چمن مصنوعی اولین بار در چه سالی، کجا و چرا تولید شد؟

گاهی وقت ها ما به هرچیزی فکر می‌کنیم به جز تاریخچه یک محصول و اینکه چرا اصلا آن محصول تولید شد! و در طرف مقابل، بعضی از ما عاشق تحقیق کردن درباره گذشته محصولات هستیم. یکی از محصولاتی که شاید هرگز به تاریخ آن فکر نکرده بودیم، چمن مصنوعی می‌باشد. اینکه چمن مصنوعی از کجا آمده و آمدنش بهر چه بوده است؟ شاید برای اشخاصی جذاب باشد و افرادی هم حسی به این موضوع نداشته باشند. در هر صورت، بهتر است بدانید دانستن این موضوع خالی از لطف نمی‌باشد. به همین دلیل، در این مقاله سعی کرده ایم تا شما را با اولین های چمن مصنوعی آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چمن مصنوعی چیست؟

مختصر و مفید! چمن مصنوعی، محصولی ساخته شده با الیاف مصنوعی و زیره پلاستیکی، کاملا شبیه به چمن طبیعی، می‌باشد که جایگزین چمن های طبیعی بوده و حتی نسبت به آن ها دارای مزایایی نیز می‌باشد.

چمن مصنوعی چه مزیتی نسبت به چمن طبیعی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، چمن مصنوعی دارای مزایایی است که در این بخش بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد. نکته حائز اهمیت، این مساله است که هرچند این دو محصول کاملا شبیه هم هستند اما به سبب ویژگی هایی که دارند، نمی‌توانند در همه موارد به جای یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

ماندگاری بالا

احتمالا خودتان چمن طبیعی هایی را مشاهده کرده اید که کنده کنده و یا زرد و گندیده شده اند. البته آن هم معمولا به دلایل بیرونی، مانند راه رفتن زیاد روی آن ها، ماندن زیر برف، کندن توسط انسان ها و … بستگی دارد اما مزیت چمن مصنوعی دقیقا در این است که با وجود تمام این موارد، باز هم ماندگاری بسیار بالایی دارد و این دوام بالا، سبب می‌شود استفاده از آن در بسیاری از موارد به صرفه تر از چمن طبیعی باشد.

قیمت پایین

شاید با خود بگویید چمن طبیعی بسیار ارزان تر از چمن مصنوعی می‌باشد که البته تا حدودی این حرف درست است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که هرچند چمن طبیعی نیازی به سرمایه اولیه بالایی ندارد و بذر آن بسیار ارزان می‌باشد اما هزینه نگهداری بسیار بالایی دارد و نیازمند خرج هایی مانند آبیاری، هرس کردن، خرید دستگاه چمن زنی و … می‌باشد. از طرف مقابل اما گرچه خرید چمن مصنوعی یک سرمایه اولیه ای می‌طلبد اما دیگر هزینه های جاری که چمن طبیعی دارد را نداشته و به همین دلیل یک گزینه عالی برای انتخاب و استفاده می‌باشد.

استفاده متعدد

خب همه ما باغچه هایی با چمن طبیعی را دیده و از آن ها لذت هم برده ایم اما        علاوه بر استفاده در باغچه، میدان و غیره، با کاربردهایی که امروزه از چمن انتظار می‌رود، دیگر نمی‌توان تنها به چمن طبیعی اکتفا کرد؛ برای مثال، چمن مصنوعی یک گزینه عالی برای استفاده در اتاق کودک می‌باشد. حال آنکه بعید است کسی موزاییک اتاق را برداشته و به جای آن چمن طبیعی بکارد!

چمن مصنوعی اولین بار چه سالی تولید شد؟

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخ نه چندان قدیمی چمن مصنوعی بیاندازیم، باید آن را در قرن ۲۰ میلادی و به طور دقیق تر، در سال ۱۹۶۰ جستجو کنیم. در این سال، اولین چمن مصنوعی نه چندان شبه چمن! تولید شد. به عبارت دیگر، یک چیز سبز رنگی در محل استفاده آن انداخته شد که به جز رنگ سبز، شباهت دیگری به آن نداشت اما در هر حال، چمن مصنوعی نام گرفت.

چمن مصنوعی اولین بار کجا تولید شد؟

شخصی به نام دیوید چانی، در سال ۱۹۶۰ به کارولینای شمالی نقل مکان کرده و حتی بعدا به عنوان رئیس دانشکده نساجی دانشگاه کارولینای شمالی برگزیده شد. او به عنوان سرپرست پژوهشگران پژوهشکده پارک مثلثی تحقیقاتی را برعهده داشت که اولین چمن مصنوعی را تولید کردند.

چمن مصنوعی اولین بار کجا نصب شد؟

چمن مصنوعی برای اولین بار در سال ۱۹۶۴، در یک منطقه تفریحی در مدرسه موزس براون در شهر پرایودنس ایالت رودآیلند نصب شد اما شناخته شدن آن، پس از نصب در استادیوم سرپوشیده ای در هیوستون تگزاس نصب شد. به دلیل استفاده از این چمن مصنوعی در استادیوم Astrodome، این چمن AstroTurf نام گرفت و به شهرت رسید.

اصولا چرا چمن مصنوعی تولید شد؟!

چمن مصنوعی های ابتدایی به شکل امروزی نبوده و بیشتر شبیه یک روفرشی سبز رنگ بودند و شاید حتی اولین کسی که چمن مصنوعی را ساخت، نمی‌دانست چمن مصنوعی ساخته است! بگذارید کمی به عقب برگردیم؛ در سال ۱۹۶۵، مسئولان تصمیم گرفتند در استادیوم هیوستون چمن طبیعی استفاده کنند اما این کار به طرز وحشتناکی شکست خورد و شرایط زمین در نیم فصل دوم بدتر هم شد و چمن ها از بین رفتند و تصمیم گرفتند از آن چمن مصنوعی پیشرفته ابتدایی به جای چمن طبیعی استفاده کنند!

قیمت چمن مصنوعی

دیگر خبری از آن چمن مصنوعی های ساده و ابتدایی نیست و امروزه آنقدر انواع مختلف چمن مصنوعی با ویژگی های مختلف و جذاب، با قیمت های گوناگون تولید شده اند که انتخاب آن ها ممکن است باعث سردرگمی بشود. یکی از مهمترین ملاک های هرکسی برای انتخاب هرچیزی! قیمت آن است. چمن مصنوعی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یکی از مهمترین معیارهای انتخاب چمن مصنوعی خواهد بود. قیمت چمن مصنوعی، به موارد مختلفی مانند نوع مواد اولیه مصرفی، میزان تراکم الیاف، ارتفاع الیاف و … بستگی داشته و نمی‌توان یک قیمت ثابت برای آن ها در نظر گرفت. با این حال، فروشگاه خانه چمن یکی از بهترین قیمت گذاری ها را برای چمن مصنوعی های بسیار با کیفیت خود در نظر گرفته است که در صورت تمایل، می‌توانید پس از بررسی مدل های مختلف، قیمت هایی بسیار به صرفه مشاهده بفرمایید.

خرید چمن مصنوعی

پس از بررسی مدل ها و قیمت های انواع چمن مصنوعی، نوبت به خرید آن ها می‌رسد. پیش از خرید محصولی مانند چمن مصنوعی، باید با دقت بسیار بالا اقدام به اینکار کنید و پس از خرید، تنها باید از محصولی که خریداری کرده اید لذت ببرید. اگر قبل از خرید نتوانید انتخابی معقول و مناسب داشته باشید و خرید نامناسبی انجام دهید، شک نکنید که در طی مدت زمان طولانی دچار پشیمانی خواهید شد؛ چرا که چمن مصنوعی محصولی روزمره بوده و مخصوصا اگر قرار باشد در خانه از آن ها استفاده کنید؛ در طی زمان، علاوه بر اینکه باعث نارضایتی شما خواهد بود؛ حتی ممکن است آسیب جدی دیده و دیگر قابل مصرف نباشد. بنابراین توصیه اکید ما، تهیه این محصول از یک فروشگاه معتبر و شناخته شده، مانند خانه چمن است.

سخن پایانی

در این مقاله، سعی کردیم تا شما را با گذشته چمن مصنوعی و همچنین ویژگی ها و مزایایی که نسبت به چمن مصنوعی دارد آشنا کنیم. چمن مصنوعی کاربردهای فراوانی، از جمله استفاده در پشت بام، بالکن، استفاده در حیاط، استفاده دور استخر استفاده به صورت تایل چمن مصنوعی و ترکیب آن با ترمووود و … دارد. فروشگاه خانه چمن، یکی از معتبرترین فروشگاه های چمن مصنوعی در کشور می‌باشد که توانسته با کیفیت محصولات خود، به نامی آشنا و ماندگار در این حوزه تبدیل شود. پروژه های انجام شده متعدد برای سازمان‌های ایران و نمونه کارهای فراوان این مجموعه برای هموطنان، خود گواهی بر کیفیت خدمات خانه چمن می‌باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها