تست غیر مخرب NDT چیست؟

NDT به مجموعه‌ای از تکنیک‌های بازرسی اشاره دارد که به بازرسان اجازه می‌دهد تا داده‌های مربوط به یک ماده را بدون آسیب رساندن به آن جمع‌آوری کنند. تست غیر مخرب ، تنش زدایی ارتعاشی و تست مخرب از مهم ترین تست ها در صنعت می باشد.

NDT مخفف Non-Destructive Testing است. این به مجموعه ای از روش های بازرسی اشاره دارد که به بازرسان اجازه می دهد تا داده ها را در مورد یک ماده، سیستم یا جزء بدون تغییر دائمی ارزیابی و جمع آوری کنند.

در این زمینه، NDT اغلب به عنوان یک اصطلاح چتر برای اشاره به روش های بازرسی غیر مخرب، ابزارهای بازرسی یا حتی کل حوزه بازرسی های غیر مخرب استفاده می شود.

برای کاربردهای تجاری، هدف NDT این است که اطمینان حاصل شود که زیرساخت های حیاتی به درستی نگهداری می شوند تا از حوادث فاجعه بار جلوگیری شود.

در حالی که روش‌های NDT معمولاً با موارد استفاده صنعتی مرتبط هستند، مانند بررسی نقاط ضعف در دیگ بخار در یک پالایشگاه نفت، استفاده‌ها در پزشکی در واقع برخی از رایج‌ترین موارد هستند.

برای مثال، مادری که در انتظار انجام سونوگرافی برای بررسی سلامت نوزادش است، به عنوان یک مورد استفاده از NDT در نظر گرفته می شود، همچنین گرفتن عکس اشعه ایکس یا MRI برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آسیب.

اما ذکر این نکته ضروری است که NDT لزوماً نیازی به استفاده از ابزارهای خاص یا اصلاً ابزاری ندارد.

به عنوان مثال، هنگامی که بازرسان در محیط های صنعتی، بیرون یک مخزن تحت فشار را با چشم غیرمسلح خود بررسی می کنند، تحت عنوان NDT قرار می گیرد، زیرا آنها در حال جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت دیگ بخار بدون آسیب رساندن به آن هستند. از سوی دیگر، استفاده از ابزار پیچیده ای مانند حسگر اولتراسونیک برای جستجوی نقص در یک ماده یا دارایی خاص نیز NDT نامیده می شود.

صرف نظر از مورد استفاده خاص، وجه اشتراک اساسی در بین همه این نمونه ها، جمع آوری داده ها به شیوه ای غیر مزاحم است.

تست غیر مخرب NDT

NDT چیست؟

ما قبلاً توضیح داده ایم که NDT مخفف چیست و چگونه این عبارت در این زمینه استفاده می شود. اکنون بیایید وارد آن شویم و به برخی از جزئیات حاکم بر جهان NDT با دقت بیشتری نگاه کنیم.

اهمیت NDT

وقتی نوبت به حصول اطمینان از نگهداری صحیح دارایی ها می رسد، نمی توان بر اهمیت آزمایش های غیر مخرب بیش از حد تاکید کرد.

در اینجا مهمترین دلایل استفاده از NDT توسط بسیاری از شرکت ها در سراسر جهان آورده شده است:

  • پس انداز: واضح‌ترین پاسخ به این سوال این است که NDT جذاب‌تر از آزمایش مخرب است، زیرا به ماده یا شی مورد بررسی اجازه می‌دهد بدون آسیب از معاینه زنده بماند و در نتیجه در هزینه و منابع صرفه‌جویی می‌کند.
  • ایمنی : NDT همچنین جذاب است زیرا تقریباً تمام تکنیک های NDT (به جز آزمایش رادیوگرافی) برای افراد بی ضرر هستند.
  • بهره وری : روش‌های NDT امکان ارزیابی کامل و نسبتاً سریع دارایی‌ها را فراهم می‌کنند، که می‌تواند برای اطمینان از ایمنی و عملکرد مداوم در یک محل کار بسیار مهم باشد.
  • دقت : روش‌های NDT دقیق و قابل پیش‌بینی ثابت شده‌اند، هر دو کیفیتی که در مورد روش‌های تعمیر و نگهداری می‌خواهید به منظور اطمینان از ایمنی پرسنل و طول عمر تجهیزات هستند.

نقل قول از شرکت نیک بینش کارن:

“هیچ روش واحدی برای تشخیص عیوب و اندازه گیری کافی نخواهد بود و هر یک از روش دارای مزایا و معایب در مقایسه با روش‌های دیگر هستند. گاهی لازم است از روش‌های تست‌غیر مخرب جوش به صورت ترکیبی استفاده کرد تا تشخیص درست داد.”

NDT در کجا استفاده می شود؟ 

بسته به تعریف گسترده شما از NDT، می توانید بگویید که تقریباً در هر صنعت در جهان از آن استفاده می شود، زیرا بازرسی های بصری (چه رسمی و چه گاه به گاه) تقریباً در هر محل کار به شکلی انجام می شود.

این صنایع عبارتند از:

  • نفت و گاز
  • تولید برق
  • مواد شیمیایی
  • معدن
  • هوافضا
  • خودرو
  • دریایی
  • معدن

در همه این صنایع، سه روش مختلف وجود دارد که بازرسان برای دسترسی به مکان‌ها یا مکان‌های صعب العبور در ارتفاع استفاده می‌کنند:

  • داربست : استفاده از داربست مستلزم آن است که بازرسان شخصاً در ارتفاع کار کنند تا داده های بازرسی را جمع آوری کنند.
  • دسترسی با طناب : استفاده از دسترسی طناب همچنین مستلزم آن است که بازرسان برای جمع آوری داده های بازرسی در ارتفاع کار کنند.
  • هواپیماهای بدون سرنشین : بازرسان می‌توانند از هواپیماهای بدون سرنشین برای جمع‌آوری داده‌های بازرسی از راه دور استفاده کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در خارج از فضاهای محدود یا ایمن در زیر مکان‌ها در ارتفاع باقی بمانند.

تست غیر مخرب

تفاوت بین آزمایش مخرب و آزمایش غیر مخرب چیست؟

تست غیر مخرب  (NDT) برای جمع آوری اطلاعات در مورد یک ماده به روشی که آن را تغییر نمی دهد (یعنی بدون از بین بردن آن) استفاده می شود. تست مخرب (DT) برای جمع آوری اطلاعات در مورد یک ماده به روش هایی استفاده می شود که آن را تغییر می دهد (یعنی از بین بردن آن).

اساسا، تفاوت NDT و DT در این است که NDT نیازی به بازرسان ندارد که به موادی که آزمایش می کنند آسیب برسانند، در حالی که DT این کار را انجام می دهد.

در اینجا چند نمونه از آزمایش مخرب آورده شده است:

  • تقسیم بندی ماکرو: برش ماکرو بخش کوچکی از یک ماده جوش داده شده را با پرداخت و حکاکی آن برای بررسی آزمایش می کند.
  • تست کشش: این روش تست کشش نیز نامیده می شود، این یک تکنیک تست مخرب است که از کشش کنترل شده اعمال شده بر روی یک ماده نمونه برای مشاهده واکنش آن استفاده می کند. کشش می تواند برای آزمایش بارها یا شرایط خاص یا برای آزمایش نقطه شکست یک ماده اعمال شود. 
  • تست خمش ۳ نقطه: تست خم ۳ نقطه ای، سلامت و انعطاف پذیری (یا شکل پذیری) یک ماده را با نمونه برداری از آن به نام کوپن و خم کردن آن در سه نقطه تا یک زاویه مشخص بررسی می کند.

NDT و NDE

در حالی که ما در حال تعریف اصطلاحات هستیم، توجه به این نکته مهم است که چند عبارت رایج وجود دارد که به آزمایش مواد بدون از بین بردن آنها اشاره دارد.

NDT رایج ترین عبارت است، اما چند عبارت دیگر نیز وجود دارد:

  • NDE معاینه غیر مخرب یا ارزیابی غیر مخرب
  • NDI بازرسی غیر مخرب

فرم کامل NDE معاینه غیر مخرب یا ارزیابی غیر مخرب است و فرم کامل NDI بازرسی غیر مخرب است.

تست مخرب

متداول ترین روش NDT

تکنیک‌های مختلفی در NDT و NDE برای جمع‌آوری انواع مختلف داده‌ها استفاده می‌شود که هر کدام به ابزار، آموزش و آماده‌سازی خاص خود نیاز دارند.

در اینجا هشت تکنیک متداول NDT استفاده می شود:

  1. ویژوال NDT (VT)
  2. التراسونیک NDT (UT)
  3. رادیوگرافی NDT (RT)
  4. جریان گردابی NDT (ET)
  5. ذرات مغناطیسی NDT (MT)
  6. انتشار آکوستیک NDT (AE)
  7. رنگ نافذ NDT (PT)
  8. تست نشت (LT)
ارسال یک پاسخ