⚖️ محاسبه مهریه با استفاده از اعداد شاخص سالانه و ماهانه

مهریه اولین حق قانونی است که پس از جاری شدن خطبه عقد بدون هیچ گونه شرطی به زن تعلق می گیرد و او می تواند هرگونه تصرفی در آن بکند. براساس قانون، مهریه باید چیزی مشخص شود که قابلیت تبدیل شدن به پول را داشته باشد.

تمام سکه بهار آزادی، ملک و وجه نقد از جمله رایج ترین انواع مهریه در ایران می باشد. در صورتیکه مهریه به صورت وجه نقد رایج مملکت، یعنی ریال تعیین شده باشد، در زمان مطالبه مهریه تبدیل مهریه قدیم به جدید صورت می گیرد.

برای تبدیل مهریه به نرخ روز نیازمند دانستن اعداد شاخص سالانه و ماهانه ای که توسط بانک مرکزی در پایان هرسال اعلام می شود، هستیم. این اعداد براساس نرخ تورم تعین می شوند و با استفاده از آنها می توان ارزش روز یک بدهی را به دست آورد.

علت محاسبه مهریه وجه نقد به نرخ روز

مهریه در واقع یک بدهی است که مرد باید به همسر خود بپردازد. بدیهی است که گذر زمان نباید باعث کاهش ارزش بدهی شود. در صورتیکه مدت زمان زیادی از زمان پرداخت بدهی بگذرد، بدهی باید به نرخ روز حساب شود تا طلبکار دچار ضرر مالی نشود.

در شرایطی که مهریه به صورت سکه یا ملک مشخص شده باشد، گذشت زمان ارزش مهریه را حفظ می کند. بنابراین در این شرایط نیاز به محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه نمی باشد. اما در شرایطی که مهریه به صورت مبلغ مشخصی وجه نقد تعیین شده باشد همانند سایر بدهی های ریالی به نرخ روز محاسبه می شود و یا به عبارتی به آن تاخیر تادیه تعلق می گیرد.

نحوه محاسبه مهریه وجه نقد به نرخ روز

در قالب یک مثال محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ را برای شما شرح می دهیم. فرض کنید مهریه یک خانم در سال ۱۳۷۵ مبلغ ۵ میلیون تومان تعیین شده است. در صورتیکه ایشان در سال ۱۴۰۲ مهریه خود را از همسرش طلب کند، تبدیل مهریه به نرخ روز به صورت زیر انجام می شود:

  • در قدم اول عدد شاخص قیمت سالانه مروبط به سال ۱۴۰۱ را بر عدد شاخص سال ۱۳۷۵ تقسیم می کنیم.
  • در قدم دوم حاصل تقسیم را در مبلغ مهریه یعنی ۵ میلیون تومان ضرب می کنیم. عدد بدست آمده مبلغ مهریه به نرخ روز می باشد.
  • در این مثال مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ مبلغ ۷۰۸,۲۱۳,۴۹۵ تومان می باشد.

بنابراین فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز به شکل زیر می باشد:

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها