موزه ملی ملک

موزه ملی ملک

مجموعه فرهنگی کتابخانه و موزه ملی ملک مکانی است که به گردآوری اشیا و آثار قدیمی پرداخته و علاقمندان به این معقوله را به خود جذب کرده است. بنیانگذار این مجموعه زنده یاد حاج حسین آقا ملک بوده است که آن را به وقف آستان قدس رضوی دراورده است. محل ابتدایی آن تا سال ۱۳۷۵ خانه ملک بوده است اما ساختمان جدید و کنونی در میدان مشق تهران واقع شده است. تمرکز عمده این کتابخانه بر اساس گرایشات حوزه علوم انسانی بوده است. بطور کلی این مجموعه از بخش‌های مختلف و زیادی تشکیل شده است. هدف اصلی بنیانگذار این مجموعه آشنایی محققان خارجی با فرهنگ و تمدن ایرانی بوده است.

در این موزه اشیا قیمتی و لوازم نفیسی از جمله: گلدان، قلمدان، سکه، تمبر و … نگهداری می‌شود.

این کتابخانه محل نگهداری ۱۹۰۰۰ جلد نسخه خطی نفیس است. همچنین در این کتابخانه ۷۰۰۰۰ جلد کتاب چاپی، ۳۴۰۰ کتاب چاپ سنگی و ۵۴۸ نشریات دوره‌ای که در مجموع ۴۰۰۰ جلد می‌شود، موجود می‌باشد.

مطالب مرتبط

باغ موزه وزیری

موزه جواهرات ملی ایران

موزه ملی ملک

تاریخچه کتابخانه و موزه ملک

حسین ملک مشهور به حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار این مجموعه و فرزند حاج محمد کاظم ملک التجار بوده است. وی املاک فراوانی را وقف آستان قدس رضوی کرده است و یکی از آنها این مجموعه می‌باشد. شروع تاسیس این بنا از سال ۱۳۱۶ بوده است که از همان ابتدا وی به فکر گسترش آن بوده است. به همین منظور این شخص تکه زمینی را در باغ ملی تهران به منظور این کار گرفت و ساختمان جدید را تاسیس کرد.

بخش‌های مختلف موزه ملک

کارگاه‌های آموزشی

کتابخانه‌ای از نسخه‌های نفیس خطی

تالار محققان و نشریات، نمایشگاه دائمی سکه

موزه ملی ملک با اشیای تاریخی ۳۰۰۰ ساله

نمایشگاه دائمی کتابت و نگارگری

نمایشگاه دائمی آثار لاکی

نمایشگاه دائمی خاندان غفاری و کمال (آثار استاد کمال‌الملک)

نمایشگاه تک اثر

نمایشگاه دائمی آثار اهدایی بانو عزت ‌ملک

نمایشگاه دائمی حاج حسین آقا ملک

آیین‌های وقف‌نامه‌ای

موزه ملی ملک

ویژگی های موزه ملی ملک

این مجموعه فرهنگی که شامل دو قسمت موزه و کتابخانه است از نظر محتوایی بسیار غنی است. موزه ملی ملک شامل ۷ مجموعه است و موارد زیر را در بر دارد:

مجموعه سکه؛ در این مجموعه  ۳ هزار قطعه سکه و مدال از قرن ۶ قبل از میلاد تا دوره پهلوی وجود دارد همچنین سکه های یونانی، سلوکی، بیزانسی، خلفای اسلامی و عثمانی در این مجموعه دیده می شود.

مجموعه فرش؛ در این مجموعه ۳۴ تخته قالی و قالیچه ی نفیس وجود دارد.

مجموعه تابلوهای نقاشی؛ که این مجموعه شامل آثار هنرمندان نامدار کشورمان مثل کمال الملک، صورتگر، تجویدی و نقاشان اروپایی است.

مجموعه هنری لاکی؛ این مجموعه شامل ۸۶ قطعه قاب آیینه و سرچسبدان و قلمدان است که قدمت بعضی از این آثار حدود ۳۰۰ سال است.

مجموعه تمبر؛ هزاران قطعه تمبر از گذشته تا امروز را در این مجموعه می توان دید که تمبرهایی از ایران و جهان در این مجموعه وجود دارد.

مجموعه بانو ملک؛ در این بخش از موزه ملی ملک نسخ خطی، تابلوهای نقاشی دوره قاجاری، قلمدان، سرقلیان وجود دارد که تعداد این اشیا ۴۷ قطعه است. این مجموعه اهدایی فرزند حاج حسین ملک است.

مجموعه آثار خوشنویسی؛ آثاری بسیاری از خوشنویسان نامدار و بلند آوازه ایران و اسلام را در این قسمت می توان مشاهده کرد. هنرمندانی مثل: میرعماد، یاقوت مستعصمی، علیرضا عباسی

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها