نگاهی به تفاوت قالب بندی چوبی و فلزی


نگاهی به تفاوت قالب بندی چوبی و فلزی

در ساختمان سازی، یکی از فرآیندهای بسیار مهمی که انجام می‌شود، قالب بندی بتن است. در این مرحله، از یک قالب به منظور نگهداری بتن تازه استفاده می‌شود تا بتن در بخش‌های مورد نظر ریخته شده و سفت شود. اگر چه قالب بندی بتن، ساده است اما نیاز است تا این کار با دقت بالایی انجام شود تا کیفیت نهایی بتن به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

به منظور انجام فرآیند قالب بندی می‌توان قالب‌ها را با استفاده از مواد مختلفی مانند چوب، فلز یا پلاستیک ساخت. در این بین اما قالب‌های چوبی و فلزی جزو محبوب‌ترین و برترین محصولاتی هستند که از آن‌ها برای انجام این فرآیند استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به تفاوت قالب بندی چوبی و فلزی انداخته و در مورد ویژگی‌های هر یک از این قالب‌ها صحبت کنیم و در نهایت، با قیمت قالب چوبی و تفاوت آن با قیمت قالب فلزی بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

قالب بندی چیست؟

قالب بندی به فرآیندی در ساختمان سازی گفته می‌شود که در آن، اشکال یا سطوح مختلفی با استفاده از بتن ساخته می‌شوند. در این مرحله، قالب‌ها در محل مورد نظر قرار می‌گیرند و سپس بتن در داخل آن‌ها ریخته شده و سفت می‌شود. به هر میزانی که قالب مورد استفاده تمیز و صاف باشد، به همان اندازه، کیفیت بتن سفت شده نیز افزایش پیدا می‌کند و سازه استحکام قابل توجهی به دست می‌آورد. همان طوری که بیان کردیم امروزه شاهد تولید انواع مختلفی از قالب‌ها با استفاده از متریال‌هایی چون چوب، فلز یا پلاستیک هستیم که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. در ادامه به بررسی انواع قالب‌ها می‌پردازیم.

انواع قالب بندی

در صورتی که قصد دارید تا اقدام به خرید قالب کنید، پیشنهاد ما این است که به سراغ قالب‌های چوبی یا فلزی آمده و از این دسته از محصولات استفاده کنید، چرا که این قالب‌ها کیفیت بالایی دارند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها، به بهترین شکل ممکن اقدام به بتن ریزی کنید. اگر بخواهیم شما را با انواع قالب چوبی و فلزی آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قالب بندی چوبی

یکی از انواع قالب‌هایی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، قالب‌های چوبی هستند. قالب‌های چوبی اولین نسل قالب‌ها بودند که در صنعت ساختمان سازی از آن‌ها استفاده می‌شد. البته که با گذشت زمان همچنان در پروژه‌های کوچک شاهد استفاده از این قالب‌ها هستیم.

ویژگی مهمی که این قالب‌ها دارند، انعطاف پذیری بالای آن است. همچنین لازم به ذکر است که ساخت قالب چوبی آسان بوده و حمل آن نیز بسیار راحت است. قالب‌های چوبی وزن کمی داشته و به همین دلیل برای استفاده در پروژه‌های کوچک گزینه مناسبی هستند.

در کنار مزایایی که قالب‌های چوبی دارند، این دسته از محصولات دارای معایبی نیز هستند. در وهله اول نیاز است تا پیش از استفاده از این قالب‌ها، به صورت کامل آن‌ها را بررسی کنید که عاری از هر گونه ترک و خوردگی باشند، چرا که وجود ترک و خوردگی باعث می‌شود تا فرآیند بتن ریزی با مشکل مواجه شده و در نهایت بتن پس از سفت شدن کیفیت بالایی نداشته باشد. از سوی دیگر قالب‌های چوبی عمر بسیار کمی دارند و بسیار سریع غیر قابل استفاده می‌شوند .

قالب بندی فلزی

یکی دیگر از انواع قالب‌هایی که در پروژه‌های ساختمان سازی از آن‌ها استفاده می‌شود، قالب‌های فلزی هستند. این دسته از محصولات جزو پر کاربرد ترین انواع قالب‌ها بوده و استحکام و ماندگاری بالایی دارند.

مزیت این قالب‌ها آن است که برای پروژه‌های بزرگ گزینه مناسبی هستند و امکان اتصال تعداد زیادی از قالب‌های فلزی به هم وجود دارد .به دلیل ماندگاری بالایی که این قالب‌ها دارند، می‌توان از آن‌ها در چندین پروژه مختلف استفاده کرد .

این قالب‌ها سطح صاف و صیقلی دارند و همچنین ضد آب و رطوبت هستند. این موضوع باعث می‌شود تا قالب‌ها آب بتن را جذب نکنند .در نهایت نیز باید به این نکته توجه کنید که نصب و جدا سازی این قالب‌ها آسان است.

عیب بزرگ این دسته از قالب‌ها این است که وزن بسیار سنگینی داشته و حمل آن‌ها سخت است. همچنین در صورتی که قالب‌ها به درستی در کنار هم چفت نشوند، امکان نفوذ آب بتن از محل درز آن‌ها وجود دارد .

یکی از معایبی که این قالب‌ها دارند این است که اگر از آن‌ها در هوای گرم استفاده کنید، کیفیت بتن سفت شده و کیفیت نهایی کار پایین می‌آید. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که قبل از استفاده از قالب‌های فلزی، با آب اقدام به خنک کردن آن‌ها کرده و سپس از اقدام به بتن ریزی کنید.

قالب بندی چیست ؟ معرفی انواع قالب به همراه کاربرد و نحوه اجرا – ویکی ساختمون

تفاوت‌های قالب بندی چوبی و فلزی

پس از آن که شما را با قالب‌های چوبی و فلزی آشنا کردیم، حال نیاز است تا به بررسی تفاوت بین این قالب‌ها بپردازیم. به منظور بررسی تفاوت قالب بندی چوبی و فلزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت

به صورت کلی قیمت قالب چوبی کم بوده و می‌توانید با کمترین قیمت این دسته از قالب‌ها را خریداری کنید. این در حالی است که قالب فلزی هزینه تولید بسیار زیادی داشته و برای خرید این مدل از قالب‌ها باید مبالغ بیشتری پرداخت کنید و این موضوع می‌تواند هزینه‌های ساخت و ساز را برای شما افزایش دهد.

استحکام

قالب‌های چوبی وزن سبک‌تری نسبت به قالب‌های فلزی داشته ولی در عین حال استحکام پایین‌تری دارند. در صورتی که قصد دارید تا از قالب‌هایی استفاده کنید که مقاومت عالی داشته باشند، می‌توانید به سراغ قالب‌های فلزی بروید.

کاربرد

قالب‌های چوبی برای پروژه‌های کوچک مناسب هستند، این در حالی است که قالب‌های فلزی اکثرا برای پروژه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قالب چوبی یک بار مصرف بوده و بعد از یک بار بتن ریزی، غیر قابل استفاده می‌شوند، از سوی دیگر اما قالب‌های فلزی را می‌توان چندین بار استفاده کرد.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید این است که قالب‌های چوبی قابلیت استفاده در هر نوع آب و هوایی را داشته و دارای انعطاف پذیری بالایی هستند، این در حالی است که قالب‌های فلزی بهتر است تا در آب و هوای گرم استفاده نشوند و در صورت استفاده در این شرایط آب و هوایی، از قبل خنک شوند.

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به تفاوت قالب بندی چوبی و فلزی انداخته و بیان کردیم که این قالب‌ها چه مزایا و معایبی دارند. چنانچه قصد دارید نکات مهمی در رابطه با قالب بندی بدانید، می‌توانید اینجا کلیک کنید. همچنین در صورتی که می‌خواهید برای پروژه‌های خود، اقدام به خرید قالب چوبی کنید، می‌توانید از طریق وب سایت مدحت وود به این هدف دست پیدا کنید. فروشگاه مدحت وود انواع چوب، پلای وود و تخته های چندلایه را با پایین‌ترین قیمت ممکن به فروش می‌رساند و شما می‌توانید محصولات مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت ممکن از این فروشگاه خریداری کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها