بهترین استراتژی قیمت گذاری برای افزایش درآمد

استراتژی‌‌های قیمت ‌گذاری برای افزایش درآمد ، در واقع بکار گیری روش‌های مناسب تعیین قیمت برای محصولات و خدمات یک شرکت یا برند بشمار می آید. استراتژی قیمت گذاری با درآمدزایی شما ارتباط مستقیم دارد و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است شما باید به آن توجه داشته باشید.

آشنایی با این استراتژی‌ها به شما کمک می‌کنند تا قیمت‌ها را به‌گونه‌ای تعیین کنید که علاوه ‌بر دریافت بالاترین سود، مشتریان نیز از قیمتی گه شما تعیین کرده‌اید رضایت داشته باشند. تمام استراتژی‌های قیمت ‌گذاری مخاطبان هدف، اهداف بازاریابی، جایگاه و نقش برند، خصوصیات محصول و درآمد شرکت را در بر می‌گیرند. همچنین این استراتژی‌ها می‌توانند تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون روند کلی بازار، تقاضا مشتریان، قیمت‌گذاری رقبا و عوامل اقتصادی نیز باشند.

در ادامه به بهترین روش‌ها و استراتژی‌های قیمت گذاری برای افزایش درآمد خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

تعریف استراتژی قیمت‌ گذاری

استراتژی قیمت گذاری به این معناست که شما برنامه‌ای دقیق و کاربردی برای مشخص‌کردن قیمت محصول یا خدمت خود دارید. شما نمی‌توانید این کار را هم بدون برنامه ریزی انجام دهید، چون قیمت اشتباه به احتمال زیاد روند سود دهی کسب و کار شما را به‌ شکست محکوم ‌می‌کند.

اگر قیمت محصول بیش‌ از حد زیاد باشد، مشتریان زیادی را از دست خواهید، اگرهم قیمت را پایین‌تر از حد معمول قرار دهید، بسیاری فکر می‌کنند محصولی که ارائه می‌کنید، بی‌کیفیت است و باز هم مشتریان زیادی را از دست خواهید داد.

استراتژی‌های قیمت ‌گذاری برای افزایش درآمد به گونه‌ای طراحی می‌شود که برای تعیین قیمت، راهنمایی‌های فراوانی ارائه می‌دهد و تضمین می‌کند که این روش‌ها با سایر اهداف بازاریابی شرکت و پیشرفت کسب‌وکار سازگار باشد.

انواع استراتژی قیمت گذاری برای افزایش درآمد

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در کسب و کار با آن رو‌برو خواهید بود، تصمیم‌گیری در ارتباط با قیمت‌گذاری محصولات و خدمات قابل ارائه است. در واقع استفاده از انواع استراتژی‌های قیمت‌گذاری برای افزایش درآمد در کسب‌ و کار شما تاثیر بسزایی دارند. اما نباید فراموش کنید که با قیمت ‌گذاری نامناسب در معرض خطر از دست دادن مشتریان نیز قرار می‌گیرید.

بنابراین باید استراتژی‌های قیمت‌گذاری را به‌ صورت جدی در شرکت خود بررسی نمایید و گزینه‌های مناسب قیمت‌گذاری را مورد ارزیابی قرار دهید.

۱. قیمت گذاری افزون بر هزینه

استراتژی قیمت گذاری افزون بر هزینه، یعنی اضافه کردن درصدی مشخص به هزینۀ اولیۀ ساخت یک محصول یا ارائۀ یک خدمت. به این روش، قیمت گذاری، اضافه‌بها و همچنین مبتنی بر هزینه هم گفته می‌شود.

۲. قیمت گذاری رقابتی

در استراتژی قیمت گذاری رقابتی، قیمت‌گذار تنها قیمتی را که رقبا تعیین کرده‌اند، در نظر می‌گیرد و به هزینه‌هایی که برای تولید صرف شده است توجهی ندارد. این استراتژی برای رقابت کردن در بازارهایی است که اشباع شده‌اند.

در این مدل قیمت گذاری، ابتدا آمار کاملی از قیمتی که رقبا برای محصول ارائه‌ کرده‌اند جمع‌آوری می‌شود. پس از آن تصمیم می‌گیرید که قیمت کمتر، برابر یا بیشتر از قیمت رقیبان باشد.

۳. قیمت گذاری مبتنی بر ارزش

این نوع از انواع استراتژی‌های قیمت گذاری برای افزایش درآمد هم به‌ این معناست که قیمتی را برای محصول در نظر می‌گیرید که خریدار حاضر به پرداختش است! حتی اگر فروشنده بتواند قیمت بالاتری مشخص کند و سود بیشتری داشته باشد، باز هم تلاش می‌کند بر اساس خواستۀ مشتریان خود عمل کند.

۴. قیمت گذاری پویا

در این مدل، قیمت‌ها بسته به زمان معامله تغییر می‌کند. می‌توان گفت تعیین قیمت در این روش، وابستگی کامل به عرضه و تقاضای بازار در لحظات مختلف دارد. در کشور ما، به دلیل تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها، باعث شده است که استراتژی قیمت گذاری پویا مورد استفادۀ کسب‌وکارهای زیادی قرار بگیرد.

۵. قیمت گذاری نفوذی

در این استراتژی، قیمت بسیار پایین‌تر از رقبا در نظر گرفته می‌شود. البته باید ارزشی مشابه یا حتی بیشتر ارائه شود. هدف از این کار، جذب مشتریان دیگر رقبا و خلق یک پایگاهی از مشتریان بالقوه است. البته مشکلاتی هم وجود دارند. معمولاً سود به حداقل می‌رسد و برای جبران، باید مشتریان بسیاری داشت.

وقتی کسب‌وکاری تازه‌ شروع به فعالیت کرده باشد، بایت نهایت تلاشش را برای دیده ‌شدن بین رقبای شناخته ‌شده بکند. درمسیر رسیدن به این هدف، استفاده از قیمت گذاری نفوذی می‌تواند راهگشا باشد.

۶. قیمت گذاری اقتصادی

در قیمت گذاری اقتصادی، قرار نیست لزوماً همان کیفیت رقبا را ارائه کنیم. در استراتژی اقتصادی، محصول به ‌دلیل هزینهٔ پایین تولید، قیمت کمتری هم دارد. این روش برای جذب مشتریانی است که حساسیت بالایی نسبت‌ به قیمت اجناس و خدمات مختلف دارند. حساسیتی که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد.

۷. قیمت گذاری گزاف

این نوع از استراتژی های قیمت گذاری درباره کسب و کارهایی است که در آن افراد مایل هستند مبلغ مورد نظر را برای محصول یا خدمت پرداخت کنند. در طی این روش، قیمت در اولین روزهای ارائه محصول در بالاترین حدی قرار داده می‌شود که بازار می‌تواند آن را تحمل کند! پس از آن، قیمت رفته‌رفته کاهش پیدا می‌کند تا قشر بیشتری از بازار جذب مجصول یا فعالیت شوند و باز هم سود بیشتری نصیب کسب‌وکار شود.

شاید جالب باشد که بدانید به این نوع از استراتژی قیمت گذاری برای افزایش درآمد، روش کره‌گیری هم می‌گویند! زیرا بر این مبنا استوار است که نهایت سود ممکن را از یک مشتری به‌ دست آورد.

چند گام جهت ایجاد یک استراتژی قیمت گذاری صحیح!

اکنون که با انواع مختلف استراتژی قیمت گذاری برای افزایش درآمد آشنا شدید بهتر است اطلاعاتی در مورد چگونگی ایجاد یک استراتژی قیمت گذاری کسب کنید.

پتانسیل قیمت گذاری را ارزیابی کنید

شما باید استراتژی‌ را تعیین کنید که منحصر به کسب‌وکارتان باشد. برای شروع باید توانایی قیمت گذاری خود را ارزیابی کنید.

مشخص‌ کردن پرسونای خریدار

مثل هر کار دیگری در زمینۀ بازاریابی و جذب مشتری، ابتدا باید مخاطب هدف را به‌خوبی بشناسید. در واقع، قیمت گذاری با توجه به نوع پرسونا و مبلغی که حاضر است هزینه کند، انجام می‌شود.

داده‌های قبلی را تجزیه و تحلیل کنید

داده‌های استراتژی‌های قیمت گذاری قبلی خود را بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید نوع درست استراتژی قیمت گذاری که برای کسب‌وکار شما موفق‌ترعمل می‌کند را پیدا کنید.

بین ارزش و اهداف کسب‌وکار تعادل برقرار کنید

وقتی قیمت گذاری می‌کنید، می‌خواهید تمام مخاطبان هدف خود توان خرید از شما را داشته باشند. نباید اجازه دهید این رویکرد روی اهداف کسب‌وکارتان تأثیر منفی بگذارد. علاوه‌ بر ارزش‌های اساسی شرکت و برند، باید توجه داشته باشید که قیمت گذاری در نهایت اهداف کسب‌وکار را محقق کند.

نگاهی به شیوه قیمت گذاری رقبا داشته باشید

بدون بررسی شیوه قیمت گذاری رقبا نمی‌توانید یک استراتژی قیمت گذاری مناسب برای محصولات و خدمات خود انتخاب کنید. زمانی که تفاوت قیمت برای یک محصول مشابه در بازار مشاهده شود، مشتری ترجیح می‌دهد که محصول با کیفیت مشابه و با قیمت پایین‌تر را خریداری کند.

این مقاله در راستای آگاهی بیشتر شما در زمینه آشنایی با بهترین استراتژی‌های قیمت گذاری برای افزایش درآمد گرد آمده بود. اگر می‌خواهید در این حوزه و یا در زمینه دیجیتال مارکتینگ اطلاعات بیشتر و مطالب آموزنده تری بخوانید با ما در وبسایت نتورک نیوز همراه باشید.

در آخر باید بگوییم اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان پرسود باشد، باید قیمت درستی برای اجناس و خدمات خود تعیین کنید. قیمتی که نه آن‌قدر بالا باشد که مشتری از خیر خرید کردن بگذرد، نه آن‌قدر پایین باشد که حس بی‌‌کیفیت‌بودن را منتقل کند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها