از کجا بفهمیم بوبین موتورسیکلت خراب است

به نقل از امدادسیکلت بوبین یکی از اجزای مهم سیستم برق موتورهای سواری است که معمولا تعمیرکاران در برخورد با مشکلاتی نظیر: عدم وجود جرقه، ضعیف بودن بیش‌ازحد جرقه و …، سراغ بررسی علائم خرابی بوبین موتورسیکلت می‌روند. البته بسته به مشکل موجود، بایستی به علائم خرابی بوبین موتورسیکلت پرداخت؛ زیرا این قطعات در دو کاربرد کاملا متفاوت (جرقه و روشنایی) در موتورها به‌کار می‌روند. بایستی بدانید که این قطعات، بخش مهمی از بار تأمین برق برای جرقه موتورها را بر عهده دارند؛ بنابراین با ضعیف شدن یا خرابی کامل آن‌ها، موتورسوار با مشکلات جدی و مهمی روبه‌رو می‌شود.

بروز علائم خرابی بوبین موتورسیکلت

اختلالات و خرابی‌های هر یک از قطعات وسایل نقلیه، به شکل متفاوتی نسبت به یکدیگر، خود را نمایان می‌کنند. قطعه بوبین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و خرابی آن‌ها به اشکال مختلفی مشخص می‌شود. معمولا علائم خرابی بوبین موتورسیکلت در قالب موارد زیر، قابل مشاهده خواهد بود:

  • موتور به‌صورت نامنظمی کار می‌کندبا خراب شدن یا تضعیف بیش‌ازحد بوبین‌ها، موتور دچار اختلالات و کارکرد عجیب و نامنظمی می‌شود. معمولا یکی از علل مشهود بودن خرابی این قطعات، کاهش شدید قدرت و توان عملکردی موتورهاست؛ همچنین از مهم‌ترین دلایلی که مانع حفظ سرعت ثابت موتورها می‌شود، وجود ضعف‌ها و مشکلات جدی در بوبین است.

  • لرزش غیرعادی وسیله نقلیه: چنان‌چه با لرزش غیرعادی موتورها مواجه شدید، حتما باید به تعمیرکار موتورسیکلت مراجعه کنید. معمولا با بروز چنین مشکلی که به اختلالات کارکردی موتور مربوط می‌شود، پای بوبین‌ها نیز به میان می‌آید.

  • موتور اصلا روشن نشود: یکی دیگر از علائم خرابی بوبین موتورسیکلت به‌شمار می‌رود. بایستی بدانید درصورتی‌که بوبین خراب باشد، جرقه‌ای برای احتراق سوخت موتور ایجاد نمی‌شود. اگر این مشکل برای وسیله نقلیه‌تان به‌وجود آمد، قطعا یکی از اولین اقدامات ممکن، بررسی دقیق بوبین‌ها خواهد بود.

  • نیاز به چند بار استارت زدن برای روشن کردن موتورها داشته باشید: گاها موتورسواران برای روشن کردن موتور خود، حتما باید چندین بار استارت بزنند و تلاش‌های غیرعادی داشته باشند. در این حالت، معمولا بوبین ضعیف شده است و به سختی، جرقه لازم برای فرآیند احتراق بنزین را ایجاد می‌کند.

  • زیاد شدن مصرف سوختخراب بودن این قطعه، می‌تواند موجب شود که غرقه، تخلیه نامناسب و ناکافی در محفظه سوخت داشته باشد. در چنین حالتی، نه‌تنها راندمان مناسب سوخت‌رسانی کاهش می‌یابد؛ بلکه افزایش مصرف سوخت نیز اتفاق می‌افتد.

باتوجه‌به حساسیت بالای بوبین‌ها، این قطعات بایستی به‌طور مداوم و همچنین هنگام بروز مشکلات فوق، توسط تعمیرکاران مجاز و حرفه‌ای، مورد بررسی دقیق قرار بگیرند.

علت خراب شدن بوبین موتورسیکلت چیست؟

گاها با بروز علائم خرابی بوبین موتورسیکلت، بایستی از روش‌های مختلفی برای بررسی صحت خرابی آن‌ها استفاده کرد. معمولا این قطعات تحت شرایط محیطی مختلف، کارکرد نامناسب موتور یا با پایان یافتن عمر مفید خود، دچار تضعیف شدید و خرابی می‌شوند؛ اما در واقع پیش از کشف علت خراب شدن بوبین موتورسیکلت، بایستی اشکالات اصلی زیر را مورد توجه قرار داد:

  • هیچ جرقه‌ای زده نشود.

  • جرقه‌ها به‌صورت متناسب زده شوند.

  • جرقه موتور، حالت بسیار ضعیفی داشته باشد.

سپس برای پی بردن به دلایل خرابی بوبین‌ها، بایستی بررسی‌های زیر صورت گیرد:

  • آنالیز نشان‌گرها: معمولا خرابی بوبین، اختلالات عمیقی را روی عملکرد برقی وسیله نقلیه به‌وجود می‌آورد؛ بنابراین حتما به بررسی نشان‌گرهای برقی موتور نظیر: صفحه نمایش برقی وسیله نقلیه و همچنین کارکرد صحیح چراغ‌ها بپردازید.

  • تست کردن بوبین: تعمیرکاران تخصصی معمولا با استفاده از روش‌های خاص، به تست بوبین می‌پردازند تا ببینند که آیا جریان برق، به شکلی درست و بدون مشکل از بوبین‌ها گذر خواهد کرد.

  • بررسی کارکرد سیستم اشتعال موتور: این‌گونه بررسی‌ها، زمان‌گیرتر از موارد قبلی است؛ چراکه برای بررسی اجزای محفظه اشتعال، بایستی قطعات مختلفی نظیر: پلاتین، کابل‌های انتقال انرژی، بوبین و کندانسورها مورد آنالیز قرار بگیرند.

نهایتا با تشخیص شدت و علت خراب شدن بوبین موتورسیکلت، تعمیر یا تعویض این قطعات در دستور کار تعمیرگاه‌های مجرب قرار می‌گیرد.

نحوه انجام آزمایش خرابی بوبین موتور سیکلت

طی بروز علائم خرابی بوبین موتورسیکلت، لازم است آزمایش‌های مختلفی برای بررسی سلامت این قطعه انجام گیرد:

  • آنالیز میزان مقاومت الکتریکی بوبین: برای این کار، از دستگاه آداپتورمتر استفاده کنید؛ چنان‌که با انجام امور لازم، باید مقاومت بوبین را اندازه بگیرید و درصورتی‌که میزان مقاومت این قطعه در دایره ارقام نرمال قرار نداشته باشد، بوبین مشکل دارد.

  • آزمایش جرقه: جهت انجام این تست، کافیست که یک سیم جرقه را به‌کار بگیرید و ببینید آیا جرقه به‌وجود می‌آید. در شروع این فرآیند، سیم جرقه را به بوجی و سیم جرقه شمع موتور اتصال دهید و در ادامه سعی کنید موتور را روشن کنید. بوبین آسیب‌دیده، خراب یا تضعیف‌شده، مانع ایجاد جرقه می‌شود.

  • آنالیز دقیق وضعیت فیوزها: گاها با پایان یافتن عمر مفید و خرابی فیوزها، اختلالاتی در کارکرد صحیح بوبین‌ها نیز به‌وجود می‌آید؛ بنابراین گاها شاهد بروز علائم خرابی بوبین موتورسیکلت هستیم؛ اما مشکل اصلی را می‌توان در قسمت دیگری پیدا کرد.

غالبا موتورسواران حرفه‌ای، دارای جعبه فیوز یدکی هستند تا هنگام خرابی فیوزها در هر نقطه، امکان روشن کردن مجدد موتور را داشته باشند. تعمیرکاران و راکبان موتورسیکلت‌ها همچنین برای بررسی علل ایجاد اختلال در سیستم‌های روشنایی یا مشکلات جرقه استارت، بایستی بدانند که در این وسایل نقلیه، از دو نوع بوبین متفاوت استفاده شده است.

تفاوت بوبین‌های جرقه و روشنایی

بسته به نوع علائم خرابی بوبین موتورسیکلت، تعمیرکاران سراغ دو بوبین متفاوت موتورها می‌روند. جالب است بدانید که این قطعات در دو بخش مختلف موتورها به‌کار رفته‌اند:

  1. Bobbin جرقه

  2. بوبین‌های روشنایی و شارژ موتورها.

توجه داشته باشید که بوبین‌های جرقه با سیستم احتراق موتور همکاری می‌کنند و اندازه آن‌ها، اندازه تا حدودی بزرگ‌تر از همتایان خود در بخش شارژ و روشنایی است. در سوی مقابل، بوبین‌های روشنایی و شارژ، جهت تأمین برق موردنیاز موتورها به‌کار گرفته می‌شوند؛ بنابراین محل قرارگیری، مکانیزم کارکرد و سیستم کاری این دو نوع Bobbin، کاملا متفاوت از یکدیگر است.

بررسی علائم خرابی بوبین موتورسیکلت با امدادسیکلت

باتوجه‌به گران بودن قطعات وسیله نقلیه و اهمیت تضمین سلامت موتورها به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث جانی و آسیب‌های مالی، لزوم مراجعه به فروشگاه‌های تخصصی موتورسیکلت بیش از پیش احساس می‌شود. در همین زمینه، مجموعه امدادسیکلت به‌لطف داشتن برترین و مجرب‌ترین تعمیرکاران، به‌عنوان یک مرکز تخصصی تعمیر موتورها شناخته می‌شود. خدمات این مجموعه، به‌صورت امدادی نیز خواهد بود؛ چنان‌که امدادسیکلت در قالب سریع‌ترین موتورسازی سیار غرب تهران، مشغول فعالیت است. لازم به‌ذکر است که توسط تعمیرکاران خبره این مجموعه، تعمیر انواع دوچرخه و چهارچرخ نیز در هر ساعت از شبانه‌روز، صورت می‌پذیرد.

چنان‌چه موتورسیکلت شما و عزیزان‌تان در هر نقطه از پایتخت دچار خرابی شد، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید؛ همچنین در صورت نیاز به بررسی موتور در محل کار یا منازل افراد، کارشناسان مجموعه امدادسیکلت به لوکیشن موردنظر اعزام می‌شوند.

شماره‌های تماس: ۰۹۱۵۹۷۰۷۳۹۶ و ۰۹۳۶۳۷۲۱۸۹۸.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها