صفر تا صد حسابرسی داخلی

یکی از فعالیت‌هایی که انجام آن الزامی است و از سوء استفاده از کسب و کارها جلوگیری می‌کند، انجام خدمات حسابرسی خواهد بود. حسابرسی داخلی بحثی گسترده و وظیفه سنگینی است که مدیران سازمان‌ها برای پیشرفت هر چه بهتر کسب ‌و کارشان باید از این خدمات و افراد متخصص در آن استفاده کنند.

پس با توجه به این مطالب، اهمیت حسابداری داخلی به خصوص در سازمان‌های بزرگ اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. به همین دلیل، ما در این مطلب قصد داریم، به بیان تعاریف و نکات کلیدی در رابطه با حسابرسی داخلی، تفاوت آن با حسابرسی خارجی و اهداف آن بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به تمامی سوالاتتان در رابطه با حسابرسی داخلی پاسخ داده شود.

انواع حسابرسی داخلی

تعریف حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی (Internal Audit)، به معنی رسیدگی به تمام امور مالی سازمان توسط فرد و یا افرادی است که در این حوزه تخصص دارند. در تعریف حسابرسی داخلی می‌توان گفت که تمامی بررسی‌هایی که برای ارزیابی صحت و اعتبارسنجی امور مالی سازمان انجام می‌شود، در این بخش قرار می‌گیرند.

بررسی و محاسبه حسابرسی داخلی از لحظه‌ای که یک معامله مالی در سازمان شکل می‌گیرد، شروع می‌شود و تا لحظه ای که این معامله در ترازنامه و جمع‌بندی حساب‌ها قرار گیرد، ادامه می‌یابد.

همچنین می‌توان گفت که حسابرسی داخلی، فعالیتی است که در آن یک حسابرس داخلی، معاملات و مبادلات مالی سازمان را اعتبار سنجی و خطایابی می‌کند. حسابرسی داخلی برای مدیریت امورمالی، جلوگیری از سوء استفاده و پیشگیری از اشتباه در مباحث مالی سازمان استفاده می‌شود.

خطاها و اشتباهاتی که در امور مالی سازمان اتفاق می‌افتد، ممکن است عمدی یا سهوی باشد؛ به همین دلیل، وجود یک حسابرس داخلی برای جلوگیری از انجام چنین اشتباهاتی بسیار ضروری است.

جایگاه شخص حسابرس داخلی از نظر حقوقی، مسئولیت بالایی دارد؛ زیرا این افراد در بخشی از سازمان هستند که کلیه اسناد و مدارک سازمان و افراد در اختیارشان قرار می‌گیرد. همچنین این اشخاص به کلیه اطلاعات مالی داخلی و خارجی شرکت یا سازمان دسترسی دارند. به همین دلیل، حسابرسان داخلی باید مسئولیت خود را به درستی انجام دهند تا مشکلات حقوقی برای خود و سازمان ایجاد نکنند.

تفاوت‌های حسابرسی داخلی با حسابرسی خارجی

پس از تشریح مفهوم و تعریف حسابرسی داخلی، شاید برایتان این سؤال مطرح شده باشد که تفاوت حسابرسی داخلی با حسابرسی خارجی چیست؟ در ادامه، سه تفاوت مهم و اساسی که این دو شاخه با یکدیگر دارند را بررسی می‌کنیم:

تفاوت در نحوه انتخاب فرد

حسابرس داخلی اغلب شخصی از میان کارکنان سازمان خواهد بود که در شرکت به کار گرفته می‌شود. اما حسابرس خارجی فردی است که از یک موسسه یا شرکت خدمات حسابرسی به سازمان مراجعه می‌کند تا به امور مربوطه رسیدگی نماید.

تفاوت در دستور کاری

وجود حسابرس داخلی در سازمان ضروری نیست اما مدیر شرکت می تواند برای بهبود فرآیند های مالی از این شخص استفاده کند. این در حالی است که وجود حسابرس خارجی، بر اساس قانون با توجه به شرایط، الزاماتی دارد. شرکت‌هایی مثل حساب ۲۴ قادر هستند، کار حسابرسی شما را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهد.

تفاوت در پاسخگویی

پاسخگویی حسابرسی داخلی به مدیران داخلی سازمان یا هیئت‌مدیره است، اما در حسابرسی خارجی باید علاوه بر پاسخگویی به مدیران شرکت، به مراجع قانونی نیز پاسخگو باشد.

تفاوت در فرمت گزارش دهی

حسابرس داخلی گزارشات خود را با فرمت مورد درخواست مدیر تهیه می‌کند و برای این گزارش استاندارد ثابتی ندارد اما حسابرسی خارجی صرفا باید با فرمت های مشخص طبق اصول استاندارد حسابرسی گزارش را ارائه نماید.

مهم‌ترین اهداف حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی با هدف مدیریت مباحث مالی مختلفی در سازمان‌ها ایجاد شده است. از مهمترین اهدافی که شخص منصوب در این جایگاه طی می‌کند تا سازمان را به اهداف خود برساند، شامل موارد زیر خواهد بود:

اهداف حسابرسی داخلی

بهبود فرآیند نظارت بر فعالیت‌های سازمان

همانطور که تمامی واحدها برای بهبود فعالیت خود نیاز به نظارت دارند، بخش مالی و حسابداری نیز از این قاعده مستثنا نیست. این نظارت در واحدهای حسابداری و مالی، توسط حسابرس داخلی صورت می‌گیرد. همچنین این شخص می‌تواند برای دست یابی به اهداف سازمان، تغییراتی در فعالیت‌ها و برنامه‌های کاری بخش‌ها به وجود بیاورد.

حفاظت از دارایی‌ها

یکی دیگر از اهداف مهم خدمات حسابرسی داخلی، حفاظت از دارایی‌های سازمان است. حسابرس داخلی به عنوان نماینده مدیر شرکت باید بررسی کند که آیا از منابع سازمان به خوبی استفاده می‌شود یا خیر و با این دیدگاه، به بررسی امور مالی بپردازد. همچنین حسابرسی داخلی از واحدها، اطلاعات کافی بدست می آورد تا با کنترل عملکرد هر کدام، از بروز مشکلات مالی احتمالی جلوگیری کند.

بررسی درستی گزارش‌های مالی شرکت

این موضوع که آیا گزارشات مالی واحدها درست و صحیح است، یکی از اهداف حسابرسی داخلی خواهد بود. درستی اطلاعات و تحلیل صحیح این داده‌ها، می‌تواند در تهیه برنامه ریزی صحیح امور مالی بسیار موثر باشد.

شناسایی خسارات منابع مالی

از دیگر اهداف حسابرس داخلی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که چنانچه در سازمان موردی برای هدر رفت مالی وجود داشته باشد را شناسایی کند. به طور مثال ممکن است یک فعالیت مالی مجاز نیاز به اصلاح داشته باشد تا باعث صرفه جویی در مصارف مالی گردد؛ این موضوع باید توسط حسابرس داخلی به مدیران اطلاع داده شود.

نتیجه گیری حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی یک فعالیت بی طرفانه است که هدف آن افزایش بهره وری سازمان خواهد بود. نقش شخص حسابرس داخلی در پیدا کردن اشتباهات و حفظ دارایی ها بسیار انکار ناپذیر شناخته می‌شود. شخص حسابرس داخلی، از عوامل خود سازمان بوده که پاسخگویی او نیز به عوامل شرکت است.

در این مقاله سعی گردید تا توضیحاتی کافی و لازم، در رابطه با مبحث حسابرسی داخلی داده شود تا با مطالعه آن، اطلاعات مفیدی را به دست آورید.

منبع: https://hesab24.com/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها