پلوس خودرو چیست؟

یکی از مهم ترین و کلیدی ترین قطعات خودرو پلوس می باشد. پلوس در قسمت جلوبندی خودرو قرار دارد و وظیفه اصلی آن انتقال انرژی و نیروی لازم از دیفرانسیل به به چرخ ها خودرو می باشد. پلوس از بخش های مختلفی مانند گردگیر، میل و سرپلوس تشکیل شده است. در صورتی که در پلوس خودرو مشکلی ایجاد شود می تواند مانع از منتقل شدن قدرت و حرکت به محور ها شود.
در این مطلب قصد داریم پلوس خودرو را مورد بررسی قرار دهیم و نکاتی را در این مورد بیان کنیم.

پلوس خودرو شامل چه بخش هایی می شود؟

پلوس خودرو یک قطعه با اجزای کوچک ‌تر است که در عین اتصال دیفرانسیل به چرخ‌ ها، باعث انتقال قدرت به چرخ ها می شود. اجزای پلوس باید به گونه‌ ای عمل کنند که نیروی چرخشی دریافتی از دیفرانسیل را با کمترین هدر رفت انرژی به چرخ‌ ها انتقال دهند.
در ادامه برخی از این بخش ها را بررسی می کنیم.

۱.    سرپلوس

این قطعه در دو سر شفت قرار دارد و از یک طرف با سه‌ شاخه ای که با گیربکس درگیر است در ارتباط است و از طرف دیگر پلوس را به چرخ ‌های خودرو متصل می‌ کند. در واقع سرپلوس بخش متحرک انتهای پلوس و محل اتصال آن به چرخ ‌ها است و جهت چرخش پیچشی پلوس مورد استفاده قرار می گیرد.

۲.    مشعلی

این بخش سه شاخه‌ ی داخلی پلوس را در خود جای می‌ دهد و وظیفه دارد که آن را به دیفرانسیل و گیربکس متصل کند. این سه شاخه خود در درون جعبه دنده قرار دارد.

۳.    گرد گیر

گردگیر قطعه ‌ای مخروطی شکل است که از ورود آلودگی و گرد و غبار به سر پلوس جلوگیری می‌ کند. از آنجایی که احتمال نفوذ گرد و غبار به داخل پلوس بسیار زیاد است و این گرد و غبار می تواند در عملکرد پلوس اختلال ایجاد کند، باید در سرویس ‌های دوره‌ای خودرو سلامت این قطعه‌ی مورد بررسی قرار گیرد تا از خرابی احتمالی سرپلوس جلوگیری شود.
گردگیر معمولا بخش ‌هایی از پلوس که روغن و گریس‌کاری می‌شوند مانند سرپلوس و سه‌شاخه و مشعلی را پوشش می‌ دهد.

۴.    سه شاخه

سه شاخه بخشی از پلوس است که با چرخ‌ ها و مشعلی در ارتباط است و درون سر پلوس قرار دارد. این بخش حرکت طولی پلوس را در کنار تکمیل حرکت چرخشی سرپلوس تامین می‌کند. در صورتی که این قطعه دچار خرابی شود، هنگامی که خودرو در حا حرکت است ممکن است در آن لرزش هایی را ایجاد کند. تامین حرکت طولی پلوس توسط سه‌ شاخه عبور خودرو از ناهمواری ‌ها را ساده و راحت ‌تر می ‌کند.

۵.    میل پلوس

میل پلوس میله ‌ای که در فضای بین دو سر پلوس قرار دارد و انعطاف لازم را در این قطعه ایجاد می‌ کند. به میل پلوس شافت نیز گفته می‌ شود. جنس و فرم کیل پلوس به دلیل فشار زیادی که بر روی آن قرار می گیرد، قطور و از آلیاژ های محکم می باشد.

برخی از علائم و دلایل خرابی پلوس خودرو

پلوس همانند سایر قطعات خودرو ممکن است دچار خرابی شود و عملکرد آن مختل شود، در ادامه برخی از علائم و دلایل خرابی پلوس خودرو را بیان می کنیم.

۱.    عدم حرکت خودرو

گاهی اوقات ممکن است خودروی شما به ‌خوبی استارت بزند، وارد دنده شود و و هیچ اخطار خاصی در چراغ ‌های داشبورد مشاهده نکنید اما همچنان خودروی شما حرکت نکند، این موضوع می‌ تواند به شکستگی مفصل پلوس ارتباط باشد.
در این مواقع، اهمیتی ندارد که چه مقدار پدال گاز را فشار دهید، با این کار تنها دور موتور افزایش پیدا کرده و خودرو هیچ حرکتی نمی کند. این مشکل تا زمانی که پلوس تعمیر نشود ادامه پیدا می کند.

۲.    صدای غیرعادی

ممکن است در زمان جا به‌ جایی دنده‌ ها این صدا های غیر عادی را احساس کنید یا به نظر برسد به خودروی شما فشار زیادی جهت گرفتن نیرو برای حرکت وارد شود. این موضوع معمولا به دلیل آسیب مفصل پلوس اتفاق می ‌افتد که طی آن نیرو به ‌خوبی به چرخ‌ ها منتقل نمی ‌شود.

۳.    لاستیک فرسوده

مفصل پلوس توسط یک لاستیک پوشیده شده است که از مفصل پلوس محافظت می‌ کند و از ورود آلودگی و ذرات به داخل پلوس جلوگیری می ‌کند. این لاستیک ‌ طول ‌عمر کوتاهی داشته و در صورتی که در معرض اصطکاک و فشار زیاد قرار بگیرند فرسوده می ‌شوند. به همین دلیل لازم است به‌طور مرتب بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شوند.

پلوس خودرو یکی از بخش های مهم جلوبندی خودرو است که لازم است در سرویس های دوره ای و تعمیرات جلوبندی به آن توجه شود .
چنانچه مالک یکی از انواع خودروهای چینی هستید ، تعمیرگاه عباسی می تواند در تشخیص و رفع خرابی پلوس به شما کمک کند. تعمیر جلوبندی جک ، تعمیر جلوبندی لیفان و تعمیر جلوبندی ام وی ام از مهمترین خدمات این تعمیرگاه است.
۰۹۱۲۸۱۷۲۷۸۱

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها