تاثیر یوگا در بارداری و حرکات ممنوع در دوران حاملگی

همانطور که می دانید یکی از بهترین راه های موجود برای دستیابی به یک اندام ایده آل، ورزش منظم و مداوم است. بسیاری از افراد این تصور غلط را دارند که در دوران بارداری باید از انجام ورزش خودداری کنند که این تفکر می تواند در دوران بارداری و به خصوص در حین زایمان، صدماتی به خانم ها وارد نماید.

ادامه دادن ورزش در دوران بارداری و به خصوص ورزش ها و حرکاتی همانند یوگا می تواند تناسب اندام شما را حفظ نموده و علاوه بر سلامت بدن، بر روند بارداری شما نیز بسیار اثرگذار باشد. ورزش یوگا در زمان بارداری، فواید بسیاری به همراه دارد که در ادامه این مقاله به آن ها اشاره خواهیم نمود. در کنار ورزش، برنامه رژیم در بارداری نیز می تواند منجر به دوران بارداری ایده آل و یک زایمان راحت برای شما شود.

کلاس های یوگا در دوران باداری به چه صورتی برگزار می شود؟

به طور کلی می توان گفت که سبک حرکات یوگا در دوران بارداری، بیشتر شبیه به یوگا ترمیمی است. در دوران بارداری مربیان یوگا حرکات خاصی را برای شما در نظر می گیرند که هیچ آسیبی به شما وارد نکرده و غالبا حرکات سبک و راحتی خواهند بود. می توان به این صورت بیان کرد که روند کلی تمرینات در این حالت به صورت زیر خواهد بود:

  • تمامی تمرینات به گونه ای طراحی شده اند که تمرکز بر تنفس فرد باشد. این نوع از تمرینات در زمان بارداری و البته در حین زایمان کمک بسیار زیادی به مادر خواهند کرد.
  • بخش اعظمی از تمرینات به حرکات کششی اختصاص می یابد.
  • در یوگای بارداری وضعیت فرد در هنگام زایمان شبیه سازی شده و عضلاتی که در حین زایمان بیشتر درگیر خواهند بود تقویت می شوند.
  • اغلب حرکاتی که در یوگا منجر به آرامش فرد می شود در این زمان انجام خواهد شد.

قبل از هر چیزی باید به این موضوع توجه کنید که انجام یوگا در زمان باردای، بسیار حساس بوده و برای آنکه بتوانید حرکات درستی را انتخاب نموده و به درستی پیاده سازی کنید باید زیر نظر یک مربی به انجام این ورزش بپردازید.

چه تفاوتی بین یوگای بارداری و یوگای معمولی وجود دارد؟

یوگای دوران بارداری سبکی از یوگا است که در آن هدف تقویت عضلات درگیر در زمان زایمان و البته در زمان بارداری است. تقریبا می توان گفت که تمامی حرکاتی که در یوگای بارداری انجام می شود برای تمام زن ها بی خطر بوده و همه زنان باردار می توانند آن ها را اجرا کنند.

در زمان بارداری باید سعی نمایید که از انجام حرکات سختی که در دوران قبل از بارداری انجام داده اید امتناع ورزیده و به دنبال حرکات مخصوص برای این دوره باشید. در بسیاری از موارد حرکات یوگای بارداری بسیار آرام انجام شده و افراد می توانند برای کمک به انجام آن ها از وسایل جانبی نیز کمک بگیرند.

فواید یوگا در زمان بارداری

انجام حرکات یوگا در زمان بارداری مزایای بسیاری برای خانم های باردار به همراه خواهد داشت که از جمله مهم ترین مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کمک به کاهش حالت تهوع به خصوص در سه ماه اول بارداری
  • کم کردن انقباض عضلات
  • تقویت نمودن ماهیچه های درگیر در حین زایمان به خصوص ماهیچه لگن
  • تسریع در بهبودی درد ها و عوارض بعد از زایمان
  • جلوگیری از مشکلات بعد از زایمان همچون افسردگی

یوگای بارداری در ماه های مختلف

در نظر داشته باشید که شما در هر دوره ای از بارداری خود می توانید تمرینات یوگا را آغاز نموده و برای انجام آن ها هیچوقت دیر نیست. البته باید این موضوع را نظر بگیرید که قبل از شروع باید حتما این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید. اغلب افراد برای انجام حرکات یوگا معمولا مدت زمان بارداری را به سه دوره ۳ ماهه تقسیم کرده و حرکات مورد نیاز را بر اساس آن طراحی می کنند.

یوگا در سه ماهه اول بارداری

اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که قبل از بارداری حرکات یوگا را انجام می داید پس در این زمان ورزش یوگا برای شما مشکل نخواهد بود. با این وجود باید سعی کنید که رفته رفته حرکات سریع و سنگین را حذف نموده و حرکاتی را نیز که منجر به کشش سنگین در ناحیه زیر شکم می شوند را کنار بگذارید.

یوگا در سه ماهه دوم

رفته رفته و با رشد جنین از میزان چالاکی شما نیز کاسته می شود که این موضوع کاملا طبیعی بوده و برای تمامی مادران باردار رخ خواهد داد. در این دوره باید تمامی حرکاتی که برای انجام آن ها نیاز است تا بر روی شکم خود دراز بکشید را حذف نمایید. در این زمان علاوه بر تمرینات باید به غذای خود نیز بسیار توجه نمایید؛ برای این منظور می توانید از برنامه رژیم غذایی رایگان مجموعه جمفیت استفاده نمایید.

یوگا در سه ماهه سوم

بدون شک سه ماهه سوم یکی از مهم ترین زمان ها در دوران بارداری برای هر فردی خواهد بود. اگر در این زمان نیز اجازه انجام تمرینات یوگا از سوی پزشک به شما داده شد توجه کنید که از انجام حرکات تعادلی بدون کمک دیوار و یا هر تکیه گاه دیگری پرهیز نمایید. در این دوره سعی کنید از تمریناتی استفاده کنید که بر روی قدرت تنفس و تمدد اعصاب تمرکز دارند.

حرکات و تمرینات ممنوع در دوران بارداری

همانطور که ورزش هایی نظیر پیاده روی و یوگا تاثیر بسیار زیادی بر سلامت مادر و جنین دارند برخی از ورزش ها و حرکات نیز وجود دارند که انجام آن ها در دوران بارداری ممنوع است. از جمله این ورزش ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ورزش هایی که نیاز به حبس نفس دارند.
  • تمرینات ورزشی به پشت
  • غواصی کردن
  • اسب سواری، به خصوص در سه ماهه دوم به بعد
  • اسکی نمودن در ارتفاعات بالا

همچنین برخی از حرکات یوگا نیز در دوران بارداری ممنوع بوده و نباید آن ها را انجام داد، شامل:

  • پوزیشن کبری
  • پوزیشن های قایقی
  • پوزیشن سوپرمن
  • پوزیشن گاو آهن
  • پوزیشن چرخ

جمع بندی

همانطور که در دوران قبل از بارداری برنامه های ورزشی و غذایی همچون برنامه رژیم لاغری از اهمیت بالایی برخوردار هستند، در دوران بارداری نیز برنامه های ورزشی همچون یوگا می تواند تاثیر بسیار زیادی بر سلامت مادر و جنین داشته باشد. از جمله ورزش هایی که در این دوران می تواند کمک بسیاری به خانوم های باردار کند ورزش یوگا است.

حرکات یوگا در دوران بارداری بر تقویت اندام های درگیر در زمان زایمان و همچنین تقویت قدرت تنفس فرد تمرکز خواهند داشت. علاوه بر حرکات مفید برخی از ورزش ها و حرکات نیز هستند که در دوران باداری باید از انجام آن ها خوداری نمود.

سوالات متداول

آیا یوگای بارداری مفید است؟

لازم است بدانید که انجام حرکات یوگا در دوران باردای فقط به سلامت جسمی شما منجر نشده و باعث سلامت روحی روانی شما نیز می شود.

آیا یوگا بارداری توسط پزشکان تایید شده؟

از نظر موفقیت و تضمین سلامت مادر و فرزند انجام حرکات یوگا توسط پزشکان تایید شده ولی با این وجود لازم است تا تمامی مادران باردار قبل از اقدام حتما با پزشک خصوصی خود مشورت نمایند.

یوگا بارداری بر چه اساسی کار می کند؟

اساس کار ورزش یوگا در زمان بارداری تمرکز بر تقویت عضلات و ماهیچه هایی است که در زمان بارداری و البته در زمان زایمان بیشترین فشار را تحمل می کنند؛ همانند ماهیچه لگن.

آیا ورزش یوگا باعث بهبود زایمان طبیعی می شود؟

انجام ورزش یوگا و تقویت قدرت تنفس و قوی نمودن ماهیچه های لگن نه تنها در حین بارداری بلکه می تواند شرایط را برای انجام زایمان طبیعی نیز فراهم نماید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها