مزایای جراحی آرتروسکوپی زانو و ریکاوری پس از آن

آیا هنگام ورزش دچار آسیب دیدگی در ناحیه زانو شده‌اید و می‌خواهید هر چه زود‌تر به بازی بازگردید؟ آسیب دیدگی‌های ناحیه زانو انواع مختلفی دارد و جراحی آرتروسکوپی یکی از روش‌های درمانی موثر و کم تهاجمی است که برای بهبود وضعیت این ناحیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جراحی آرتروسکوپی چیست؟

آرتروسکوپی معمولا به منظور تشخیص دقیق مشکلات مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل ایجاد یک برش باریک و قرار دادن یک لوله نازک به نام آرتروسکوپ در مفصل است که به یک دوربین فیلم برداری کوچک فیبر نوری متصل می‌باشد. با وارد مفصل شدن این لوله، تصاویری از داخل مفصل به یک مانیتور ویدئویی منتقل می‌شود تا محل مورد نظر به دقت ارزیابی شود. بسته به میزان و شدت آسیب دیدگی، ممکن است جراح با استفاده از ابزار‌های کوچک جراحی بتواند ترمیم‌هایی را در زانو انجام دهد.

مزایای جراحی آرتروسکوپی

جراحی آرتروسکوپی مزایای مختلفی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

برش‌های کوچک تر

از آنجایی که ورود آرتروسکوپ به مفصل تنها به یک برش کوچک نیاز دارد، از دست دادن خن هنگام جراحی نسبت به جراحی باز کم‌تر خواهد بود و بهبودی بیمار نیز با سرعت بیش‌تری انجام می‌شود.

بازگشت سریع به محل کار

به طور کلی بیماران پس از جراحی آرتروسکوپی و استراحت چند روزه در منزل، می‌توانند به محل کار و فعالیت‌های روزانه خود بازگردند. اما ورزشکاران حرفه‌ای و افرادی که فعالیت بسیار زیادی دارند، بهتر است برای بازگشت به فعالیت‌ها عجله نداشته باشند و چند هفته‌ای را به استراحت بپردازند.

به حداقل رساندن آسیب دیدگی بافت سالم

در جراحی سنتی یا جراحی به روش باز، جراح به منظور دسترسی به محل مورد نظر مجبور است برخی بافت‌ها را ببرد. اما در جراحی آرتروسکوپی این دسترسی با حداقل آسیب دیدگی صورت می‌گیرد.

جای زخم کم تر

از آنجایی که دکتر توحید صفایی جراحی آرتروسکوپی زانو را با استفاده از برش‌های کوچک انجام می‌دهد، میزان بافت اسکار به حداقل رسیده و سرعت بهبودی بیمار افزایش می‌یابد. هنگامی که جراحی به پایان رسید و بهبودی حاصل شد، تنها چیزی که روی پوست بیمار باقی می‌ماند شواهدی از برش کوچک است.

کاهش خطر عفونت

با توجه به این که در این روش جراحی برش‌ها بسیار کوچک می‌باشند، بافت داخلی بدن بیمار کم‌تر در معرض محیط خارجی قرار می‌گیرد و خطر عفونت نیز کاهش می‌یابد.

درد کم‌تر پس از جراحی

احساس درد و ناراحتی بعد از هر جراحی امری کاملا طبیعی است، اما این احساسات پس از جراحی آرتروسکوپی به دلیل کوچک بودن برش‌ها نسبت به جراحی باز کم‌تر خواهد بود.

از دست دادن خون کمتر حین جراحی

به دلیل برش‌های کوچکی که حین جراحی آرتروسکوپی ایجاد می‌شود، بیماران خون کم‌تری از دست می‌دهند.

پس از جراحی آرتروسکوپی زانو، بیمار چه انتظاراتی باید داشته باشد؟

جراحی آرتروسکوپی زانو

مدت زمان ریکاوری زانو پس از جراحی آرتروسکوپی بسته به شرایط فردی هر بیمار متفاوت است و هیچ فرمول جادوئی برای تعیین دقیق این مدت زمان وجود ندارد. با این حال، ما دستورالعمل‌های کلی را در مورد انتظارات پس از جراحی آرتروسکوپی زانو گرد آوری کرده‌ایم.

در هفته اول پس از جراحی ممکن است بیمار بتواند با کم‌ترین میزان درد راه برود، این به دلیل انجام جراحی آرتروسکوپی با استفاده از یک برش کوچک است. در طول این هفته به احتمال زیاد بیمار برای راه رفتن باید از واکر یا عصا استفاده کند تا میزان فشار وارده بر زانو به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

علاوه بر این، بیمار باید برای بررسی روند بهبودی زانو در زمان تعیین شده به پزشک متخصص خود مراجعه کند و برای بهبود دامنه حرکتی خود چند جلسه فیزیوتراپی داشته باشد.

بیماران پس از جراحی آرتروسکوپی زانو چه زمانی می‌توانند به محل کار خود بازگردند؟

آرتروسکوپی

زمان دقیق بازگشت بیماران به محل کار خود تا حد زیادی به نوع کاری که انجام می‌دهند بستگی دارد. به عنوان مثال، بیماری که شغل پشت میزی دارد می‌تواند زود‌تر از بیماری که کار یدی انجام می‌دهد به محل کار خود بازگردد.

از نظر دکتر توحید صفایی جراح و متخصص ارتوپدی، به طور کلی بیماران پس از گذشت ۲ الی ۶ هفته می‌توانند به محل کار خود بازگردند و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهند این است که، برای بازگشت به محل کار حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند. زیرا در صورت عدم مشورت، ممکن است دچار آسیب دیدگی مجدد شوند.

افراد در عرض ۳ الی ۴ ماه پس از انجام جراحی آرتروسکوپی زانو تغییرات بسیار زیادی در میزان قدرت زانو و دامنه حرکتی آن احساس خواهند کرد و در حالی که ممکن است همچنان درد و تورم داشته باشند، از انجام فعالیت‌های خود لذت می‌برند.

با این حال، بهتر است بیماران پیش از انجام هر گونه فعالیت ورزشی حتما با پزشک خود مشورت و از آسیب مجدد جلوگیری کنند.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ