فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی

وقتی پولی از فردی طلبکار باشید، مسلما بدهکار باید در زمان تعیین شده اصل پولتان را بازگرداند. زیرا این پول روز به روز از ارزشش کاسته می شود. در صورت عدم پرداخت در موعد مقرر، در برنامه ریزی های مالی شما اختلال ایجاد شده و با گرفتن خسارت تاخیر تادیه می توانید جبران ضرر کنید. جهت محاسبه این خسارت نیز از فرمول خاصی پیروی می شود که این فرمول بر اساس شاخص سالانه تعیین شده توسط بانک مرکزی ایجاد شده است.

فرمول خسارت تاخیر تادیه چیست؟

طبق فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه بانک مرکزی مبلغ اصل بدهی ضرب در شاخص تورم در زمان حال می شود و نتیجه بدست آمده تقسیم در شاخص تورم در تاریخ مطالبه بدهی خواهد شد.

مرجع اعلام شاخص تورم کجاست؟

در کشور ما دو مرجع، شاخص تورم را محاسبه و اعلام می کنند که این دو مرجع بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هستند. اخیرا بر سر اینکه این دو مرجع کدام یک صلاحیت دارند اختلافات زیادی پیش آمده است. لذا طبق قانون، شاخص بانک مرکزی مبنای محاسبه اختلاف ارزش پول در دادگاه ها قرار گرفته است.

خسارت تاخیر تادیه از چه زمانی محاسبه می شود؟

بر اساس قانون ۵۵۲ آیین دادرسی مدنی خسارت تاخیر تادیه بعد از درخواست طلبکار و از زمان سر رسید و تا زمان پرداخت محاسبه می شود. لذا اگر طلبکار در سر رسید اقدام به درخواست طلب خود نکند محاسبه دیرکرد از وقتی است که طلبکار طلب خود را در اظهارنامه یا دادخواست مطالبه می کند. در مورد نحوه محاسبه تاخیر تادیه چک در اجرای احکام باید عنوان کرد که این خسارت از تاریخ چک تا زمان وصول آن محاسبه می شود و بانک مرکزی بر حسب نرخ تورم، شاخص سالانه را تعیین می کند.

جهت محاسبه خسارت دیرکرد از روش ماهانه استفاده می شود یا سالانه؟

طبق قانون جهت محاسبه تاخیر تادیه از شاخص سالانه استفاده می شود و در مورد مطالبه وجه چک از عدد شاخص سالانه استفاده می شود. در محاسبه به روش ماهانه و سالانه تفاوت وجود دارد، زیرا در محاسبه سالانه از عدد شاخص آخرین سالی که شاخص تورم آن وجود دارد استفاده می شود. این اعداد شامل میانگین اعداد شاخص های ماهانه سال مورد نظر هستند. مثلا اگر در اواسط سال ۱۴۰۰ باشیم و بخواهیم به روش سالانه خسارت دیرکرد را محاسبه کنیم، باید در این محاسبه از عدد شاخص سال ۹۹ استفاده کنیم. این عدد از عدد شاخص ماه های سال ۱۴۰۰ و حتی از ماه های انتهایی سال ۱۳۹۹ نیز بسیار کوچکتر است. لذا در محاسبه آنلاین تاخیر تادیه نیز بر اساس شاخص سالانه نرخ تورم، خسارت دیرکرد محاسبه می شود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها