موزه استاد صنعتی

موزه استاد صنعتی

موزه استاد صنعتی یکی از موزه‌های شهر تهران است که با محوریت یک شخص ساخته‌شده‌است. تاسیس این موزه مربوط به سال ۱۳۵۲ است. این موزه در حال حاضر تحت پوشش جمعیت هلال احمر ایران است. بنای موزه به دوره قاجار باز‌می‌گردد و جز اولین ساختمان‌های جمعیت شیر و خورشید بوده‌است. نکته جالب توجه در مورد این موزه شکل‌گیری آن به دست خود شخص علی اکبر صنعتی است که در ادامه در مورد او اطلاعات بیشتری خواهیم داد. ساختمان فعلی موزه در ضلع شمال غربی میدان توپخانه قرار دارد.

باغ موزه نگارستان یکی از قدیمی ترین بناهای تهران

موزه استاد صنعتی

علی اکبر صنعتی

علی اکبر صنعتی، نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی متولد ۱۲۹۵ در کرمان، جز پیشروان عرصه مجسمه‌سازی مدرن است. وی از شاگردان ابولحسن خان صدیقی است. از او بیش از ۶۰۰۰ تابلو و بیش از ۱۰۰۰ مجسمه به یادگار مانده که شامل تندیس‌های گچی، سنگی و برنزی است. موضوع مجسمه‌های او متفاوت است ولی اکثرا شامل افراد شاخص و علمی، ادبی ایران است. یک موزه دیگر با نام موزه استاد صنعتی نیز در کرمان قرار دارد. ساختمان موزه یک سالن مردم شناسی نیز در خود جای داده‌است.

باغ فردوس باغی بسیارر زیبا و باصفا در یکی از قدیمی ترین محله های تهران

ساختمان موزه

ساختمان موزه مربوط به دوره قاجار است. این ساختمان در سالهای اخیر بازسازی‌هایی را نیز به خود دیده‌است.  ساختمان موزه استاد صنعتی دو طبقه است .  مهم‌ترین بخش موزه بخش مرکزی آن است که میزبان پیکره گروهی جالبی از زندانیان سیاسی دوره قاجار است. این پیکره از نظر بزرگی و جزییات بسیار قابل توجه است. علاوه بر آن پیکره شخصیت‌های مهمی چون، گاندی، شاه عباس، کریم خان زند، مسیح مصلوب، لوئی پاستور و.. نیز در این موزه قرار دارد.

موزه استاد صنعتی

این موزه از نظر مردم‌شناسی بسیار قابل توجه است. پیکره‌های موجود در این موزه به نوعی نشانگر، تغییرات سنت به سوی مدرنیته در ایران است. بازدید از این موزه برای اهالی هنر بسیار لذت‌بخش خواهد بود. علاوه بر این آشنایی با مشاهیر ایران برای کودکان نیز بسیار جذاب است.

موزه استاد علی اکبر صنعتی

موزه استاد علی اکبر صنعتی در سال ۱۳۲۵ تأسیس شد. این موزه نزدیک به ۶ هزار تابلو و بیش از هزار پیکره و تندیس گچی، سنگی و برنزی از شخصیت‌های علمی و ادبی ایران و تیپ‌های گوناگون اجتماعی آفرید که شماری از آنها در موزه استاد صنعتی نگهداری می‌شود. این موزه دارای سالن تئاتر، شهر فرنگ، نمایشگاه تک چهرها و موزه مردم‌شناسی است.

این موزه در ضلع شمال غربی میدان توپخانه قراردارد و یکی از مکان‌های دیدنی مرکز شهر تهران است. علی اکبر صنعتی در طی ۶۲ سال کار خود، نزدیک به ۱۰۰۰ نگاره و ۴۰۰ پیکره (مجسمه) ساخت. صنعتی از نخستین پیکره‌تراشان و نگارگران سبک رئالیسم معاصر و بنیادگذار نخستین موزهٔ آثار هنری معاصر است. عمارت موزه صنعتی بر جای مانده از عمارتهای دوره قاجار میدان توپخانه (امام خمینی) است. در سال ۱۳۲۴ به کوشش عبدالحسین صنعتی زاده، پسر حاج علی اکبر صنعتی زاده بنیادگذار پرورشگاه صنعتی کرمان (با نام استاد علی اکبر صنعتی نقاش و پیکره‌ساز اشتباه نشود)، و با آثار علی اکبر صنعتی کرمانی باززنده‌سازی و به موزه و نمایشگاه تبدیل شد.

در سال ۱۳۹۵ سازمان میراث فرهنگی با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران بازسازی و نوسازی بنا و پیکره‌ها را آغاز کرده‌اند. جالب‌ترین بخش این موزهٔ کوچک و قدیمی، پیکرهٔ گروهی از زندانیان سیاسی دوره قاجار است که به‌دست استاد علی اکبر صنعتی به تصویر کشیده شده‌است. این پیکرهٔ بزرگ درست در مرکز موزه قرار گرفته است. پیکرهٔ فردوسی، سعدی، مسیح مصلوب، دهخدا، کمال الملک، کریم‌خان‌زند، جواهر لعل نهرو، مهاتما گاندی، لوئی پاستور، ملک الشعرای بهار، شاه عباس و پیکرهٔ بزرگ نادرشاه افشار از دیگر تندریسهایی هستند که در این موزه به چشم می‌آیند.

منبع آژانس عکس تهران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها