⭐️ روش محاسبه مهریه به نرخ روز با فرمول و ابزار رایگان

مهریه به نرخ روز چیست و چگونه محاسبه می شود؟ سوالی است که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد. در ابتدا لازم است بدانید که بنابر قانون و شرع اسلام مهریه اصلی ترین حق زن پس از ازدواج است که در صورت مطالبه مرد موظف به پرداخت آن می باشد.

جالب است بدانید که حتی پس از فوت زن نیز مهریه او پا برجاست و ورثه می توانند آن را از همسرش مطالبه کنند. مهریه انواع مختلفی از قبیل سکه، طلا، ملک، وجه نقد و … دارد. محاسبه مهریه به نرخ روز در شرایطی صورت می گیرد که ارزش مهریه با گذشت زمان کاهش یافته باشد.

مفهوم پرداخت مهریه به نرخ روز چیست؟

فرض کنید مهریه شما در سال ۱۳۸۰ تعداد ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی تعیین شده باشد. در صورتیکه شما در سال ۱۴۰۲ مهریه خود را از همسرتان مطالبه کنید، مستحق دریافت همان ۱۰۰ سکه مشخص شده در عقدنامه می باشید.

زیرا قیمت سکه از سال ۱۳۸۰ تا کنون تغییرات رو به بالایی داشته است و با وجود تورم حاکم بر اقتصاد ارزش مهریه شما حفظ شده است.

اکنون تصور کنید که در همان سال مهریه شما مبلغ ۲۰ میلیون تومان تعیین شده باشد. در صورت مطالبه مهریه در سال ۱۴۰۲ آیا شما مستحق دریافت همان ۲۰ میلیون تومان می باشید؟!

بر کسی پوشیده نیست که ارزش پول در طی زمان همیشه رو به کاهش است. بنابراین اگر تبدیل مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ صورت نگیرد، شما دچار ضرر مالی خواهید شد.

بنابراین در شرایطی که مهریه یک خانم به صورت وجه نقد رایج کشور تعیین شده باشد، در صورت مطالبه، مهریه ایشان به نرخ روز محاسبه می گیردد.

روش محاسبه مهریه به نرخ روز با فرمول چیست؟

محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه را شما میتوانید با استفاده از فرمول زیر انجام دهید و یا اینکه از سایت هایی که این ابزار محاسبه را به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده اند، استفاده کنید.

  • شاخص قیمت سالانه عددی است که در پایان هرسال توسط بانک مرکزی و اداره آمار اعلام می شود.
  • ملاک محاسبات قوه قضاییه عدد شاخص اعلام شده توسط بانک مرکزی می باشد.
  • در صورت مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر از ورثه ایشان، عدد شاخص سال فوت مرد در صورت تقسیم به جای شاخص سال قبل از مطالبه مهریه قرار می گیرد.
  • در صورت فوت زن، ورثه نمی توانند نرخ روز مهریه را مطالبه کنند. بلکه تنها مبلغ مندرج در عقدنامه را می توانند طلب کنند.
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها