالی
  • مخفی کردن فعالیت اقتصادی و درآمد خود
  • ممانعت از انجام اموری که مامور مالیاتی مکلف به انجام آن می باشد
  • استفاده از مدارک تجاری دیگران برای فرار مالیاتی

جریمه فرار مالیاتی

 چرا برخی دست به فرار مالیاتی می زنند؟

یک سوال مهم، با وجود اینکه فرار مالیاتی به اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشورها آسیب می زند، چرا برخی افراد دست به فرار مالیاتی می زنند؟ یکی از دلایل، چارچوب قوانین مالیاتی می باشد. اگر قوانین مالیاتی با دقت تنظیم و اجرا شود به ندرت افراد می توانند موفق به فرار مالیاتی شوند. دلیل دیگر، میزان مالیات زیاد شرکت ها و اشخاص می باشد.

مجازات حبس به دلیل فرار مالیاتی

مطابق قوانین مالیاتی، در ماده ۲۰۱ قانون مالیات های مستقیم سال ۱۳۸۰ و در ماده ۲۷۴ اصلاحیه همین قانون در سال ۱۳۹۴، برای این موضوع مجازات حبس تعیین کرده است. اگر قصد دارید جزئیات بیشتری از این موضوع بدانید، این مواد قانونی را مطالعه کنید. برخی کشورها، برای این جرم ۵ سال مجازات حبس تعیین شده است.

اگر مالیات پرداخت نکنیم چه می شود؟

اگر مالیات قانونی خود را پرداخت نکنیم قانون گذار از شیوه های دیگری برای تعیین میزان مالیات استفاده می کند. در صورتی که اقدام به عدم پرداخت مالیات کنید ممکن است تصمیماتی در خصوص شما گرفته شود که عبارتند از: محاسبه مالیات علی الراس، جریمه و حبس و محرومیت از معافیت مالیاتی.

محاسبه مالیات علی الراس

در صورتی که مودی با اداره مالیات و مامور مالیات همکاری نکند و اطلاعات را غیرصادقانه اعلام کند، مامور مالیاتی راسا اقدام به تعیین مالیات می کند. در این روش اداره امور مالیاتی، میزان مالیات مودی را ارزیابی می کند. این روش درصورتی استفاده می شود که مدارک ارائه شده قابل رسیدگی و کافی نباشد.

کسر مالیات چیست؟

کسر مالیات به معنی کاهش میزان مالیات از طریق ثبت صحیح اظهارنامه مالیاتی و لوایح کسر مالیات. بهترین راهکار برای بررسی اینکه کسب و کار شما شامل کسر مالیات می شود یا خیر، گرفتن مشاوره حسابرسی از یک تیم مالی باتجربه است. ممکن است راهی برای کاهش مالیات شما وجو داشته باشد اما از آن بی خبر باشید.

چگونه مالیات کمتری پرداخت کنیم؟

مشوق های مالیاتی و شیوه های پرداخت کمتر مالیات می تواند به شما در کاهش میزان مالیات کمک کند. برخی از این روش ها را در ادامه لیست کرده ایم.

تخفیف مالیات

 پرداخت به موقع مالیات

یکی از روش های کاهش میزان مالیات، پرداخت به موقع میزان مالیات تعیین شده برای کسب وکار شما می باشد. به اشخاصی که مالیات خود را به موقع پرداخت می کنند، مودیان خوش حساب مالیاتی می گویند. سازمان مربوطه برای تشویق این اشخاص، چند درصد تخفیف مالیاتی درنظر گرفته است. اگر ۳ سال پیاپی تکالیف مالیاتی خود را به موقع انجام دهید، ۴ تا ۵ درصد از میزان مالیات شما، از میزان مالیات تعیین شده شما کسر می شود.

دقت در محاسبات و اظهار اسناد

دقت در امور مالی شرکت ها، مزایای زیادی دارد. یکی از این مزایا تاثیر در میزان سود سالانه می باشد. یکی از این موارد به استهلاک دارایی ها برمیگردد که هر چه این مبالغ با دقت بیشتری محاسبه شود، در نهایت میزان مالیات کمتری پرداخت خواهید کرد.

اشراف به قوانین مالیاتی

تغییر نرخ مالیات بر درآمد را هر سال بررسی کنید. این نرخ ها و برخی قوانین ممکن است تغییر کند. بهتر است قبل از هر اقدامی از یک شرکت خدمات مالی و مالیاتی مشاوره بگیرید یا امور مالی را به آنها بسپرید. یک شرکت معتبر مالی به قوانین مالیاتی اشراف  دارد و همیشه به روز است.

در کل فرار مالیاتی امری ناهنجار تلقی می شود و آثار منفی اجتماعی و اقتصادی برای کشورها دارد. به همین علت یکی از راهکارهایی که نظام امور مالیاتی کشورها درنظر گرفته اند، مشوق های مالیاتی و قوانین مربوط به کسر مالیاتی می باشد.

تفاوت کسر مالیات و فرار مالیاتی

طبق تعاریفی که بالاتر به آنها اشاره کردیم باید تفاوت میان فرار از مالیات و کسر مالیات را بدانید. علاوه بر مفهوم این دو عبارت که با هم متفاوت می باشند، آثار این دو عمل هم متفاوت هستند. فرار مالیاتی آثار بدی برای کشور دارد و در مقابل، مشوق های کسر مالیات، آثار خوبی برای کشور دارد.

چگونه می توانیم از کسر مالیات برخوردار شویم

خدمات مالی شرکت تولیدی، خدماتی، دانش بنیان و … خود را به شرکت های معتبر حسابداری و مالی بسپرید. اینگونه با خیال راحت همه امور حسابداری و مالی و مالیاتی خود را به این شرکت ها واگذار می کنید. یکی از مزایای استفاده از این شرکت ها، انتخاب بهترین راهکارهای کسر مالیات برای شما می باشد.

منبع: تیک تکس tiktak.org

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها