آشنایی با انواع دیگ بخار – خرید بویلر بخار

آشنایی با انواع دیگ بخار – خرید بویلر بخار

در صنایع مختلف برای تولید بخار مورد نیاز فرآیندهای خاص خود از تجهیزات و روش‌های مختلفی استفاده‌ می‌شود. یکی از رایج‌ترین روش‌های تبدیل انرژی به بخار استفاده از انواع دیگ بخار است. دیگ بخار یا بویلر در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلفی تولید‌ می‌شوند و هر یک کاربردها و موارد مصرف خاصی دارند.

ازاین‌رو برای تامین بخار مورد نیاز محیط مد نظرتان باید یک بویلر متناسب با آن را انتخاب کنید که لازمه آن شناخت بیشتر بویلرها است. اگر‌ می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد انواع دیگ بخار کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

دیگ بخار چیست ؟

پیش از آنکه به معرفی انواع دیگ بخار بپردازیم بهتر است که تعریفی از این دستگاه داشته باشیم. دیگ بخار یا به اصطلاح انگلیسی بویلر محفظه‌ای استوانه‌ای شکل بوده که در دو حالت عمودی و افقی تولید‌ می‌شود. این دیگ‌ها برای تولید بخار مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند و عملکرد خیلی ساده‌ای دارند. داخل دیگ بخار آب و حرارت در شرایط خاصی در تماس با یکدیگر قرار گرفته و تحت فشار به تولید بخار برای مصارف مختلف‌ می‌پردازند. در طراحی و تولید این دیگ‌های بخار از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا و بهترین متریال استفاده‌ می‌شود تا ضمن کیفیت و کارایی، سازگار با محیط زیست باشند و مقرون به صرفه باشند.

مهم‌ترین کاربردهای دیگ بخار

دیگ‌های بخار از تجهیزات ضروری در محیط‌های صنعتی، تجاری و مسکونی هستند. از رایج‌ترین کاربردهای این دیگ‌ها‌ می‌توان به تولید گرما در ساختمان‌های مسکونی اشاره نمود. به طور کلی انواع بویلرهای صنعتی و مسکونی در قالب تامین کننده گرمایش مرکزی در خانه‌ها، بیمارستان‌ها، تاسیسات تجاری و مجتمع‌های بزرگ مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.

از دیگر کاربردهای بویلرها‌ می‌تون به تولید انرژی اشاره نمود. ازاین‌رو از آن در هر مکان و صنایعی که کارکرد آن‌ها مرتبط با بخار و انرژی باشد استفاده‌ می‌کنند.‌ می‌توان گفت از دیگ‌های بخار برای دریافت نتایج بهتر استفاده‌ می‌شود. به طوری که این دستگاه‌ها در مراکز پرورش قارچ و مرغداری‌ها نیز برای ایجاد رطوبت کاربرد دارد. علاوه بر در صنایعی که در فرآیندهای خود نباید حرارت را به طور مستقیم اعمال کنند نیز به کار‌ می‌روند. از دیگر موارد مصرف دیگ بخار‌ می‌توان به استفاده در مراکز تعمیر خودرو، کارواش ها، شستشوی نمای ساختمان، بسته بندی مواد غذایی، شستشوی مخازن CNG، شستشوی مبلمان و …اشاره کرد.

انواع دیگ بخار و نحوه تولید بخار

دیگ‌های بخار از منابع سوخت مثل گاز طبیعی، روغن، گازوئیل، زغال سنگ و … گرما و حرارت را تامین‌ می‌کنند و به بخار تبدیل‌ می‌نمایند. این بخار در تجهیزات و مصارف مختلفی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. بر همین اساس دیگ‌های بخار را در مدل‌های مختلفی تولید‌ می‌کنند که در ادامه بیشتر به بررسی آن‌ها‌ می‌پردازیم.

دیگ بخار لوله آبی یا واتر تیوب

یکی از رایج ترین انواع بویلرها مدل لوله آبی یا واتر تیوب است که در مواقعی که نیاز به استفاده از یک دیگ بخار با قطر بالا باشد به کار‌ می‌رود. این دیگ‌ها دارای دیواره‌ای با ویژگی‌های خاصی هستند به طوری که به خوبی‌ می‌توانند فشاربالایی را تحمل کنند و کنش‌ها و انبساط داخل دیگر بخار به دلیل فشار رخ نمی دهد و از وقوع حوادث جلوگیری‌ می‌کند. این دیگ‌های بخار مجهز به تعداد فراوانی لوله آبی هستند که گرما را در سطح وسیع‌تری تولید‌ می‌کنند.

دیگ بخار لوله آبی یا واتر تیوب معمولا برای تامین نیروی برق و تولید گرما استفاده‌ می‌شود. این دیگ‌ها را به دلیل محدودیت فشاری که داخل لوله‌ها وجود دارد در اشکال و اندازه‌های بزرگ نیز طراحی و تولید‌ می‌کنند. میزان خروجی دیگ‌های بخار با توجه به نوع، طراحی و ساختار دستگاه متفاوت است و در این دیگ‌ها میزان خروجی ۲۰ مگاوات است. در اینجا لازم است به معایب واتر تیوب مانند هزینه تولید و دشواری تعمیر آن نیز اشاره کنیم.

دیگ بخار لوله آتشی یا فایر تیوب

از دیگر انواع دیگ بخار‌ می‌توان به دیگ لوله آتشی یا فایر تیوب اشاره نمود. داخل لوله‌های آن گاز جریان دارد و آب اطراف لوله‌ها از طریق گاز گرم شده و تبدیل به بخار‌ می‌شود. از این دیگ‌های بخار معمولا برای مصارف گرمایشی متفاوت استفاده‌ می‌کنند و فشار بخار آن نسبت به واتر تیوب بیشتر است. از مهم ترین ویژگی‌های این بویلر‌ می‌توان به قابلیت جابجایی راحت و عملکرد آسان اشاره نمود. این دیگ‌های بخار با توجه به اینکه به شکل آماده در بازار موجود هستند دیگر نیازی به مونتاژ و نصب آن‌ها در محیط نخواهد بود. بویلرهای فایرتیوب دارای کارایی و بازدهی فوق‌العاده‌ای نسبت به قیمت خود هستند. لازم است که اشاره کنیم در این دیگ‌ها نمی‌توان از سوخت‌های جامد برای تامین انرژی استفاده نمود و در تولید بخار سوپر هیت نیز راندمان پایینی دارد. این دیگ‌های بخار خود دارای دو نوع لنکاشیر و کورنیش نیز هستند.

دیگ بخار لنکاشیر

این بویلرها که از جمله دیگ‌های بخار فایر تیوب هستند مجهز به دو مخزن بزرگ بوده که عملیات داخل آن‌ها انجام‌ می‌شود. به این صورت که جریان گاز داغ با عبور از بخش جلویی بویلر به طرف دودکشی که در قسمت پایین آن تعبیه شده حرکت‌ می‌کند. سپس گاز با خروج از دودکش و راه یافتن به سمت چپ محفظه به قسمت پشتی دیگ تغییر مسیر‌ می‌دهد و از مسیر اصلی خارج‌ می‌گردد. این دیگ‌های بخار‌ می‌توانند فشاری بین ۰/۷ تا ۴ مگاپاسکال را تحمل کنند.

دیگ بخار کورنیش

از دیگر بویلرهای فایرتیوب‌ می‌توان به مدل کورنیش اشاره نمود که مجهز به لوله هایی با محدودیت بالای تحمل فشار است. این دیگ بخار دارای یک دودکش بزرگ و یک سیلندر است که به صورت افقی قرار دارد. دیگ بخار کورنیش از طریق تکرار پروسه تبدیل گاز داغ به آب به تولید بخار‌ می‌پردازد.

خرید دیگ بخار

بخار در فعالیت‌ها و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد و بهترین دستگاه برای تهیه آن دیگ بخار است. زیرا بخار را به صورت کاملا بدون ضرر، با بازدهی بالا و قیمتی مقرون به صرفه تولید‌ می‌کند. بویلرها توسط برندهای مختلفی تولید‌ می‌شوند که هر یک کیفیت و کارایی خاصی دارند. از بهترین دیگ‌های بخار موجود در بازار‌ می‌توان به دیگ‌های زاگرس ماشین اشاره نمود که کیفیتی عالی و قیمتی مناسب دارد. ازاین‌رو با پرداخت هزینه‌ای مقرون به صرفه‌ می‌توانید برای مدت طولانی از این دستگاه استفاده کنید. برای خرید بویلرهای این برند کافی است به وب‌سایت آن مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید :

https://zagrosboiler.com/دیگ-بخار/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها