جالب ترین حقایق تاریخچه دندانپزشکی در ایران و جهان !

حقیقت تاریخچه دندانپزشکی در ایران و جهان

دندانپزشکی یکی از مهم ترین علومی است که امروزه در سر تا سر جهان به کار گرفته می شود. این علم کمک زیادی به کاسته شدن درد های ما دارد و امروزه جنبه ای درمانی و البته زیبایی پیدا کرده است. اما خوب است بدانیم که این علم از کجا آمده است و برای اولین بار در کجا انجام شده است. ما قصد داریم تا در این مطلب در خصوص تاریخچه دندان پزشکی در ایران و جهان حرف بزنیم. با ما در این صفحه همراه باشید و به کسب اطلاعات لازم در خصوص جالب ترین حقایق تاریخچه دندانپزشکی در ایران و جهان بپردازید. 

تاریخچه دندانپزشکی در ایران

ایران کشوری بوده است که در آن تمدن های زیادی زندگی می کردند و علم در ایران از دیرباز تا کنون از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. همین باعث می شود که در رگه های علمی که در تاریخ ایران به میان مانده است دندان پزشکی قطعا وجود داشته است برای همین بدون شک برای شما جذاب است که در تاریخچه دندانپزشکی در ایران از ایران باستان شروع کنیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

دندان پزشکی در ایران باستان

در ایران باستان دستاورد هایی که از دانشگاه جندی شاپور (ساسانیان) و همچنین تعالیم کتاب اوستا به میان مانده است حاکی از آن می باشد که در ایران دندان پزشکی در این دوران وجود داشته و به کار گرفته می شد. در گذشته و در ایران باستان شواهد حاکی از آن بوده است که مردم این دوره از دندان برای ساخت آثار هنری استفاده می کردند و این خبر از آن می دهد که مردم این دوره با کشیدن دندان آشنا بودند. 

همچنین در خصوص تاریخچه دندانپزشکی در ایران در دوره ساسانیان متونی پیدا شده است که به خوبی خبر از آن می دهد که در این دوره بهداشت دندان از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و توصیه های زیادی در این زمینه می شده است.

پس از ورود اسلام به ایران شواهد حاکی از آن است که در کتاب های دانشمندان مسلمان زیادی مانند :

  1.  علی بن ربن طبری
  2. محمدبن زکریای رازی
  3. علی بن مجوسی اهوازی ارجانی
  4. ابن سینا
  5. سید اسماعیل گرگانی

می توان نشانه هایی از به کار گیری و پیشرفت علم دندانپزشکی در این زمان یافت. در این دوران مواردی همچون کشیدگی دندان ، شکستن تاج و … مورد استفاده قرار میگرفت.

تاریخچه دندانپزشکی در ایران و جهان

دندان پزشکی سنتی در ایران

پس از دوران باستان نوبت به زمانی می رسد که دندان پزشکی کمی پیشرفته تر شد و با تجهیزات لازم اما به شکل سنتی رواج داشت. تاریخچه دندانپزشکی در ایران و فرم انجام آن به مرور تغییر زیادی ایجاد کرد.

از آنجایی که در ایران دندانپزشکی تنها با دندان کشیدن رواج داشت و پس از مدتی افراد تک به تک دندان های خود را از دست میداند. این موضوع مشکلات زیادی به وجود می آورد و باعث شد که راه های دیگری برای حل درد درمان به میان بیاید که به کمک ابزار های ابتدایی صورت میگرفت. این روش ها که دیگر تنها محدود به کشیدن دندان نبود توسط دندانساز صورت می گرفت که فرم های اولیه دکتر دندان پزشک در کشور ما محسوب می شد. 

دندان پزشکی مدرن از چه تاریخی وارد ایران شد ؟

پس از مدتی دیگر نام دندانساز در ایران تغییر می کند و دندانپزشکی با همان مفهومی که در ذهن ما می باشد وارد ایران می شود. هرچند که این دندان پزشکی مدرن محسوب می شود اما باید در نظر بگیرید که این علم نیز روز به روز پیشرفته تر شد و با تجهیزات کامل تری انجام گرفت. اما به طور کلی دندانپزشکی نوین که به شیوه ای متفاوت انجام شد اولین بار یک دهه پس از تاسیس اولین دانشگاه ایران در سال ۱۳۰۳ انجام شد. 

 در تاریخچه دندانپزشکی در ایران در آن دوره تحصیل کنندگان رشته دندانپزشکی در کشور های دیگر که چهار تن بودند به کشور وارد شده و به انجام دندان پزشکی مشغول شدند. این چهار تن به مرور افراد علاقه مند را در مطب های دندانسازی خود مورد آموزش قرار می دادند و بدین ترتیب دندانپزشکی از همان سال ها در ایران روندی رو به رو رشد پیدا کرد.

دندانپزشکی کنونی در ایران

ایران در دهه های اخیر یکی از بهترین کشور ها در زمینه دندان پزشکی بوده است و شما در هر کجایی که باشید می توانید به بهترین دندان پزشکی ها مراجعه کنید و از آن بهره مند شوید. دندان پزشکی و کلینیک های آن در ایران را می توانید از طریق لینک رو به رو دنبال کنید : کلینیک دندانپزشکی در همدان 

بدون شک شما می توانید با تغییر شهر همدان و انتخاب شهر و محله خود کل دندان پزشکی های کل ایران را مشاهده کنید و به سادگی از آن ها بهره مند شوید.

تاریخچه دندانپزشکی در جهان

در خصوص تاریخچه دندان پزشکی در ایران به اندازه کافیست صحبت کردیم و خوب است که هم اکنون در خصوص تاریخچه دندانپزشکی در جهان نیز به طور کامل صحبت کنیم. مانند کشور ما نیز این تاریخچه را به دو صورت برسی می کنیم. در اولین قدم فرم انجام این درمان در دوران باستان مورد برسی قرار میگیرد و سپس به شیوه مدرنی که در حال حاضر مشاهده می کنیم می توانید تاریخچه آن را برسی کنید پس با ما همراه باشید.

تاریخچه دندان پزشکی در جهان باستان

در مهم ترین تمدن های باستانی بدون شک علم دندان پزشکی وجود داشته است که این تمدن ها به این شرح می باشد :

  1. بین النهرین : در تمدن بین النهرین نشانه هایی حاکی از انجام پروتز های دندانی نیز دیده می شود.
  2. یونان : در یونان باستان به نظر می آید که علم هایی حاکی از جنس دندان ، علت خرابی ، شیوه روییدن دندان و … وجود داشته است و تجهیزات مخصوصی نیز جهت کشیدن دندان وجود داشته است.
  3. مصر : خاص ترین نوع پروتز دندان را داشته است که از باقی مانده دندان ها و اتصال آن به کمک طلا اقدام به ساخت دندان جایگزین می کرد.
  4. ایران : در خصوص این مورد فوقا به طور کامل توضیح داده ایم اما خوب است بدانید که در ایران بافت های نرم و سخت دندان به طور کامل شناخته شده و کتاب مخصوص در این خصوص تدوین شده بود.
  5. دره سند : در این تمدن دندانپزشکی به کمک تراشگر های ماهر انجام می شد و دندان های توسط این افراد ترمیم و تراش داده می شد.

تاریخچه دندانپزشکی در ایران و جهان

خوب است بدانید در این تمدن های علت خرابی دندان را به مواردی همچون کرم دندان نسبت می دادند و به نظر می آید که روش هایی برای جراحی این کرم ها در آن دوره مرسوم بوده است.

شروع دندان پزشکی مدرن در جهان

در برسی تاریخچه دندانپزشکی در جهان باید از پدر علم دندانپزشکی مدرن یعنی پزشک فرانسوی نام برد. این علم در قرن ۱۷ به شیوه مدرن توسط پیر فوشارد ابداع شد و نظر های تخصصی زیادی در این خصوص داده شد. در خصوص کمک های زیادی که او به علم دندانپزشکی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  1. علت پوسیدگی دندان را که در نتیجه تولید ماده اسیدی توسط باکتری ها می باشد را ابتدا این پزشک مطرح کرد.
  2. علم پروتز به صورت گسترده و کامل ابتدا توسط این پزشک مطرح شد و به صورت عملی به کار گرفت.
  3. ترمیم دندان که یعنی برداشتن پوسیدگی های دندان و پر کردن آن با مواد محکم تر توسط این پزشک در آن سال ها به طور کامل مطرح شود.

می توان به سادگی متوجه شد که در برسی تاریخچه دندانپزشکی در ایران و جهان این پزشک فرانسوی بخش زیادی از علم دندانپزشکی را پوشش می داد.

وضعیت کنونی دندان پزشکی در جهان

شکی نیست که امروزه کشور هایی مانند انگلستان و آمریکا از بهترین کشور هایی می باشد که در علم دندانپزشکی فعالیت می کنند. این علم در این کشور ها به حرفه ای ترین شکل آموزش داداه می شود مقصد مناسبی برای مهاجرت دانشجویان دندان پزشکی نیز می باشد.

سخن آخر در خصوص تاریخچه دندان پزشکی در ایران و جهان

ما سعی کردیم تا در خصوص تاریخچه تاریخچه دندانپزشکی در جهان و ایران به طور مفصل با شما صحبت کنیم. اما خوب است در آخر این مطلب به این نکته اشاره کنیم که به علت گسترده بودن علم در تمدن های پیشرفته ای مانند مصر و ایلام و .. اطلاعات چندانی از آن ها در اختیار نیست نمی توان گفت که علم دندانپزشکی در آن ها وجود نداشته است و بر خلاف تصور بر اساس گفته و شنیده ها این تمدن های پیشرفته به بسیاری از علوم دست یافته بودند که بدون شک دندان پزشکی نیز در ذیل آن قرار گرفته است. 

با این وجود آن چه مهم است پیشرفت روز افزون علم دندان پزشکی در ایران و جهان است که بدون شک وضعیت ما را در ایران بسیار آسان تر می کند. می توان بدون شک مطمئن بود که در آینده جنبه های بسیار مدرن تر و بهتری نیز از این علم به اسودگی بیشتر مردم جهان کمک کند.

امیدواریم این مطلب در خصوص جالب ترین حقایق تاریخچه دندانپزشکی در جهان و ایران به شما کمک کرده باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ahoorakia
امتیاز :
     

در زمان شاه فقط ۵ شرکت وارد کنندهٔ لوازم دندان پزشکی بود
۱ـ بازرگانی نوتاش
۲ـ شرکت لوازم دندانپزشکی نیکو
۳ـ شرکت پرلا(خیابان نادری پاساژ معتمد)
۴ـ کالای خجسته
۵ـ کالای جهان