باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس با موزه‌های دیگر تفاوت زیادی دارد. اینبار قرار است یک موزه رویدادی متفاوت را به نمایش در بیاورد. موزه دفاع مقدس قصد دارد با بخش‌های جذاب و متنوع خود بخشی از تاریخ مهم انقلاب اسلامی را تصویرگری کند. با ما همراه باشید تا کمی در مورد این موزه اطلاعات کسب کنیم.

 باغ موزه دفاع مقدس

شروع پروژه باغ موزه دفاع مقدس

در آذر ماه سال ۱۳۸۳ کار بر روی انجام پروژه باغ موزه دفاغ مقدس شروع شد. در سال ۸۵ ایده ساخت آن به تصویب رسید. سپس در طی یک مسابقه که ۲۵۰ ایده‌های خود را ارسال کردند، ۴۲ ایده برای ساخت انتخاب شد و به بخش دبیرخانه ارسال شد. این موزه توسط مقامات لشکری و کشوری در شهریور ۱۳۹۱ افتتاح شد.

 باغ موزه دفاع مقدس

مشخصات موزه

این موزه در زمینی به مساحت ۲۰۵ هزار متر مربع در اراضی عباس‌آباد افتتاح شد. داخل موزه از ۷ تالار و یک قسمت به عنوان یادمان دفاغ مقدس تشکیل شده است.

تالار اول، تالار آستانه نام دارد و مواقع سال ۵۷ تا آغاز جنگ را نمایش می‌دهد. نام تالار دوم حیرت و واقعیت است که شوک و حیرت مردم از جنگ را نشان می‌دهد. در آن زمان مردم بخاطر پیروزی انقالاب خوشحال بودند که حمله به کشور همه را شوکه کرد. تالار بعدی تالار دفاع نام دارد که ساختار دفاعی کشور، مانند ارتش و بسیج و نیرو‌های مردمی را نشان می‌دهد. تالار چهارم تالار آرامش است. تالار پنجم تالار شهادت نام دارد که در این تالار عزمت و جایگاه شهید به طرز زیبایی نمایش داده شده‌است. تالار ششم تالار پیروزی است که تمام پیروزی‌های دلاورانه دوران جنگ، مانند آزادسازی خرمشهر را نشان می‌دهد. تالار آخر نیز که در بالاترین نقطه باغ موزه قرار گرفته، تصاویر و یادمان‌هایی از شهدای جنگ تحمیلی است.

در کنار این تالار‌ها، تالار دیگری به نام پروانه‌ها نیز درست شده است که این تالار به معرفی فرماندهان شهیدی می‌پردازد که در طول ۸ سال دفاع مقدس جانفشانی کردند.

مطالب مرتبط

زنان در پیروزی انقلاب اسلامی

روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی

 

 باغ موزه دفاع مقدس

باغ دره

در مسیر، یک باغ راه زیبا در امتداد بزرگراه شهید حقانی تا بزرگراه شهید همت، باغ دره موزه دفاع مقدس در زمینی به مساحت۲۰۰ هزار مترمربع واقع شده است. این باغ راه با نورپردازی زیبا، گل‌کاری متنوع و متفاوت، ورودی باغ موزه را به محوطه وسیعی با نام باغ‌دره وصل می‌کند.

باغ دره دفاع مقدس در فضای باز در نزدیکی تالارهای موزه احداث شده است. این باغ دره در حد فاصل ۲ایستگاه مترو مصلی و میرداماد تهران به‌طور طولی احداث شده است. احداث پارکینگ‌های طبقاتی، این امکان را به شهروندان می‌دهد تا خودروهای خود را در پارکینگ متوقف کرده و با خودروهای سرویس داخل باغ موزه، از فضای ۲۰۰ هزار متری باغ موزه دیدن کنند.

همچنین فضاهای باز، اعم از فضای سبز برای حضور و تفرج عامه مردم و نیز فضاهای قابل استفاده برای برگزاری رزمایش‌ها در مناسبت‌های مختلف نیز در این موزه طراحی شده که در مناسبت‌های زمانی مختلف، امکان تنوع کاربری فضاها را افزایش می‌دهد؛ کاربری‌هایی از جمله رزمایش‌های هفته دفاع مقدس تا برگزاری آیین تعزیه در ماه محرم یا نمایش فیلم‌های جنگی بر پرده بزرگ و در هوای آزاد.

در این باغ موزه امکان برگزاری جشنواره‌های فیلم و نمایش فیلم‌های دفاع مقدس نیز وجود دارد.وجود یک دریاچه بسیار بزرگ که با امکان نمایش فیلم روی آب احداث شده است، از ویژگی‌های منحصر به فرد باغ‌دره است. باغ موزه مکان مناسبی برای یادآوری خاطرات دوران ۸ساله دفاع مقدس و بهترین مکان برای آشنایی نسل‌های تازه با دوران دفاع مقدس است.

در حال حاضر بخش‌های سازه‌ای پروژه آماده بهره‌برداری است و قرار است در فاصله خرداد تا شهریور ماه سال‌جاری بخش‌های مختلف باغ موزه به‌تدریج افتتاح شوند. پیشرفت احداث بخش ساختمانی و تأسیساتی پروژه تا به امروز ۹۲درصد است و بخش تجهیز و مفهومی داخل موزه نیز ۳۷درصد پیش‌رفته است.

منبع همشهری
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها