آشنایی با تاریخچه یونولیت و کاربردهای آن در صنایع

یونولیت‌ها جزو پرکاربردترین نوع موادها هستند که از آن ها امروزه در حوزه های مختلف استفاده می شود. در دهه های گذشته از این نوع ماده در ساختمان سازی به صورت خیلی جزئی استفاده می کردند، اما در حال حاضر یونولیت جزو اصلی ترین مصالح ساختمانی به حساب می آید.

یونولیت بسته بندی

تاریخچه یونولیت

ماده یونولیت در سال ۱۸۳۹ میلادی، توسط دانشمندی به نام ادوارد سیمون به صورت کاملا اتفاقی کشف شد. این دانشمند هنگام جدا کردن مواد مختلف از رزین طبیعی، یونولیت را کشف کرد. این دانشمند در ابتدا متوجه نبود که چه ماده ارزشمندی را کشف کرده است و در رابطه با یونولیت چیز زیادی نمی دانست.

اولین اقدام ادوارد سیمون برای کسب اطلاع در رابطه با یونولیت، مشورت با دانشمند و شیمی دانی به نام Herman staudinger بود. این دو شخص پس از مشورت با یکدیگر دریافتند که زنجیره های بلند استایرن، می توانند یک ماده پلمیری پلاستیکی تولید کنند. به طور کلی، کشفیات یونولیت سبب شد تا این دو دانشمند وارد دنیای نوینی از یونولیت ها شوند. در سال ۱۹۳۰، یک کمپانی آلمانی با نام BASF به تجاری سازی پلی استایرن اقدام نمود. حجم معینی از پلی استایرن در سال ۱۹۳۷ تولید شود و به کشورهای مختلف همچون آمریکا، وارد شد. یونولیت ها دارای انواع مختلفی همچون پلی استایرن هستند و هریک از آن‌ها کاربردهای به خصوصی دارند.

مهم‌ ترین کاربردهای یونولیت

یونولیت جزو یکی از محصولاتی است که در تمامی صنایع کاربرد دارد. اما به طور کلی از یونولیت در ساختمان سازی به صورت گسترده استفاده می شود. در ساختمان سازی برای عایق نمودن ساختمان در مقابل حرارت، صدا و برودت از ورق یونولیت استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای یونولیت در ساختمان سازی می توان به جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش وزن ساختمان اشاره کرد. علاوه بر آن استفاده‌ از یونولیت، باعث می شود تا ساختمان در هنگام زلزله مقاومت بالایی داشته باشد.

از یونولیت در ساختمان هایی همچون سردخانه، سینما، سالن ورزشی، سالن کنفرانس و سالن تئاتر به صورت گسترده استفاده می شود؛ زیرا این ساختمان‌ ها نیازمند عایق سازی با سطح بسیار بالایی هستند. به طور کلی در ساختمان سازی از یونولیت نسوز استفاده می شود. یونولیت شکل پذیری بالایی دارد و به آسانی برش می خورد و در برابر ضربه و فشار بسیار مقاوم است. به همین دلیل در صنعت بسته بندی، استفاده از یونولیت بسیار رایج است. یونولیت بسته بندی برای دارو، لوازم خانگی، مصنوعات چوبی و لوازم صوتی و تصویری کاربرد دارد.

از دیگر کاربردهای یونولیت می توان به استفاده در ساخت یخدان های مسافرتی و یخچال های موجود در ماشین اشاره نمود. از این نوع یخدان ها معمولا جهت جابجایی مواد خوراکی و نوشیدنی های مختلف استفاده می شود. علاوه بر این، از این یخدان ها برای منتقل کردن غذاهای گرم رستورانی نیز استفاده می شود. استفاده از ماده یونولیت در ساخت یخدان فومی همواره دارای مزایای متعددی است. یونولیت عایق است، به همین دلیل دمای مواد غذایی را کنترل می کنند و ثابت نگه می دارند. همچنین یونولیت سبک است، از این رو به راحتی می توان آن را حمل و نقل کرد.

علاوه بر این، از نشت مایعات و نفوذ رطوبت نیز جلوگیری می کند، به همین دلیل از آن برای انتقال مایعات و ماهی های زنده استفاده می کنند.

همچنین یونولیت رطوبت را جذب نمی کند، بر همین اساس اجازه رشد به باکتری و قارچ ها را نمی دهد و از فاسد شدن غذا جلوگیری به عمل می آورد. همین موارد سبب شده است که بتوان از این محصول جهت جابجایی و نگهداری نمونه های ژنتیکی و آزمایشگاهی استفاده کرد. با استفاده از باکس یونولیتی می توان انواع دارو، واکسن، ارگان های حیاتی و فرآورده های خونی را جابجا کرد.

از دیگر کابردهای یونولیت می توان به نگهداری از گل های آپارتمانی نیز اشاره کرد. بدین صورت که ذرات یونولیت را با خاک گلدان ترکیب می کنند. این مورد باعث می شود تا هزینه تمام شده خرید خاک و وزن گلدان کاهش یابد. با استفاده از یونولیت، بین ذرات خاک فضای خالی ایجاد می شود و این باعث می شود تا ریشه بتواند به راحتی نفس بکشد. علاوه بر آن، آب اضافی گلدان نیز خارج می شود، چرا که یونولیت رطوبت را جذب نمی کند. یونولیت، در ساخت تابلو، استند تبلیغاتی و دکور عکاسی نیز کاربرد دارد. زیرا یونولیت بسیار سبک است و می توان به راحتی آن را برش داد. به همین دلیل، ساخت دکورهای مختلف با استفاده از یونولیت بسیار راحت است. همچنین می توان از یونولیت برای ساخت کاردستی نیز استفاده کرد، زیرا یونولیت به راحتی رنگ آمیزی می شود.

خرید یخدان یونولیتی از وحید استار

در وحید استار یخدان های یونولیتی با ابعاد و سایزبندی های مختلف موجود هستند و قابلیت تفکیک حجمی را نیز دارند. در اغلب موارد، برای یخدان یونولیتی وحید استار از ابعاد اختصاصی استفاده‌ می شود، که این مورد نیز بسته به نیاز مشتری می تواند متغیر باشد. علاوه بر این، یخچال های یونولیتی را با عرض و ارتفاع دلخواه و به صورت متری نیز تولید می کنند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها