چگونه یک وکیل پایه یک دادگستری خوب انتخاب کنیم؟

امروزه و در تمامی جوامع نیاز به داشتن یک وکیل باتجربه و مورد اعتماد بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. در واقع تعداد پرونده های حقوقی اعم از دعاوی ملکی، کیفری، خانواده، طلاق و غیره روز به روز در حال افزایش است. از طرف دیگر نیز قوانین و مقررات حقوقی همواره در حال تغییر و تحول است که این امر موجب تشدید پیچیدگی های دعاوی حقوقی شده است. بنابراین انتخاب یک وکیل پایه یک دادگستری باسابقه و مورد اطمینان میتواند شانس موفقیت شما در پرونده های حقوقی را افزایش دهد.

حال سوالی که مطرح میشود این است که وکیل پایه یک دادگستری کیست و چگونه میتوان وکلای موثق و خبره را برگزید و انتخاب کرد؟ جهت پاسخ به این پرسش بایستی از زوایای مختلف موضوع را مورد بررسی قرار داد. در ادامه به بررسی مهمترین موارد جهت یک انتخاب شایسته میپردازیم پس ما را همراهی کنید.

وکیل پایه یک دادگستری کیست؟

وکیل پایه یک دادگستری، به وکیلی گفته میشود که بعد از طی کردن دوره تحصیلی و آزمونهای کارآموزی کانون وکلای دادگستری، پروانه وکالت دریافت میکند. این پروانه بعد از سپری کردن مدت کارآموزی که غالبا ۱۸ ماه است و همچنین قبولی در آزمون اختبار صادر میشود. این آزمون به طور فشرده و به صورت شفاهی و کتبی برگزار میشود. با صدور پروانه وکالت پایه یک دادگستری وکلا میتوانند جهت ارائه کلیه امور حقوقی ازجمله دعاوی ملکی، خانواده، طلاق، حقوقی، کیفری، مالیاتی و غیره اقدام کنند.

وکیل تخصصی کیست؟

وکیل متخصص به وکلایی گفته میشود که عمده فعالیت خود را بر روی یک یا چند حوزه حقوقی متمرکز میسازد. قطعا تمامی وکلای دادگستری نسبت به کلیه دعاوی حقوقی آشنایی داشته و میتوانند در تمامی آنها وکالت کنند. اما در بسیاری از موارد وکلا تلاش میکنند بیشتر فعالیت خود را بر روی یکی از دعاوی متمرکز سازند. این اتفاق میتواند دلایل مختلفی نظیر تسلط بیشتر بر روی یک یا چند موضوع، عدم تمایل به حوزه های دیگر، کم اهمیت بودن دعوی و غیره داشته باشد.

چگونه میتوان یک وکیل خوب انتخاب نمود؟

برای انتخاب یک وکیل پایه یک دادگستری خوب که ویژگیهایی که در ادامه خواهیم گفت را داشته باشد راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها مراجعه به وکیلی است که توسط خانواده، دوستان و آشنایان نزدیک به شما عزیزان معرفی میشود. ولی قطعا بسیاری از ما و خانواده هایمان وکلایی را که ویژگیهای گفته شده را داشته باشند نمیشناسیم. از طرفی وکلای معرفی شده توسط نزدیکان ما محدود بوده و اصولا قدرت انتخابی نداریم.

همه این مسائل باعث شده اهمیت نیاز به یک مرجع معرفی وکیل دوچندان شود. مرجع معرفی وکیل، به معرفی وکلای پایه یک دادگستری خوشنام و مورد اعتماد به خصوص در شهر تهران میپردازد. شما با مراجعه به سایت مرجع میتوانید با وکلای دادگستری خوب آشنا شده و به راحتی و به صورت مستقیم با وکلا تماس بگیرید. توجه داشته باشید که هر شهر یا استان از یک کانون وکلا تشکیل شده و پروانه هر وکیلی مربوط به آن شهر یا استان میباشد. بنابراین شما میتوانید با مطالعه خلاصه ای از رزومه وکلا و شهر پروانه آنها و همچنین مشاهده نظرات مردم انتخاب شایسته ای داشته باشید. البته توصیه میگردد قبل از هر اقدام وکالتی حتما پروانه وکیل دادگستری مورد نظر را ملاحظه بفرمایید تا با خیالی آسوده با ایشان همکاری نمایید.

اهمیت داشتن وکیل

همانطور که اشاره کردیم تمامی مسائل حقوقی دارای پیچیدگیهای بسیار فراوانی میباشد. به همین دلیل همیشه توصیه میشود که قبل از هر اقدامی با وکلای دادگستری و متخصص در امور حقوقی مشورت کنید. در نظر داشته باشید که طرح دعاوی و تنظیم لوایح به صورت اشتباه و نادرست قطعا به گونه ای به روند رسیدگی و آینده پرونده آسیب میزند که ممکن است دیگر امکان تصحیح آن وجود نداشته باشد.

از طرف دیگر در اغلب دعاوی حقوقی رعایت قواعد و قوانین آیین دادرسی مدنی و انجام تشریفات قانونی الزامی است بنابراین همیشه رسیدگی به دعاوی حقوقی بسیار زمانبر خواهد بود. قطعا طولانی شدن رسیدگی به دعاوی باعث فرسایشی شدن پرونده شده و به همین دلیل احتمال بروز مشکلاتی همچون عدم پیگیری به موقع پرونده، مایوس شدن از سرانجام پرنده و غیره افزایش می یابد. این در حالی است که وکلای دادگستری در طول سالها تلاش در این زمینه برای مقابله با چنین مشکلاتی آماده شده اند، بنابراین بهتر است از خدمات وکلای پایه یک دادگستری و از اعضای رسمی کانون وکلای مرکز استفاده کنید.

در کنار تمامی فواید گفته شده، یک وکیل دادگستری باتجربه و متخصص میتواند در مواردی که امکانش وجود دارد مانند طلاق توافقی زمان رسیدگی به پرونده را حتی تا نصف آن کاهش دهد و یا از اطاله دادرسی در پرونده ها جلوگیری کند.

استفاده از خدمات وکیل بدون پرداخت حق الوکاله

خب تا اینجای مطلب احتمالا متوجه اهیمت داشتن یک وکیل و همچنین اهمیت انتخاب بهترین وکیل در دعاوی حقوقی شده ایم. همچنین در نظر داشته باشید که عزیزان مقیم خارج از کشور نیز میتوانند از برخی خدمات وکلای دادگستری به خصوص در تهران استفاده نمایند.

شما در هر کجا که هستید میتوانید با پرداخت حق الوکاله منصفانه و یا اقساطی از تمامی خدمات وکلای دادگستری بهره مند شوید. در هر حال ممکن است به هر دلیلی تمایلی به پرداخت حق الوکاله به وکلای دادگستری نداشته باشید، در این صورت میتوانید بدون پرداخت حق الوکاله از برخی خدمات وکلا استفاده کنید.

در این موارد فقط با پرداخت مبلغ ناچیزی میتوانید در طول روند رسیدگی و در تمامی مراحل دادرسی از خدمات وکیل پایه یک دادگستری بهره مند شوید. این خدمات وکالتی شامل تنظیم دادخواست، تنظیم لایحه، مشاوره و غیره به صورت دائم و تحت نظر وکلا خواهد بود. همچنین شما میتوانید با ارائه مدارک مربوطه و اجازه دسترسی به کارتابل خود در درگاه خدمات الکترونیک قضایی این اجازه را به وکلا بدهید تا لوایح تنظیمی را بدون اعلام وکالت در پرونده شما ثبت کنند.

وکیل تهران

ویژگیهای یک وکیل خوب

قطعا در این مورد همنظریم که یک وکیل خوب بایستی دارای ویژگیهای خاصی بوده و به طور کلی صلاحیت اخلاقی وکالت را داشته باشد. این ویژگیها بایستی به قدری شاخص باشد که ایشان را از سایر وکلای دادگستری متمایز سازد. ما در ادامه این مطلب به بررسی مهمترین ویژگیهایی که یک وکیل خوب میتواند داشته باشد میپردازیم.

  • داشتن صداقت

صداقت و راست گویی یکی را میتوان یکی از بارزترین ویژگیهای هر انسانی دانست. امر وکالت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یک وکیل دادگستری بایستی در کنار سایر خصلتهای مورد نظر، فردی صادق و راستگو باشد. این صداقت میتواند از جهات گوناگون برای موکل مفید واقع شود. یکی از فواید آن اینست که داشتن صداقت باعث میشود موکل از کیفیت پرونده و اتفاقات احتمالی آن در آینده باخبر شده و بتواند بهترین تصمیم را با توجه به اظهارات صادقانه وکیل بگیرد. مضافا اینکه موکل نیز در این  صورت صداقت به خرج داده و تمام زوایای آشکار و پنهان پرونده را برای وکیل بیان میدارد. قطعا دانستن تمامی حقایق در خصوص پرونده میتواند به وکلای دادگستری جهت پیشبرد اهداف موکل کمک شایانی کند.

  • تجربه کافی

موضوعات حقوقی نه تنها همواره در حال تغییرند بلکه سختیها و چالشهای فراوانی نیز دارند. تاجایی که در بسیاری از پرونده ها و دعاوی بین قضات محترم و همچنین وکلای طرفین اختلاف نظر وجود دارد. از همین رو در برخی موارد آرای مختلفی نیز از شعبات مختلف صادر میشود. بنابراین همکاری و استفاده از خدمات یک وکیل دادگستری خبره و باسابقه میتواند تا حدود زیادی شانس پیروزی در دعوی را افزایش دهد.

  • قابل اعتماد بودن

یکی دیگر از ویژگیهای مهم و تاثیرگذار این است که یک وکیل خوب حتما بایستی امین و قابل اعتماد باشد. زیرا داشتن اطمینان به وکیل تاثیرات بسیار مثبتی را در پرونده های حقوقی خواهد داشت. یکی از این تاثیرات این است که موکل در تمامی مراحل پرونده آسوده خاطر است و استرس و نگرانی کمتری خواهد داشت. از همه مهمتر در طول روند رسیدگی موضوعاتی در پرونده و در دادگاه یا خارج از دادگاه اتفاق می افتد که اهمیت داشتن وکلایی مورد اعتماد را مضاعف میکند. همچنین توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد اصول اسناد و مدارک نیز بایستی به وکلا سپرده شود. البته قاعدتا وکلای دادگستری که دارای پروانه وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز هستند مورد اعتماد و اطمینان اند. به هر حال در کل سعی کنید پرونده های خود را به وکلای دادگستری مورد اعتماد، امانتدار، صادق و مطرح ارجاع دهید.

  • صبر و حوصله کافی

از دیگر ویژگیهای یک وکیل خوب میتوان به داشتن صبر و حوصله اشاره کرد. شاید در نگاه اول اینگونه به نظر برسد که صبر و جوصله باعث میشود که روند پرونده کند شده و موکل به مقصود خود نرسد. ولی در حقیقت اینگونه نیست؛ از آنجایی که پرونده ها و دعاوی حقوقی بسیار پیچیده و دشوار میباشد همواره نیاز به بررسی دقیق و موشکافانه دارد. این دقت و وسواس تنها از عهده وکلایی برمی آید که صبور و باحوصله باشند. از طرف دیگر یک وکیل با حوصله و صبور قبل از هر اقدامی در خصوص پرونده، تمامی جوانب موضوع را با دقت بررسی کرده سپس اقدامات وکالتی را بعمل می آورد. مطمئنا این امر سبب کاهش چشمگیر اشتباهات احتمالی در پرونده خواهد شد.

  • نداشتن غرور

همانطور که اشاره کردیم قوانین حقوقی همیشه در حال تغییر بوده و قوانین جدید به سرعت جای قوانین قدیمی را میگیرند. بنابراین وکیلی خوب است که در مواجه با پرونده های اعطایی مغرور نباشد و تمامی موارد مهم را چندین بار مورد بررسی قرار دهد. زیرا غرور زیاد وکلا باعث میشود پرونده و طرف مقابل را دست کم گرفته و آن انرژی و دقتی که لازم است را به خرج ندهند. بنایراین همیشه به وکلای جوان و حتی باتجربه توصیه میشود که در هر پرونده با همکاران خود مشورت نموده و از آنها کمک بگیرند. به این دلیل که وکلای باتجربه نیز گاهی به دلیل مشغله زیاد و یا وقت کم ممکن است اشتباه کنند.

  • مهارتهای ارتباطی موثر

ارتباط موثر و قابل درک با موکل، قاضی محترم و دیگر اشخاص مرتبط با پرونده از دیگر ویژگیهای یک وکیل خوب است. وکلا بایستی با مهارتهای ارتباطی موثر به دنبال ارتباط صحیح با موکل خویش بوده تا بتواند از این ارتباط در پیشبرد اهداف موکل در پرونده استفاده کند.

  • قدرت مذاکره

قطعا یک وکیل خوب بایستی فن بیان نسبتا خوبی داشته و به فنون مذاکره آشنایی داشته باشد. وکلایی که قدرت مذاکره بالایی دارند میتوانند از این ویژگی در قانع کردن طرف مقابل و دیگر اشخاص مرتبط با پرونده مخصوصا زمانی که نیاز است استفاده کند.

انواع دعاوی حقوقی

در این قسمت از مقاله به طور خلاصه انواع دعاوی حقوقی را مورد بررسی قرار میدهیم. دعاوی حقوقی از جهت داشتن یا نداشتن ضمانت اجرای مجازات به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم میشود. در زیر مهمترین دعاوی کیفری و حقوقی را از این جهت معرفی میکنیم.

دعاوی حقوقی

دعاوی حقوقی به دعاوی گفته میشود که موضوع آنها پیرامون مسائلی همچون مطالبه وجه، امور مربوط به حقوق خانواده، ایفای تعهدات و غیره میباشد. در این نوع از دعاوی اصولا بحث وقوع جرم و مجازات مرتکب مطرح نیست. مطالبه وجه،الزام به انجام تعهدات، طلاق، چک حقوقی، تخلیه، خلع ید، مهریه، نفقه، ارث، اجرت المثل و غیره از مهمترین دعاوی حقوقی میباشند.

دعاوی کیفری

منظور از دعاوی کیفری دعاوی هست که قانونگذار صراحتا انجام آنها را ممنوع و جرم تلقی نموده و در قانون برای ارتکاب آنها مجازات و ضمانت اجراهای کیفری پیش بینی کرده است. قتل، کلاهبرداری، تجاوز، آدم ربایی، سرقت، زنا، ضرب و جرح، توهین و غیره از مهمترین دعاوی کیفری به حساب می آیند.

سخن پایانی

شما عزیزان میتوانید وکلای مدنظر خود را در مراجع گفته شده نظیر سایت کانون وکلای مرکز، وکیل زوم و غیره انتخاب کرده و سپس با وکلای منتخب خویش ارتباط تلفنی و یا آنلاین برقرار کنید. همانطور که گفتیم در این سایتها وکلای باتجربه و مورد اطمینان در تمام حوزه های حقوقی، کیفری، ملکی و غیره حضور دارند که قطعا میتوانند با ارائه خدمات حقوقی مناسب، شانس موفقیت در پرونده های حقوقی را افزایش دهند. شما میتوانید از هر کدام از خدمات مورد نظر وکیل، اعم از اعلام وکالت، تنظیم شکایت، تنظیم دادخواست، تنظیم لایحه، مشاوره حضوری یا تلفنی، تنظیم اظهارنامه، تنظیم قرارداد و غیره استفاده نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها