ایستگاه های تقلیل و افزایش فشار (TBS-CGS)

تقلیل به چه معناست:

تبدیل مسئله ای با ابعاد زیاد به مسئله ی دیگری با ابعاد کم.

ایستگاه تقلیل :

ایستگاه های تقلیل، ایستگاه های تقلیل فشاری هستند که در ابتدای مسیر گازرسانی به شهرها و صنایع قرار میگیرند،در این ایستگاه ها فشار بالای خطوط  به فشارهای  ۲۵۰ PSIG  برای شهرها و کمتر از ۴۰۰ PSI  برای صنایع  استفاد میشود ، این ایستگاه ها از بخش های مختلفی تشکیل میشوند.

با توجه به آلودگی خطوط انتقال گاز در بخش ابتدایی این ایستگاه ها سیستم های فیلتراسیون نصب میشود، با توجه به اینکه تجهیزات درون ایستگاه حساسیت بالایی نسبت به ذرات و آلودگی های گاز دارند، گاز ورودی به ایستگاه باید تصفیه شود و از ورود آلودگی به ایستگاه در بخش اول باید جلوگیری گردد.

ایستگاه تقلیل فشار گاز :

ایستگاه تقلیل فشار گاز در حقیقت بخشی از تاسیسات گاز رسانی بوده که بنا به ضرورت و نیاز واحدهای مصرف کننده ایجاد می شوند که فشار بالای گاز را برای مصارف مورد نیاز کاهش میدهد.

تقلیل فشار گاز و پارامتر مرتبط

یکسان سازی کردن پارامتر های فیزیکی گاز موجود در خطوط لوله با پارامتر فیزیکی گاز مورد نیاز مصرف کننده به سیستم های تقلیل فشار گاز نیازمند است.

این پارامتر ها به ۳ دسته تقسیم میشوند :

  • میزان جریان گاز
  • سطح مایع در مخازن
  • مقدار فشار، درجه حالت ،که این موارد به طور خودکار باید کنترل و ثبت شوند

انواع ایستگاه های تقلیل فشار گاز:

  1.  ایستگاه دروازه شهری
  2. ایستگاه حاشیه شهری
  3.  ایستگاه های تقلیل فشار گاز شهری (درون ناحیه ای
  4.  ایستگاه اندازه گیری و تقلیل فشار
  5. ایستگاه ترکیبی
  6.  ایستگاه اندازه گیری
  7. ایستگاه تقلیل فشار

ایستگاه دروازه شهری:

این ایستگاه ها معمولاً از خطوط انتقال منشعب می‌گردند، فشار ورودی آنها همان فشار خط انتقال است که به لحاظ انشعاب گیری از خطوط انتقال آنها را می‌توان در زمره ایستگاه های بزرگ معرفی کرد.

ایستگاه حاشیه شهری و ایستگاه های تقلیل فشار گاز ناحیه ای :

این نوع ایستگاهها براساس ظرفیتشان بیشتر در مبادی ورودی گاز در شهرهای کوچک و روستاها یا جهت استفاده درشبکه داخلی صنایع و واحدهای تجاری ومسکونی بزرگ نصب می‌گردند.

ایستگاه اندازه گیری و تقلیل فشار:

به ایستگاه هایی که از فشار خط تغذیه و یا شبکه انشعاب گیری و یا در طی یک مرحله به شکست فشار منتهی می‌گردند

ایستگاه ترکیبی:

این نوع ایستگاه ها ترکیبی از دو نوع ایستگاهCGS و ایستگاه TBSاست و دارای یک رگولاتور اضافی است که طبیعتا می‌بایست در دومرحله، فشار را کاهش دهد.

ایستگاه اندازه گیری:

ایستگاه هایی که در آنها فقط عملیات فیلتراسیون و اندازه گیری حجم گاز تحویلی انجام می‌گردد.

ایستگاه تقلیل فشار:

یک عنوان کلی معمولا در ایستگاه های تقلیل فشار از Psi 60 به ۲، ۱۵ و ۳۰ Psi استفاده می‌گردد.

ایستگاه مسطح و کابینتی:

 ایستگاه ها از نظر شکل ظاهری، بسته به موقعیت محل نصب، شرایط جوی منطقه ونیاز متقاضی می‌توانند در دو نوع مسطح وکابینتی تولید شوند. ایستگاههای کابینتی نسبت به ایستگاههای مسطح فضای کمتری اشغال می‌کنند.

ایستگاه : TBS

این ایستگاه ها در شهرها و مکان هایی که به گاز کم فشار نیاز است بعد ار ایستگاه های CGS قرار میگیرند. گاز از خطوط اصلی شبکه ی تغذیه و حلقه ی کمربندی با فشار گاز از ۲۵۰ psi وارد ایستگاه میشود و به ۶۰ psi کاهش میدهند.

اجزای اصلی ایستگاه های اندازه گیری و تقلیل فشار گاز شامل موارد زیر می باشد :

  • رگلاتور جهت شکستن فشار
  • سیستم فیلتراسیون
  • شیر اطمینان قطع کننده
  • کنتور های توربینی
  • گرمکن
  • سیستم بودار کننده ها

رگلاتور چیست.”

رگلتورها در واقع ابزاری هستند که می توانند میزان فشار بالای گاز را کاهش دهند.

سیستم فیلتراسیون:

فیلتراسیون گاز سیستمی جهت تصفیه گاز بوتان بوده که برای جدا سازی مرکاپتان تظریق شده به گاز به کار می رود تا از گاز شیرین و بدون بو جهت تولید مرغوب و با کیفیت استفاده شود.

شیر اطمینان قطع کننده:

شیر ایمنی یا سیفتی ولو نیز گفته شده، از انواع شیرآلات است که جهت جلوگیری از فشار بیشتر از حد طراحی، روی مخازن تحت فشار، استفاده می شود، گاها به اشتباه به این شیر، سفتی ولو گفته می شود اما نام صحیح آن سفتی ولو است، شیرهای اطمینان به صورت مستقیم روی مخازن نصب می شوند، با بالا رفتن فشار وارد عمل شده و با باز شدن دریچه بخشی از سیال را از سیستم خارج می کنند، بدین صورت باعث کاهش فشار می شوند. تا زمانی که فشار تا حد خطرناکی بالا نرود، کارایی آن ها نیز مورد ارزیابی قرار نمی گیرد.

کنتورهای توربینی:

 ابزاری است جهت سنجش میزان مصرف گاز در ساختمان ها و مجتمع های مسکونی، تجاری و صنعتی

با توجه به تأثیر دما و فشار در حجم اندازه گیری شده، سنجش میزان مصرف گاز، دشوارتر از سایر سیالات است و لازم است که این پارامترها در اندازه گیری حجم گاز مصرفی لحاظ شوند.

گرم کن:

نام قطعه ای ضروری در خودرو است که جهت جلوگیری از یخ‌زدگی دریچه گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم بودار کننده ها:

گاز طبیعی مادهای بی رنگ و بی بو است که در صورت نشـت و تشـکیل مخلوط قابل انفجار با هوا بسیار خطر آفرین است،  با افزودن مواد شیمیایی خاصی به نام بودارکننـده هـا آن را بودار می‌کنند تا نشت گاز به راحتی تشخیص داده شود . مـواد بـودار کننده گاز طبیعی معمولاً پایه گوگردی دارند و متعلق بـه یـک دسـته خـاص از مـواد شـیمیایی بـه نـام اورگـانو سولفورها هستند، عمده ترین بودار کننده های گاز طبیعی مرکاپتان ها می‌باشند که ترکیبـات گـوگرددار آلـی بـا فرمول عمومیRSHمی باشند. مرکاپتان ها موادی به شدت بدبو هستند و آستانه بوی آنهـا از سـایر مـواد بسـیار پایین تر است.

برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصه ها ، مزایده ها و فراخوان ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها