اصول و قوانین نورپردازی اتاق خواب کودک و نکات مهم که می بایست بدانید!!

بچه ها با ارزش ترین دارایی های والدین هستند و پدر و مادر ها همه تلاش خود را برای رفاه و فراهم کردن امکانات کافی مانند اتاق کامل با تمام تجهیزات مورد استفاده، برای آنها می کنند. اما یکی از مهمترین مسائل که باید به آن توجه شود نورپردازی اتاق بچه ها است. برای این کار نکات مهمی وجود دارد که باید رعایت شود.

طراحی نقاط نورپردازی

اتاق فرزند شما باید طبق یک برنامه و اصول خاصی نورپردازی شود تا هنگام فعالیت هایی مثل بازی، مطالعه یا استراحت بهترین ویژگی های ممکن را داشته باشد تا از چشمان آنها محافظت شود و حداکثر ایمنی را داشته باشد.

برای طراحی نورپردازی اتاق باید ۳ نوع منبع نوری شاخص در اتاق وجود داشته باشد:

روشنایی اصلی

این نوع نور، که به آن نور محیطی هم گفته می شود؛ نورپردازی است که وظیفه اصلی آن ایجاد یک روشنایی یکنواخت در اتاق است که آن را برای انجام فعالیت های عمومی مناسب می کند. معمولا از هالوژن ها در مناطق مختلف سقف برای این کار استفاده می شود که توسط کلید های اصلی برق میشود آن ها را خاموش یا روشن نمود.

نور کانونی

ممکن است که این نوع نورپردازی را با نام نور وظیفه یا کار نیز بشناسید. از این نوع نور ها برای روشن کردن فضای مخصوصی که در آن قسمت فعالیت های نیاز به دقت انجام می شود، استفاده میکنند. مانند میز تحریر جدید که بچه ها معمولا تکالیفشان را روی آن انجام می دهند.

برخلاف روشنایی عمومی این نوع نورپردازی نیاز به روشن کردن منطقه وسیعی ندارد و نیاز نیست که همیشه روشن باشد. کودک شما تنها در صورت نیاز برای مشاهده بهتر روی میز آن را روشن می کند. یا آباژور کنار تخت را زمانی که نیمه شب برای نوشیدن آب یا رفتن به دستشویی برای دید بهتر استفاده میشود

نور تزئینی

شاید یکی از غیر ضروری ترین نور ها برای اتاق بچه ها همین نور ها باشد. مخصوصا وقتی آن ها در سنی هستند که در اتاق فعالیت های هیجانی زیادی انجام می دهند. این نوع نور همانطور که از اسمش مشخص است تنها برای زیباتر کردن اتاق استفاده میشود که میتواند شامل چراغ های نئونی روی دیوار، ستاره های شب تاب یا مجسمه های دکوری است.

نحوه تنظیم نور برای محافظت از بینایی کودکان

چشمان و بینایی کودکان مخصوصا در سنین رشد به طور مداوم در حال تکامل است و همین باعث میشود که نیاز به مراقبت ویژه ای داشته باشند. این کار نه تنها با معاینات دوره ای توسط چشم پزشک بلکه با رعایت و انجام اصولی نورپردازی صحیح برای اتاق آن ها که محل فعالیت های مهمی مثل مطالعه، بازی و استراحت روی تخت خواب راحتشان است. باید به صورت متناوب بر فعالیت های آن ها و زمانی که صرف هر فعالیت میشود نظارت داشته باشید تا مطمئن باشید آن ها را خطری تهدید نمیکند.

توصیه هایی برای نورپردازی اتاق بچه ها

تا جای ممکن اولویت با نور طبیعی است

نور طبیعی خورشید مزایای زیادی برای ما دارد که از جمله آن میتوان به تنظیم ساعات طبیعی بدن اشاره کرد. نور خورشید چرخه طبیعی بدن انسان را تنظیم میکند و ساعت بیومتریک بدن میتواند خود را تنظیم کند که برای فعالیت هایی مثل خواب یا یادگیری آماده باشد. با این کار فرزند شما میتواند تمام فعالیت هایش را به بهترین شکل انجام دهد و لذت ببرد که برای رشد بهتر آن ها مهم است.

استفاده از لامپ های ال ای دی

برای روشنایی اتاق به ویژه روشنایی عمومی از لامپ های LED استفاده کنید. این نوع لامپ ها نور یکنواختی برای محیط ایجاد میکنند که دید بهتری را برای فرزندانمان فراهم می کند. در ضمن این که گرمای کمتری تولید میکند و نور آن نیز بیشتر است که برای محیط زیست هم مناسب تر هستند.

قابلیت تنظیم نور

بهتر است نورپردازی اتاق را به گونه ای برنامه ریزی نمایید که بتوان آن را کنترل کرد. یعنی در صورت نیاز آن را کم یا زیاد نمود.برای این کار باید نورپردازی لایه ای با تناژ های مختلف انجام داد. نور هایی در سقف اتاق که روشنایی کلی را فراهم کنند بهتر است سفید و سرد باشند، در کنار دیوار کوب ها و آباژور ها که معمولا کنار تخت یا دراور قرار میگیرند و بهتر است که گرم باشند که برای خواب مطبوع تر است، چراغ های مطالعه که نیاز به نور سرد برای افزایش تمرکز و توجه دارند.

زاویه مناسب نور

یکی از عوامل مهم در اتاق بچه ها توجه به این است که کودک شما چپ دست است یا راست دست، زیرا در صورت قرار دادن نور در زاویه اشتباه باعث خواهید شد که سایه روی محل نیازمند توجه ایجاد شود و در دید ن ها تاثیر بگذارند. بسته به قد آن ها، چراغ های بالای میز باید در ارتفاع ۲۰ الی ۴۰ سانتی متری نصب شوند.

استراحت برای چشم ها

اهمیت زیادی دارد که به فعالیت هایی که بچه ها با چشم هایشان انجام می دهد، توجه داشته باشید. باید به صورت دوره ای این فعالیت ها را متوقف کنید تا به چشمان خود استراحت دهند. میتوانید از فعالیت های فیزیکی مانند پیاده روی یا تغییر اتاق برای این کار استفاده کنید.

توجه به حفظ سلامت

خواب کافی نیز برای این که سلامت ذهن و جسم شان حفظ شود، مهم است. در هنگام خواب نیز باید به نور مناسب توجه شود که اگر نیاز به خارج شدن از رختخواب داشتند، دچار مشکل یا برخورد با وسایل اتاق نشوند.

علاوه بر نور تجهیزاتی که برای انجام فعالیت ها استفاده می کنند مانند میز و صندلی مطالعه یا تخت خواب و کتابخانه یا کمدی که از آن وسایل خود را بر میدارند نیز اهمیت زیادی دارد.

وضعیت فیزیکی کودک نیز هنگام کار و فعالیت مهم است، بیش از حد به صفحه های نمایش و منابع نوری نزدیک نشوند، بدون خم شدن بیش از حد روی کتاب و دفتر فعالیت های خود را انجام دهند و غیره.

ایمنی برق کشی

این که برق کشی خانه شما ایمن باشد اهمیت زیادی دارد، اما این اهمیت زمانی که در باره بچه ها صحبت میکنیم بیشتر نیز میشود. چه برای سیستم برق کشی اتاق و چه وسایل برقی که در اتاق آنها استفاده میکنیم، باید استاندارد های لازم رعایت شده باشد.

برخی موارد نیز باید توسط خود شما رعایت شود برای مثال از لامپ ها یا آباژور های ایستاده یا دارای سیم های بلند که امکان گیر کردن و سقوط وجود دارد استفاده نکنید چرا که حتی ممکن است باعث زمین خوردن کودک بشوند. مطمئن شوید که پریزهای برق در دسترس مخصوصا برای بچه های کوچک تر نیستند. از پریز های محافظ دار برای کودکان در اتاق آن ها و حدالامکان تمام فضاهای در دسترس بچه ها در خانه استفاده کنید. به صورت مرتب چک کندی که کابل ها دچار قطعی یا اتصالی نباشد و به طور صحیح به پریز ها وصل شده باشند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها