معایب تعویض شاسی خودرو

مقدمه

معایب تعویض شاسی خودرو | امروزه برخی از خودرو ها به دلیل تصادفات و نامساعد بودن شرایط جوی و فرسوده شدن شاسی تعادل اولیه خود را از دست میدهند که بسیار خطرناک بوده و حادثه آفرین است  ، به همین دلیل اکثر مردم به فکر تغویض شاسی می افتند که معایب بسیار زیادی دارد که در ادامه به آن میپردازیم اگر در این زمانه اطلاعات این مقاله از شرکت امروم امداد براتون مفید نبود میتوانید با شرکت امداد خودرو ارومیه تمسا بگیرید تا کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما باشند . به شخصه توصیه میکنیم اگر در زمینه ی امداد خودرو در ارومیه نیاز داشتید حتما میتوانید از خدمات اروم امداد استفاده کنید .

 شاسی خودرو

۱)شاسی خود رو چیست؟

شاسی خودرو مانند اسکلت انسان است که همان گونه ماهیچه ها به آن متصل اند ، این نیز به این گونه عمل میکند ، شاسی اصلی ترین قسمت در ساختار خودرو است. در حقیقت شاسی خودرو باعث میشود تمام  قطعات و لوازم خودرو بر روی یک پایه قرار بگیرند. در ادامه به اینکه شاسی چیست چه کاری را انجام میدهد ، هنگام آسیب دیدن و معایب تعویض شاسی صحبت میکنیم.  شاسی خودرو باید توانایی تحمل وزن بالایی را داشته باشد. باگذر زمان و پیشرفت بشر نوع ساختار شاسی تغییر کرده است و خودروسازان تلاش کرده اند تا با ترکیب مواد جدیدتر شاسی­های پیشرفته تری طراحی کنند. شاسى در اصل یک چارچوب و ساختار است که معمولاً از فولاد سخت به شکل ناودانى ساخته مى شود. بر روى شاسی خودرو ، بخش­هایى مانند موتور ، سیستم انتقال قدرت ، سیستم فنربندی و سیستم ترمز و فرمان نصب مى شود.

انواع شاسی خودرو

۲) انواع شاسی خودرو

شاسی ماشین نرده بانی

این نوع از شاسی ها در دسته شاسی های مستقل قرار میگیرند. شاسی ماشین های قدیمی اغلب از این نوع شاسی بوده است اما امروزه به علت نداشتن مقاومت پیچشی کافی کمتر خودرو سوارانی از خودروی با قابلیت شاسی نردبانی استفاده میکنند ، ولی در حال حاضر از شاسی نردبانی بیشتر در خودرو های سنگین ، نظیر کامیون ، اتوبوس ، استفاده میشود. شاسی نرده بانی دارای وزن زیاد بوده و از حجم بسیار زیادی برخوردار است و توانایی کمی در گرفتن لرزش ماشین دارد.

شاسی ماشین صفحه ای

این شاسی خودرو نیز نوع دیگری از شاسی مستقل است ، که از قابلیت های آن میتوان به  نکاتی توجه کرد که هم فضای کمتری را اشغال میکند و هم توانایی بیشتری در جذب ضربات را دارد. اما از سوی دیگر مقاومت پیچشی این شاسی بسیار کم است ،  قابلیت تحمل وزن بالایی را ندارد و این دلایل موجب شده است تا امروزه از این شاسی استفاده نشود. شاسی­های صفحه­ای اکثرا  و درست کردن مجدد  سخت تر و پر هزینه تری نسبت به شاسی­های نردبانی دارند.

شاسی ماشین لوله ای

این نوع شاسی ماشین به شاسی سه بعدی یا فضایی هم معروف است ،  در واقع شاسی لوله ای نخستین مدلی بود که هم به صورت طولی و هم عرضی ساخته میشد و تمام قسمت­های اتاقک خودرو را در بر میگرفت. با توجه به مقاومت پیچشی بالا، شاسی ماشین­های اسپرت از این نوع ساخته میشوند. شاسی لوله­ای به دلیل ساختار فضایی  و زیبای خود حفاظت و ظاهر خوبی به سرنشینان و خودرو میدهد و  مالکان خودروهای مسابقه­ای بیشتر از این نوع شاسی برای خودروی خود استفاده میکند اما معایبی نیز با خود به همراه دارند که از جمله آنها میتوانیم به فضای زیاد اشغال شده اشاره کنیم. قیمت و حجم بالای این نوع شاسی موجب  شده تا نتوان از آنها در خودروهای سواری استفاده کرد.

شاسی منوکوک

شاسی تمامی ماشین های امروزی که آن استفاده میکنیم از پراید گرفته تا ماشین های شرکت تیوتا و بنز از این شاسی استفاده میکنند و خودروهای سواری و سبک در این دسته قرار میگیرند . البته شاسی مونوکوک چندان بی عیب و نقص هم نیست چراکه برخی از شاسی منوکوک خودرو­ها مقاومت کمی در برابر ضربات دارد و تعمیر اساسی آن پس از تصادفات سخت چندان امکان پذیر نیست و معایبی به همراه دارد که در ادامه به آن میپردازیم.

۳)در چه صورت باید شاسی خودرو را عوض کنیم؟

شاسی ماشین همانطور که گفته شد نقش مهمی در ساختار ماشین دارد و بعد ضربه دیدن آن ممکن است به صورت درست تعمیر نشود که موجب لاستیک سایی ، و ایجاد درزه های در خودرو و افزایش صدای اتاق خودرو ، کشیدگی فرمان به چپ و راست میشود. این نکته را باید بدانید که هنگام ساخت خودرو شاسی را با مواد ضدزنگ میپوشانند اما بااین حال تماس بیش از حد با آب و رطوبت در مکان­های دارای رطوبت و در مکان­های پربارش یا شرجی باعث پوسیدگی و زنگ­زدگی خودرو میشود. پوسیدگی شاسی باعث میشود خودرو به لرزش درآمده و به کابین منتقل و توسط راننده و سرنشینان احساس شود این هم یکی از نشانه­های مشکلات شاسی است. مالکان خودرو به دلیل هزینه بالای تهیه ماشین به فکر تعویض شاسی می افتند که مشکلات حقوقی زیادی را به همراه دارد.

۴)مشکلات تعویض شاسی ماشین

شاسی و اتاق ماشین دو قطعه مهم و به هم متصل هستند ، مالکان خودرو  به دلیل تصادف یا فرسایش شاسی تصمیم به تعویض آن میگیرند اما از بروز مشکلات احتمالی این کار خبر ندارند.  در ادامه نکته های کلیدی گفته میشود که چگونه بتوانیم شاسی ماشین را عوض کنیم . درون سند خودرو شماره شاسی با شماره اتاق درج شده است  و زمانی که تصمیم به تعویض تکی شاسی خودرو بگیرید باید اتاق آن را هم عوض کنید ، متخلفان با تعویض تکی شاسی دست به هک کد درون سند بر روی شاسی ماشین میزنند که این کار غیر قانونی است و تبعاتی به همراه دارد،  تعویض کامل شاسی با بدنه نیز کار ساده ای نسیت و در صورت وجود اتاق شاسی موجود در کارخانه و با درخواست دادن و طی کردن مراحل قانونی امکان  تعویض شاسی و اتاق فراهم میشود.

اما تمامی نکاتی که گفته شد مربوط به مراحل قانونی تعویض شاسی بود اما اینجا میخواهیم از مشکلات فیزیکی و خطراتی که تعویض شاسی به همراه دارد صحبت کنیم ،از آنجا که شاسی خودرو بسیار نقش کلیدی در سیستم تعلیق ،  و تعادل ماشین دارد هنگامی که شاسی به صورت تکی و غیر قانونی تعویض میشود تبعاتی دارد ، که شامل نصب نشدن شاسی به صورت درست روی اتاق خودرو است ، زمان تولید شاسی ماشین در کارخانه ها و نصب اتاق روی شاسی توسط دستگاه و بسیار دقیق و کارشناسی شده انجام میشود تا از بروز کوچکترین حادثه جلوگیری شود ، وقتی که شاسی خودرو خودرا به صورت تکی تعویض کردید ، یکی از عوارض مشکلات شاسی خودرو انحراف فرمان است.

آیا ماشین با شاسی تعویض یا آسیب دیده بخیریم؟

۵) آیا ماشین با شاسی تعویض یا آسیب دیده بخیریم؟

معمولا در تصادفات شدید جلوبندی و شاسی خودرو دچار آسیب های فراوانی میشود. یکی از این مشکلات اساسی انحراف شاسی است.کوچکترین انحراف موجود در شاسی ، به قطعات متصل به آن آسیب وارد میکند.امروزه صافکار های حرفه ای میتوانند شاسی آسیب دیده را تعمیر کنند اما گاهی این عمل ممکن نیس ،  به خصوص زمانی که شاسی دچار شکستگی شده باشد ، که به این حالت انحراف شاسی میگویند. برای اینکه از این شکستگی ها مطلع شوید باید به سرشاسی ها توجه کنید البته اگر در این زمینه مهارت دارید ، در غیر این صورت باید پیش کارشناس بروید که عمل شکستگی شاسی­ها به راحتی قابل شناسایی است. حال اگر برای استفاده شخصی میخواهید خودرو تهیه کنید ، شاسی آن را بادقت زیادی بررسی کنید.زیرا آسیب دیدگی شاسی ناشی از تصادف بسیار خطرناک و مشکل ساز است. درصورتیکه یکی از این خودروها را بخرید، چاره ای جز فروختن آن ندارید. آن هم با خسارت بسیار زیاد و نکته دیگری که باید به آن توجه کنید آسیب دیدن شاسی باعث افت شدید قیمت خودرو میشود ، هرچند توصیه میکنیم اساساً سراغ چنین خودروهایی نروید. زمانیکه شاسی آسیب ببیند دیگر قدرت و استهکام قبلی را ندارد و در صورت کوچک ترین تصادفات خطراتی را برای سزرنشنان به همراه دارد.

شاسی خوردگی یکی دیگر از عوامل خطر آفرین است که باید  توسط کارشناس تشخیص داده شود معمولا شاسی خوردگی در انتها و ابتدای خودرو اتفاق می افتد که برای شناسایی آن باید در صندوق عقب و کاپوت را باز کنید و کف این دو قسمت را بادقت بررسی نمایید. با مشاهده برآمدگی هایی بر روی شاسی باید بدانید که خوردگی اتفاق افتاده است . البته ممکن است که این برآمدگی ها ناشی از شاسیکشی باشد  ، پس حتما برای تشخیص این کار به کارشناس مراجعه کنید.

مقاله از : اروم امداد 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها