همه چیز در مورد آسفالت

آسفالت یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که برای پوشش دادن به سطوح جاده ها، فرودگاه ها، پارکینگ ها و سایر سطوح بتنی استفاده می شود. آسفالت مخلوطی از مصالح معدنی، نفت و آب است که با هم ترکیب می شوند.

این مخلوط پس از ریخته شدن و خشک شدن، سطحی صاف و مقاوم در برابر خوردگی و سایش ایجاد می کند. اگر بخواهید همه چیز را در مورد آسفالت بدانید باید بگوییم که آسفالت به دو نوع داغ و سرد تقسیم می شود.

آسفالت داغ در دمای ۱۶۰-۱۸۰ درجه سانتیگراد تولید می شود و برای پوشش دادن به سطوح بزرگ و تراکم بالا استفاده می شود.

به عنوان مثال، برای پوشش دادن به سطح جاده ها و فرودگاه ها از آسفالت داغ استفاده می گردد. آسفالت سرد نیز در دمای پایین تر تولید می شود و برای پوشش دادن به سطوح کوچکتر و با تراکم کمتر استفاده می شود.

همه چیز را در مورد آسفالت بدانیم:

در ترکیب مواد مختلف برای تولید آسفالت Asphaltum، مخلوط شن و ماسه و قیر را نیز نام می برند. آسفالت در منابع طبیعی و در مواد تصفیه شده نیز وجود دارد. مهمترین مورد کاربرد آسفالت، ساخت جاده می باشد که به عنوان آسفالت کاری شناخته میشود.

آب بندی سقف های سازه ها، منازل و دیگر موارد از آسفالت استفاده می شود و از آن به عنوان عایق رطوبتی نیز استفاده می شود.

قیر تصفیه شده چیست؟

در دمایی نزدیک به ۵۲۵ درجه سانتیگراد، نفت خام، تقطیر می شود. ماده ای که در این فرآیند تولید می شود، نوعی آسفالت است که قیر تصفیه شده نیز به آن می گویند. جالب است بدانید در آلبرتای کانادا زمینی به مساحت ۱۴۲۰۰۰ کیلومتر مربع ماسه نفتی وجود دارد که از مساحت انگلستان بیشتر است.

با کمک تکنیک های امروزی می توان مخلوطی از آنها را در دماهای پایین تر مورد استفاده قرار داد.

همه چیز در مورد آسفالت و مواد تشکیل دهنده آن

همانطور که گفتیم سنگ های خردشده و ریزشن ها و ماسه ها اولین مصالحی هستند که آسفالت را تشکیل می دهند. ۹۵ درصد روسازی این مخلوط در آسفالت گرم از سنگریزه ها تشکیل می شوند و باقی آن را قیر تشکیل می دهد. براساس مقدار شن و سنگریزه و قیر آن، انواع مختلف آسفالت وجود دارد. به لحاظ اجزای عنصرگونه باید بگوییم، شامل کربن، گوگرد، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و مقادیر کمی آهن، نیکل، وانادیوم است.

آسفالت کاری و همه چیز درباره آن

انواع آسفالت

ویژگی ارتجاعی آسفالت در هوای گرم و برخی شرایط دیگر بیشتر می شود و آسفالت نرم تر می گردد. البته این مورد پیش از استفاده از آن است. بر این اساس نوعی آسفالت طبیعی نیز وجود دارد که به نام های آسفالت دریاچه ای و آسفالت سنگی می شناسید.

یکی از معروف ترین نوع آسفالت ها، ماستیک است که از ترکیب مواد معدنی همچون گرد و غبار و سنگ آهک بعلاوه سنگریزه ها با قیر بدست می آید. ماستیک مایعی گرم و سیاه رنگ است که زمانی که سرد شود، بلوکی الاستیک طور از آن بدست می آید.

سیمان آسفالت چیست؟

نوع دیگری از آسفالت است که در ایجاد روسازی های قیری از آن استفاده می شود. یک نوع آسفالت مایع نیز وجود دارد که از این سیمان آسفالت بعلاوه یک حلال نفتی بدست می آید و نام آن آسفالت کات بک می باشد.

آیا آسفالت داغ و سرد در کاربردهای دیگری نیز استفاده می شوند؟

علاوه بر پوشش دادن سطوح جاده ها و فرودگاه ها، آسفالت داغ و سرد در کابردهای دیگری نیز مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان مثال:

کفپوش های ورزشی: آسفالت داغ در ساخت کفپوشهای ورزشی مانند زمین تنیس بسکتبال، والیبال و … استفاده می شود.

پوشش دادن به سقف ها: آسفالت سرد برای پوشش دادن به سقف های ساختمان ها و کارخانجات نیز استفاده می شود.

عایق حرارتی: آسفالت در صنایع عایق حرارتی نیز استفاده می شود. سطوح کشتی ها نیز یکی دیگر از بخش هایی است که از نوعی از آسفالت برای آنها استفاده می شود. صنعت ساخت و ساز نیز که یکی از مهمترین بخش هایی است که از آسفالت در آن بطور دقیق و مشخص استفاده می شود.

همه چیز در مورد آسفالت و مواد تشکیل دهنده آن

آیا آسفالت داغ و سرد در صنعت ساختمانی به عنوان پوشش دیوارها نیز استفاده می شود؟

بله – در برخی موارد، آسفالت داغ و سرد به عنوان پوشش دیوارها نیز استفاده می گردد. ولی نوع کاربرد آن بیشتر برای سطوح است. در نتیجه دیوارها در برابر رطوبت و آب مقاوم می شوند. قیر مایع با ویسکوزیته کم امولسیون آسفالت نام دارد. ویسکوزیته ویژگی مربوط به سیالیت است.

آیا آسفالت داغ و سرد در قیمت و هزینه تولید تفاوتی دارند؟

البته هزینه های آسفالت داغ و سرد با یکدیگر متفاوت است. تولید آسفالت داغ به دلیل نیاز به دمای بالا و هزینه بالای انرژی، هزینه تولید بیشتری دارد.

علاوه بر این، برای حمل و نقل آسفالت داغ نیز به تریلرهای با ظرفیت بیشتر و تجهیزات ویژه ای نیاز است که انرژی بالایی را در بر دارد. در مقابل آن تولید آسفالت سرد نیاز به تجهیزات کمتری دارد و هزینه حمل و نقل آن نیز کمتر است.

همه چیز در مورد ویژگی های آسفالت

مقاوم بودن در برابر رطوبت و آب : یکی از مهمترین ویژگی ها و خواص آسفالت، ضد آب بودن آن است. آسفالت ماده ای آبگریز است. ساختار آن سبک است و در آب حل نمی گردد.

  • ویسکوزیته:

نام دیگر این ویژگی گرانروی است. مقاومت آسفالت در برابر جاری شدن را ویسکوزیته می نامند. مقدار مقاومت آسفالت از جاری شدن است. این مقدار بستگی به نوع آسفالت دارد. بطور مثال ویسکوزیته آسفالت داغ به دلیل دمای بالا مشابه قیر است و به صورت لزج است.

در مقابل ویسکوزیته آسفالت سرد بطور کلی متفاوت است. این مورد به دلیل تعیین تراکم و مقاومت نسبت به خوردگی مهم است. بنابراین برای کنترل کیفیت و ارزیابی آسفالت، از آزمون های ویسکوزیته مانند آزمون فلویدیتی می توان استفاده کرد.

  • پلاستیسیته :

قابلیت آسفالت برای تحمل شکل پذیری و تغییر شکل آن در طولانی مدت است. در واقع توانایی یک ماده برای بازگشت به شکل اولیه خود پس از تحمل فشار و شکل پذیری می باشد. در مورد آسفالت، توانایی آن برای تحمل شکل پذیری و تغییر شکل در دماهای مختلف است.

با توجه به تاثیر دما بر ویسکوزیته آسفالت، آسفالت داغ دارای پلاستیسیته کمتری نسبت به آسفالت سرد است. به عبارت دیگر آسفالت سرد دارای پلاستیسیته بالاتری است که به آن اجازه تحمل شکل پذیری در دماهای پایین تر را می دهد. پلاستیسیته نیز برای کنترل کیفیت و ارزیابی آن مهم است و از آزمون هایی نظیر آزمون گرمایش و خنک شدن استفاده می شود. تغییرات شکلی آسفالت در دماهای مختلف اندازه گیری می شود.

  • حساسیت به دما:

دو ویژگی قبلی که نام بردیم مقدار حساسیت به دمای آسفالت را نشان می دهند.

  • پایداری آسفالت:

طول عمر آسفالت و مقاومت آن در بخش هایی از زمین که نور خورشید و جو پایدار است، پایداری آسفالت را می رساند. آسفالت نقطه ذوب مشخصی ندارد و با تغییر دما، تغییر شکل می دهد.

کاربردهای آسفالت

انواع کاربردهای آسفالت را پیش از نیز معرفی کردیم. بیشتر برای ساخت جاده ها و پوشش سقف و سطح سازه ها استفاده می شود. اما از دیگر کاربردهای آسفالت می توان به روسازی تونل ها، سطح کشتی ها، خطوط راه آهن، بزرگراه ها و … نام برد.

مزایا و معایب آسفالت

طول عمر بالا که سبب دوام بیشتر آسفالت می شود یکی از مهمترین مزایای آسفالت به شمار می آید. ساخت روسازی با آسفالت دارای مزیت های زیادی مانند ساخت با فاصله زمانی کمتر، راحتی در نگهداری، حفاظت از رانندگی و … است.

از معایب آن در صورتیکه توسط افراد کم تجربه انجام شود می توان به ترک برداشتن و کاهش عمر مفید، ایجاد چاله ها و شل شدن آسفالت اشاره کرد.

برای انجام چنین کارهایی که دقت بالا و مصالح با کیفیتی نیاز دارد، می بایست به شرکت های معتبر با تجربه ای مراجعه کرد. یکی از این شرکت ها اهورا آسفالت می باشد که تجربه ای فوق العاده در زمینه روسازی، آسفالت کشی و … دارد.

همه چیز در مورد ویژگی های آسفالت

همه چیز در مورد مراحل تولید آسفالت

سنگدانه ها در ابتدای امر سرد و مرطوب هستند، برای آنکه بتوان از آنها در تولید آسفالت استفاده کرد باید به خشک کن ها منتقل شوند.

  • خشک کردن:

از بین بردن رطوبت سنگریزه ها و گرم کردن آنها در این مرحله انجام می شود.

  • آسانسور داغ:

پس از گرم شدن سنگریزه ها از طریق یک موردی به نام آسانسور انتقال می یابند.

  • غربالگری:

محصول بدست آمده در آسانسور را روی صفحه هایی با سوراخ های ریز و درشت می فرستند تا بطور کامل سرند شوند و سنگ های خیلی ریز از درشت جدا شوند.

  • میکسر:

سنگ ریزه های یکدست وارد یک مخزنی برای مخلوط کردن می شوند.

  • حمل و نقل:

سنگ ریزه های مخلوط شده به انبار گرمی انتقال می یابند.

در این مقاله با تمام تعاریف و همه چیز در مورد آسفالت بیشتر آشنا شدید. آزمایش های مختلف، کاربردها و ویژگی های آن را بیشتر شناختید.

تمامی این توضیحات منجر به این است که باید به بهترین شرکت آسفالت کاری مراجعه کنید. این شرکت را با جستجو در نتایج گوگل خواهید یافت.

موارد مورد نیاز یک شرکت خوب آسفالت کاری را بررسی کنید و شرکت هایی مانند اهورا آسفالت را در این زمینه بیابید. قیمت ها و نتایج پروژه های آنها را بررسی کنید تا بهترین شرکت را برای اجرای پروژه خود بیابید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها