هفت تپه روم که سنگ بنای یک امپراطوری بودند!

هفت تپه روم کجاست؟

گرچه ممکن است شهر رم برای گردشگران کاملاً مسطح به نظر بیاید، ولی به وسیله تپه‌ ها و کوه‌ های زیبایی محصور گشته است. زمانی که این شهر به وجود آمد، به واقع توسط چند سکونتگاه ایجاد شد که در هفت تپه رم (I Sette Colli di Roma، در ایتالیایی) پراکنده بودند و در قرن چهارم پیش از میلاد در درون تپه‌های رم محصور بودند.

برای کشف بیشتر در مورد هفت تپه رم، تاریخچه و حقایق آن‌ها و کارهایی که باید در هر یک از آن‌ها ببینید و انجام دهید، در این مقاله با ما همراه باشید. به این خاطر که می‌خواهیم به معرفی کامل هفت تپه رم بپردازیم.

معرفی هفت تپه رم

هنگامی که روم گسترش یافت، تپه‌های جدیدی در شهر گنجانده شدند. ممکن است برخی از آنها را بشناسید زیرا بسیار مشهور هستند. تپه جانیکولوم (جیانیکولو)، تپه پینسیان (پینسیو) و واتیکان (واتیکانو) مشهورترین تپه‌های هفت تپه رم هستند. در ادامه بیشتر با هفت تپه رم که در روم و ایتالیا بسیار مشهور است آشنا خواهید شد:

تپه آونتینو

تپه آونتینو (Aventino) یکی از هفت تپه رم است که قبلاً با نام لاتین “Collis Aventinus” شناخته می‌شد، در دوران باستان به عنوان حومه‌ای از شهر روم شناخته می‌شد. در دوران امپراتوری، این منطقه محبوبیت بالایی در بین اشراف شهر داشت و حمام‌های خصوصی نیز در اینجا وجود داشتند. امروزه، بخشی از منطقه دوازدهم ریپا را تشکیل می‌دهد و جنوبی‌ترین بخش از هفت تپه روم است. این تپه توسط دو قله جداگانه تعریف می‌شود. احتمالاً نام آونتینو از نام آونتینوس، یکی از پادشاهان اسطوره‌ای پادشاهی پیش از روم به ارث برده شده است.

اشاره‌هایی به این تپه در شعر “Aeneid” اثر ویرژیل، شاعر رومی نیز وجود دارد. با این حال، داستان اسطوره‌ای مربوط به این منطقه ادعا می‌کند که در غاری در تپه آونتینو، هیولا Caucus توسط قهرمان هرکول کشته شد. در حالی که گفته می‌شود رومولوس اردوگاه خود را در تپه پالاتین برپا کرده بود، برادر دوقلوی او، رموس، خود را در آونتینو مستقر کرد.

چیزهایی که باید در تپه آونتینو ببینید

  • امروزه، تپه آونتین منشأ امپراتوری خود را حفظ کرده و منطقه‌ای مسکونی است که تعداد کمی کلیسای تاریخی را نیز در خود جای داده است. اینجا یک مکان خوب برای یک قدم زدن آرام به دور از مرکز شهر شلوغ است.
  • Giardino degli Aranci به دلیل اینکه یک بیشه پرتقال است نامگذاری شده است. این پرتقال خاص در اینجا به وفور رشد می‌کند.
  • درست در جنوب باغ پرتقال، کلیسای سانتا سابینا قرار دارد. این بنای باستانی مسیحی که بین سال‌های ۴۲۵ و ۴۳۲ پس از میلاد تأسیس شد، از آن زمان بازسازی شده است، اما هنوز معماری جذابی از قرن پنجم در داخل دارد.

تپه کیلیان

تپه Caelian که در ابتدا با نام Mons Querquetulanus شناخته می‌شد، در غرب تپه Palatine و تپه Esquiline واقع شده است. از زمان جمهوری روم، این منطقه به عنوان محل اقامتی شیک برای ساکنان ثروتمند رم شناخته شده است. این منطقه پربار و مجلل که توسط Via Claudio به دو نیمه تقسیم شده است، با نام Celio در زبان ایتالیایی شناخته می‌شود. در سمت شرقی تپه، مناظری از زمان حال را مشاهده خواهید کرد، اما در سمت غرب، بسیاری از فضاها و معماری‌های قرون وسطی حفظ شده است. با این حال، هر دو طرف تپه دارای بسیاری از آثار باستانی هستند. امپراتور نرون در تپه Caelian یک معبد بزرگ بنا کرد که بقایای آن را هنوز هم می‌توانید مشاهده کنید. همچنین، بقایای باغ‌ها و ویلاهای قدیمی نیز هنوز قابل مشاهده هستند.

چیزهایی که در تپه کیلیان باید ببینید

  • تپه Caelian که زمانی تنها مکانی برای ثروتمندان بود، امروزه می‌تواند توسط مردم محلی و بازدید کنندگان به طور یکسان مورد کاوش و لذت بردن قرار گیرد. این منطقه با تعداد زیادی مناظر تاریخی برای کشف، مکان ارزشمندی برای بازدید است.
  • ویلا سلیمونتانا که منطقه‌ای بسیار دوست داشتنی است بیشتر به خاطر باغ‌های زیبایش شناخته می‌شود. این باغ‌ها که بین تپه Caelian و تپه Aventine قرار دارند، اولین بار در سال ۱۵۸۰ توسط شاگرد میکل آنژ ساخته شد. این باغ‌ها دارای یک ابلیسک مصری، فواره‌ها و فضای سبز  است که برای عکاسی عروسی بسیار محبوب هستند.
  • تپه Caelian همچنین خانه کلیسای سنت جان در لاتران، قدیمی‌ترین بازیلیکا در رم و مقر پاپ در پایتخت ایتالیا است.
  • باسیلیکا دی سان کلمنته (Basilica di San Clemente) ممکن است کمی کوچک باشد، اما درون آن منظره زیبایی قرار دارد. این بنا اولین بار در قرن دوازدهم ساخته شد، در واقع لایه‌هایی از تاریخ برای کشف در اینجا از جمله بخش‌هایی از یک کلیسای قدیمی‌تر وجود دارد.
  • برای لذت بردن بیشتر از تاریخ باستانی، خانه‌های رومی زیر کلیسای مقدس جان و پل را ببینید. پس از حفاری باسیلیکا، خانه‌های باور نکردنی بسیاری از جمله یک ساختمان آپارتمانی باستانی و یک ویلا کشف شد. امروزه در مجموع ۲۰ اتاق برای کاوش وجود دارد که با موزاییک‌های متعلق به قرن ۳ تا ۱۲ پوشیده شده است.

تپه کاپیتولین

تپه کاپیتولین که در گذشته با نام Mons Saturninus شناخته می‌شد، در میان فروم روم باستان و پردیس مارتیوس واقع شده است. این تپه به افتخار خدای رومی زحل نامگذاری شده است. در دوران قرون وسطی و دوره رنسانس، این منطقه با قصرها پوشیده شده بود که اکنون به عنوان مرکزی فرهنگی شناخته می‌شوند. این منطقه پر از داستان‌های تاریخی است. در قرن هشتم قبل از میلاد، در این مکان معبد ولکان وجود داشت. در قله تپه کاپیتولین، معبد سه‌گانه‌ای به نام کاپیتولین قرار داشت که بازتابی از اهمیت بزرگی است که مشتری، جونو و مینروا برای شهر باستانی روم داشتند.

چیزهایی که در تپه کاپیتولین باید ببینید

  • برترین مناظر تپه کاپیتولین، Piazza del Campidoglio است. این بنا توسط میکل آنژ با دقت زیادی طراحی شده تا با کلیسای سنت پیتر هماهنگ شود. این بنا توسط کاخ‌های بزرگی احاطه شده است که امروزه موزه‌های کاپیتولین را در خود جای داده‌اند.
  • موزه‌های کاپیتولین در Palazzo dei Conservatori و Palazzo Nuovo قرار دارند. با تاریخی که به سال ۱۴۷۱ برمی‌گردد، این موزه مکان مهمی در رم برای درک تاریخ فرهنگی شهر است. این موزه در سال ۱۷۳۴ به روی عموم باز شد و در واقع اولین موزه در جهان محسوب می شود. این موزه علاوه بر این که آثار هنری مختلف را در خود جای داده است، شگفتی‌های باستان شناسی مانند مجسمه مارکوس اورلیوس (یکی از تنها دو مجسمه برنزی بازمانده از هر امپراتور روم) و یک ماکت در میدان نیز وجود دارد. همچنین مجسمه معروف گرگ کاپیتولین در این موزه قرار دارد که طبق افسانه، رومولوس و رموس را بزرگ کرده است.

تپه اسکولین

تپه اسکولین شامل سه تپه به نام‌های اوپیان، سیسپین و فاگوتال است. منشاء دقیق نام این تپه هنوز مشخص نیست. اما به طور کلی تصور می‌شود که نام آن به دلیل تراکم بالای بلوط‌های ایتالیایی (aesculi) که در اینجا رشد می‌کنند، یا به دلیل سکونت ساکنان حومه شهر (exquilini) توسط inquilini یا “اهالی شهر” برگزیده شده است. با توجه به پیشرفت‌هایی که توسط Servius Tullius، ششمین پادشاه پادشاهی روم انجام شد، تپه اسکولین به یک منطقه مسکونی شیک تبدیل شد و به نام Esquilino شناخته می‌شود. این منطقه تا به امروز باقی مانده است و هنوز هم یک مکان جذاب برای کاوش است. در آنجا می‌توانید بسیاری از بقایای تاریخی قدیمی‌تر و مکان‌های مدرن‌تر را کشف کنید.

چیزهایی که در تپه اسکولین باید ببینید

  • خرابه‌های «خانه طلایی» نرون (دوموس اورئا) در تپه اسکولین دیده می‌شود. این کاخ مجلل تا تپه‌های پالاتین و کیلیان را نیز اشغال کرده بود. پس از اینکه در اثر آتش سوزی از بین رفت، باری دیگر با شکوه فراوان بازسازی شد. برای مثال، آب دریا و گوگرد به حمام‌های خصوصی آن وارد شد و همچنین به معنای واقعی کلمه نمایی درخشان و طلایی داشت.
  • کلیسای مدرن سانتا ماریا ماگیوره جاذبه‌ای زیبا و دست نخورده است. تصور می‌شود این یکی از بزرگترین کلیساهای رم باشد که به مریم مقدس اختصاص یافته است. این معبد برای اولین بار در اواسط قرن چهارم در محل یک معبد بت پرست ساخته شد و دارای مجموعه‌ای از سبک‌های معماری از ستون‌ها و موزاییک‌های قرن پنجم و قرون وسطی، تا نمای بیرونی به سبک باروک است.
  • خرابه‌های رومی بیشتری را می‌توان در معبد مینروا مدیکا مشاهده کرد. با این حال، این ساختمان مربوط به پرستش خدایان آب به نام پوره بوده و قدمت آن به قرن چهارم پس از میلاد باز می گردد.

تپه پالاتین

تپه پالاتین در مرکز هفت تپه رم واقع شده است. این تپه به عنوان قدیمی‌ترین هسته امپراتوری روم محسوب می‌شود و به طور رسمی منشأ روم در نظر گرفته می‌شود. گفته می شود که رومولوس، بنیانگذار اولین پایگاه روم این تپه را در سال ۷۵۳ قبل از میلاد به وجود آورد. اما با این حال بسیاری بر این عقیده هستند که تاریخچه این تپه قدیمی‌تر از آن است. زیرا افراد در واقع از قرن ۱۰ قبل از میلاد در منطقه پالاتینو (که با نام تپه پالاتین نیز شناخته می‌شود) سکونت داشتند.

این تپه به دلیل اهمیت تاریخی خود، در اساطیر رومی نیز مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، معروف است که رومولوس و رموس در یک غار در این تپه تغذیه شده و توسط یک گرگ بزرگ بزرگ شده‌اند. همچنین، نام پالاتینوس احتمالاً از کلمه بهشت الهام گرفته شده است. در دوران جمهوری روم و پس از آن، تپه پالاتین به عنوان خانه بسیاری از افراد قدرتمند و ثروتمند شناخته شده بود و منطقه‌ای انحصاری برای امپراطوران بود. کاخ‌های آن‌ها تا به امروز قابل مشاهده هستند.

هفت تپه

چیزهایی که در تپه پالاتین باید ببینید

  • این تپه امروزه یک موزه در فضای باز است. زیرا بسیاری از بناهای تاریخی که به ریشه‌های باستانی رم اشاره می‌کنند در آن قرار دارند. اینجا جایی است که کولوسئوم و فروم رومی قرار دارند، اما چیزهای بیشتری برای دیدن و انجام دادن در آنجا وجود دارد.
  • یکی از حمام‌های کاراکالا در این تپه قرار دارد. این بنا به نام امپراتور کاراکالا که این حمام‌ها را در سال ۲۱۷ پس از میلاد سفارش داد، نامگذاری شده است. این حمام یکی از بزرگترین و بهترین مجموعه حمام‌های دنیای روم باستان است.
  • یکی دیگر از بناهای تاریخی معروف در تپه پالاتین کاخ Domitian است که بیشتر آن مدفون شده و توسط ساختمان‌های مدرن‌تر پوشیده شده است. در ابتدا به عنوان اقامتگاه رسمی امپراتور دومیتیان بین سال های ۸۱ و ۹۰ پس از میلاد ساخته شد. زمانی که روم باستان رو به زوال گذاشت، کاخ نیز پس از اینکه بیش از ۳۰۰ سال خانه حاکمان امپراتوری روم بود، رو به زوال نهاد.
  • بخش‌هایی که امروز می‌توانید ببینید به سه بخش Domus Flavia، Domus Augustana و Stadio تقسیم می‌شوند که تصور می‌شود برای بازی‌ها و رویدادها استفاده می‌شده است.

تپه کویرینال

تپه کویرینال که بالاترین تپه از هفت تپه مشهور رم است، نام خود را از خدای جنگ کویرینوس گرفته است. در گذشته، مردم سابین که منطقه نزدیک رم باستان را اشغال کرده بودند، به این خدا پرستش می‌کردند. در قرن ششم قبل از میلاد، این تپه به طور رسمی به بخشی از پادشاهی روم تبدیل شد. امروزه، تپه کویرینال محل قرارگاه کاخ کویرینال است که به عنوان خانه رئیس دولت ایتالیا شناخته می‌شود. اشاره به “کویرینال” مشابه اشاره به “کاخ سفید” است؛ زیرا هر دو به رئیس جمهور هر کشور اشاره می‌کنند.

این محل، نه تنها به عنوان خانه رئیس جمهور بوده است، بلکه قبلاً به عنوان خانه پادشاه ایتالیا و همچنین به عنوان اقامتگاه پاپ نیز شناخته شده است. در طول فرآیند شهرنشینی در اواخر قرن نوزدهم، پس از تبدیل رم به پایتخت ایتالیا که به تازگی متحد شده بود، منطقه تپه کویرینال به طور جدید تغییر کرد. در این زمان، بسیاری از معماری قرون وسطی و باستانی آن از بین رفت.

هفت تپه

چیزهایی که در تپه کویرینال باید ببینید

  • تپه کویرینال در یک منطقه مدرن قرار دارد. هتل‌های سطح‌ بالا، ساختمان‌های سفارت و بسیاری از بوتیک‌های مد مشهور جهان در آن قرار دارند. اما اینجا رم است و همیشه جاهایی برای دیدن وجود دارد. Palazzo del Quirinale (کاخ کویرینال) یکی از همین مکان‌های دیدنی تپه کویرینال است. می‌توان از اتاق‌های پذیرایی و باغ‌های بزرگ این کاخ بزرگ که در سال ۱۵۸۳ تکمیل شد، بازدید کرد. این کاخ یازدهمین کاخ بزرگ جهان از نظر مساحت است که حدود ۲۰ برابر بزرگ‌تر از کاخ سفید است. میدان بیرونی که کاخ به طور کامل بر آن مسلط است، مکان خوبی برای لذت بردن از غروب خورشید است.
  • تپه کویرینال همچنین جایی است که فواره تروی را مشاهده خواهید کرد. این فواره یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای بازدید در رم به شمار می‌رود.

تپه ویمینال

کوچکترین تپه هفتگانه در شهر رم یعنی تپه ویمینال، نمی‌تواند با تپه‌های پالاتین، کویرینال، اسکویلینو یا آونتینو از نظر اهمیت تاریخی در یک سطح قرار بگیرد. اما همچنان بخش مهمی از شهر را تشکیل می‌دهد. در قرن ششم قبل از میلاد (به گفته تاریخ‌نگار رومی لیوی)، این تپه همراه با تپه کویرینال بخشی از شهر رم شد. در پایین تپه، حمام دیوکلتیان بین سال‌های ۲۸۹ تا ۳۰۵ میلادی ساخته شد. این حمام‌ها که بزرگ‌ترین حمام‌های امپراتوری رم بودند، در یک زمین به وسعت ۱۳ هکتار پراکنده بودند و قادر بودند ۳۲۰۰ نفر را در خود جای دهند. این حمام‌ها بعدها به وسیله میکل آنژ ترمیم شدند.

اما در واقع بر روی تپه ویمینال چیز زیادی وجود نداشت. در طول سال‌ها، ترافیک شهری از جایی که تپه ویمینال قرار داشت به اطراف آن منحرف می‌شد. با این حال، امروزه تپه ویمینال در واقع محل ایستگاه اصلی قطار رم، ترمینی است. وقتی رومیان باستان ثروتمندتر شدند و به سمت تپه‌هایی مانند اسکویلینو و پالاتین حرکت کردند، مهاجران فقیرتر به سمت تپه ویمینال روانه شدند و به جای آن، فضاهای زیادی برای احداث فروشگاه‌ها در ویمینال پیدا کردند. از زمان امپراتوری روم، کولیس ویمینالیس (نام لاتین تپه ویمینال) برای ساختمان‌های مسکونی طبقه پایین‌تر استفاده شده است.

هفت تپه

چیزهایی که در تپه ویمینال باید ببینید

  • این تپه اکنون محل ایستگاه ترمینی رم است، این منطقه شلوغی از شهر است که فروشگاه‌ها و رستوران‌ها را در خود جای داده است و همچنین نسبتاً مسکونی است.
  • بزرگترین جاذبه این تپه حمام دیوکلتیان است. این حمام‌ها که در قله شمال شرقی تپه قرار دارند، توسط امپراتور ماکسیمیان در سال ۲۸۹ پس از میلاد به افتخار امپراطور فقید دیوکلتیان سفارش داده شد. امروزه، حمام‌ها بخشی از موزه ملی رم را تشکیل می‌دهند که دارای نمایشگاه‌ و مجموعه‌ای دائمی از یافته‌های باستان‌شناسی، هنرها و آثار باستانی است.
  • تپه ویمینال همچنین محل یکی از میدان‌های اصلی شهر به نام Piazza della Repubblica است. این مکان که به شکل یک نیم دایره است، خانه فواره بزرگ نایادها و مقبره بزرگ سرباز گمنام است.
  • همچنین در این تپه Teatro Opera di Roma نیز وجود دارد. این خانه اپرا که در ابتدا Teatro Costanzi نام داشت، در سال ۱۸۸۰ افتتاح شد و امروزه ساختمانی چشمگیر و جذاب باقی مانده است. این مکان هنوز هم میزبان اجراهای موسیقی با گنجایش ۱۶۰۰ نفر بوده و همچنین به خاطر آکوستیک خود مشهور است.

سخن پایانی

اگر از علاقه مندان به گشت و گذار و کاوش در جاهای باستانی و تاریخی هستید، هفت تپه رم می‌تواند یک گزینه عالی برای شما باشد. زیرا این تپه‌ها آثار باستانی و تاریخی بسیار جذابی را در خود جای داده‌اند. بنابراین اگر قصد سفر به شهر تاریخی و جذاب رم را دارید به هیچ عنوان هفت تپه مشهور آن را برای بازدید و جستجو از دست ندهید.

منبع سه کلیک
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها