کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

بنای کاخ نیاوران، در شمال شرق باغ نیاوران، در دو طبقه و یک نیم طبقه قرار دارد. در دوره قاجار، بناهای ییلاقی کوچکی ساخته شده است اما با گذشت زمان برخی از آنها تخریب شد. کاخ نیاوران با سبکی مدرن، در سال ۱۳۴۷ ساخته شد و محل اصلی سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده اش قرار گرفت.

معماری کاخ نیاوران

با بهره گیری از معماری ایرانی و فناوری مدرن، طرح چهار ضلعی کاخ و فضاسازی معماری داخلی ساخته شده است. گچ بری ها، آیته کاری ها و کاسب کاری نمای خارجی کاخ، تلفیقی از هنر قبل و بعد از اسلام است. یک گروه فرانسوی دکوراسیون و مبلمان داخلی کاخ را طراحی و اجرا کرده اند.

سرسرای بزرگی در طبقه هم کف قرار دارد که اتاق های غذاخوری، سینمای اختصاصی، سالن پذیرایی ، اتاق انتظار و تالار آبی در اطراف آن قرار گرفته است.

موزه گرافیک اولین موزه طراحی گرافیک در تهران

اتاق کار، اتاق کنفرانس و دفتر منشی فرح دیبا و اتاق خواب لیلا و ندیمه اش در در نتم طبفه این بنا قرار دارد.

محل اقامت و استراحت محمدرضا، فرح و فرزندانشان در طبقه سوم قرار دارد. لباس های رسمی و نظامی و مدال ها و نشان های محمدرضا پهلوی در اتاقی واقع در راه پله نگهداری میشود.

در کاخ نیاوران فرش مشاهیر، در معرض نمایش علاقه مندان قرار دارد، این فرش تمثال ۱۰۹ تن از پادشاهان ایران و ۵ تن از مشاهیر جهان و ۱۶ تصویر از حجاری های دوره ساسانیان و هخامنشیان را در خود جای داده است. این فرش ۱۸ متری را در سال ۱۲۹۹ حسن خان شاهرخی طراحی کرده و استاد علی کرمانی بافته است.

کاخ نیاوران

آدرس کاخ نیاوران

تهران، میدان شهید باهنر( نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

تلفن: ۲۲۲۸۲۰۱۲

اطلاعات قبل از بازدید

کاخ نیاوران از ساعت ۹ تا ۱۹ پذیرای گردشگران و علاقه مندان به آثار تاریخی است. بهای بلیت آن برای گردشگران داخلی ۲۵۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۸۰۰۰ تومان است.

کاخ نیاوران

از میان باغ نیاوران گذر می کنیم…

برای رسیدن به کاخ نیاوران باید به درون باغی تاریخی قدم بگذاریم؛ باغی که در گوشه ای از تهران جا خوش کرده و از زمان قاجار تا به حال روزهای بسیاری را به خود دیده است. درختان سر به فلک کشیده در جای جای باغ قد بر افراشته و مامنی برای پرندگان شده اند. صدای پرندگان از هر سو شنیده می شود و موسیقی طبیعت، نوای دلنشینی می نوازد.

موزه جواهرات ملی ایران، موزه ای جذاب برای بازدیدی لذت بخش

این باغ در زمان فتحعلی شاه قاجار در محلی ساخته شد که پیش تر از این نیزاری بیش نبود. به همین دلیل این باغ به نی آوران مشهور و در گذر زمان با نام نیاوران خوانده شد. محمد شاه، بنای کوچک و ساده ای در آن ساخت اما ناصرالدین شاه بنای با شکوه صاحبقرانیه را در آن بنیان نهاد. آخرین بنای ساخته شده توسط سلسله قاجار در این باغ کوشک احمد شاهی نام دارد که دقیقا در میان باغ است.

محمدرضا پهلوی در زمان سلطنت خود دستور تخریب بناهای کوچک باغ و احداث کاخی مدرن جهت سکونت خود و خانواده اش را صادر کرد. وی تا زمان خروج از ایران در همین بنا سکونت داشت و از کاخ صاحبقرانیه به عنوان محل کار استفاده می کرد.

بنایی که قصد ورود به آن را داریم آخرین بنای ساخته شده در این باغ است که لحظه لحظه به آن نزدیک تر می شویم…

منبع کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها