۸ کهن‌ترین پل آمریکا

بیشتر پل‌های ایالات متحده آمریکا که از جنس چوب بودند، قبل از انقلاب این کشور در حین جنگ انقلابی نابود شدند. این پل‌ها در پل جنگ با پل‌های سنگی جایگزین شدند و بخش عمده‌ای از آن‌ها امروز هم سرپا هستند. بسیاری از این پل‌ها در قرن هجدهم و دوره جنگ بعد انقلاب ساخته شده بودند. هرچند، کهن‌ترین پل آمریکا در فهرست امروز قبل از تاسیسش در ایالات متحده آمریکا نزدیک به یک قرن قدمت دارد و هنوز استفاده می‌شود.

۸- پل یونیون براید (پل واترفورد)

سال ساخت: سال ۱۸۰۴ و در حال حاضر در ۱۹۰۹

مکان: واترفورد و لنسینگبورگ، نیویورگ

نوع: در ساخت اول از چوب و در حال حاضر از فولاد

معمار: سازنده اصلی تئودور بور و طراح فعلی آ.پی بولر و هنری باج با شرکت فونیکس بریج

وضعیت فعلی: استفاده می‌شود

تئودور بور در سال ۱۸۰۴ پل یونیون براید را ساخت و اولین پلی محسوب می‌شد که در بخش پایینی رودخانه هادسون قرار گرفته بود و شهر نیویورک را به واترفورد و لنسینگبورگ نیویورک متصل می‌کند. تئودور بور یک طاق با یک تراس را با هم ادغام کرده بود تا قدرت و محکمی و مقاومت پل یونیون براید را بیشتر کند. اصلا در آن زمان ایالات متحده آمریکا برای اولین بار بود که از این تکنیک مهندسی استفاده می‌شد و بور هم این الگوی تراس/طالق را در سال ۱۸۰۶ و ۱۸۱۷ به نام خودش ثبت کرد.

قبل از اینکه این پل در سال ۱۹۰۹ آتش بگیرد، برای بیش از ۱۰۰ سال استفاده می‌شد. الان هم پلی با عنوان پل واترفورد برج را روی همان خرابه‌های پل چوبی اصلی ساختند. سر جمع، مردم هم از پل یونیون برج و هم از پل واترفورد برج در این منطقه برای ۲۱۴ سال استفاده کرده‌اند.

۷- پل کینگستون

سال ساخت: ۱۷۹۸

مکان: کینگستون، استان سومرست، نیوجرسی

نوع: پل طالق‌دار سنگی

معمار: نامشخص

وضعیت فعلی: استفاده می‌شود

کهن‌ترین پل آمریکا

پل کینگستون برج در شهرستان سومرست نیوجرسی، بعد از پل طاق دار سنگ قدیمی به عنوان دومین پل قدیمی در این استان در نظر گرفته می‌شود. این پل بخشی از منطقه تاریخی کینگستون میل و جز بناهای تاریخ ملی آمده است. به علاوه پل کینگستون، یک مزرعه گرینلند مجاور، چهار خانه در نزدیکی‌اش و یک آسیاب غلات که با روردخانه میلستون کار می‌کند در این منطقه تاریخی قرار گرفته است

اساسا یک پل چوبی در این منطقه برچ کینگستون قرار گرفته بود که به دلایل استراتژیکی که ارتش قاره‌ای در حین جنگ انقلابی راه انداخته بودند نابود شده. پل کینگستون برج در سال ۱۷۸۹ به عنوان بخشی از بزرگراه کینگ، مهم‌ترین بزرگراه در قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم به جای خرابه‌های پل قبلی ساخته شد. با اینکه این پل ۲۲۰ سال قدمت دارد، هنوز درجه راه خیابان اصلی‌اش از آن زمان تا امروز را حفظ کرده و هنوز هم از این پل استفاده می‌شود.

۶- پل اسکیپپ پک

سال ساخت: ۱۷۹۲

مکان: پروویدنس پایین، شهرستان موئنگومری، پنسلوانیا

نوع: پل طاق‌دار سنگی

معمار: استیون لین، جان آلمان و جان برک

وضعیت فعلی: استفاده می‌شود

کهن‌ترین پل آمریکا

پل اسکیپ پک با هشت طاق سنگی در سال ۱۷۹۲ میلادی ساخته شده بود و معتقدند قدیمی‌ترین پل در ایالات متحده آمریکاست که ابعاد اصلی‌اش را حفظ کرده است. بازسازی‌های زیادی روی پل اسکیپ پک انجام شده و سنگ‌هایش سه تاریخ دارند که تاریخ اصلی‌اش به ۱۷۹۲، تاریخ یادآوری مرمت پل در سال ۱۸۷۴ (اولین مرمت بعد از ساخت) و سومین تاریخ ساختش که به یاد تعمیرات بیشتری روی آن انجام شده به سال ۱۹۹۲ – ۱۹۹۳ می‌رسد.

قبل از اینکه پل اسکیپک برج ساخته شود، تلاش‌های زیادی انجام شد تا پل ارتباطی بین بخش‌های غربی و شرقی شهرستان مونتگومری در سال ۱۷۶۲ ساخته شود. منطقه اطراف پل اسکیپ پک به خانه فونکیت‌ها تبدیل شد، مونونیت‌های تبعیدی بودند که از جنگ انقلابی حمایت می‌کرد. پل اسکیپ پک و بعضی از ساختارهای قدیمی اطرافش در دهه ۱۹۷۰ میلادی به عنوان منطقه تاریخی در بناهای تاریخی ملی ایالات متحده آمریکا قرار گرفتند.

۵- پل استونی بروک

سال ساخت: ۱۷۹۲

مکان: پرینستون، نیوجرسی

نوع: پل طاق‌دار با بنای سه گانه

معمار: نامشخص

وضعیت فعلی: استفاده می‌شود

پل استونی بروک در پرینستون در نیوجرسی، برای اولین بار در سال ۱۷۹۲ ساخته شده و معتقدند از قدیمی‌ترین پل‌هایی است که هنوز در بزرگراه ایالتی نیوجرسی به طور مستمر از آن استفاده می‌شود. پل استونی بروک هم مانند دیگر پل‌های فهرست این مقاله در حین انقلاب آمریکا قرار گرفت. ارتش بریتانیایی و آمریکایی در ۳ ژانویه ۱۷۷۷ در حین جنگ پرینستون از این عبور رفت و آمد می‌کردند.

پل استونی بروک در سال ۲۰۱۷ به خاطر مرمت‌های گسترده‌ای که می‌خواستند روی آن انجام دهند، برای پنج ماه بسته شده بود. پروژه مرمت این پل شامل مقاومت کردن زیرساخت‌های بالای سه طالق سنگی پل بود که به نظر سالم می‌آمدند، اما دیگر کاربردی نداشتند. دپارتمان حمل و نقل نیوجرسی (NJDOT) یک سال بعد، جایزه پروژه سال ۲۰۱۸ را از انجمن مهندسان حرفه‌ای نیوجرسی، بخش مرسر کانتی به خاطر کارش روی پل استونی بروک دریافت کرد.

۴- پل چوآت

سال ساخت: ۱۷۶۴

مکان: ایپسویچ، ماساچوست

نوع: پل طاق‌دار سنگی

معمار: سرهنگ جان چوآت

وضعیت فعلی: استفاده می‌شود

کهن‌ترین پل آمریکا

پل چوآت با معماری دو دهانه به عنوان کهن‌ترین پل ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود. قبل از اینکه پل چوآت ساخته شود، شهروندان از سال ۱۶۴۱ پل‌های چوبی در این قسمت برای رفت و آمد ساخته بودند. منتها آن پل‌ها ضعیف بودند و به سرعت خراب می‌شدند و مجبور بودند برای چند مرتبه نوسازیی‌شان کنند. اما در نهایت زمانی که عبور و مرور در این منطقه روی پل چوآت بیش از حد شد، سرهنگ چوآت (نام معمار و نام پل) تصمیم گرفت کمیته‌ای برای ساخت یک پل دائمی ترتیب دهد.

پل چوآت در سال ۱۸۳۸ پت و پهن شد و اساسا بقایایش از همان موقع تا به امورز دست نخورده باقی مانده است. این پل از سال ۱۹۷۲ در فهرست بناهای تاریخی آمریکا به ثبت رسیده است. مهندسان عمران آمریکا در سالگرد دویست و پنجاهمین زادروز سرهنگ چوآت، پل چوآت را نماد و نقطه عطف مهندسی عمران ملی و تاریخی این کشور نامیدند.

۳- پل سیوال

سال ساخت: ۱۷۶۱ – با نسخه جدیدتری در سال ۱۹۳۴ به روز شد

مکان: یورک، مین

نوع: پل چوبی شمعی

معمار: سرگرد ساموئل سیوال جونیور

وضعیت فعلی: استفاده می‌شود

کهن‌ترین پل آمریکا

پل سیوال در یورک، مین، یکی از تاریخی‌ترین پل‌های آمریکاست که جامعه مهندسان عمرانی آمریکا می‌گوید پل سیوال، قدیمی‌ترین پل شمعی است که مستندات ساخت معتبری دارد و قدیمی‌ترین پل محسوب می‌شود که نقشه‌های سازنده‌اش هنوز وجود دارد. این پل نامش را از سرگرد ساموئل سیوال جونیور و معمارش گرفته است.

پل اولیه سیوال برای بیش از ۱۷۳ سال استفاده شده بود تا اینکه یک پل چوبی مدرن در سال ۱۹۳۴ جای آن پل اولیه را گرفت. دولت در نهایت می‌خواست این پل چوبی به یک پل بتنی تبدیل شود، منتها شهروندان یورک اینطور نمی‌خواستند و همین هم شد. اصلا حالا پل جدید چوبی خیلی به پل اصلی‌اش شبیه است.

۲- پل طاق‌دار سنگ قدیمی

سال ساخت: ۱۷۳۰

مکان: باوند بروک، نیوجرسی

نوع: پل سنگی سه طاقی

معمار: نامشخص

وضعیت فعلی: استفاده نمی‌شود

کهن‌ترین پل آمریکا

پل طاق‌دار سنگ قدیمی در باوند بروک، نیوجرسی یکی از کهن‌ترین پل‌های ایالات متحده سنگی است که در چیزی حدود ۱۷۳۰ ساخته شده است. اما در حال حاضر از آن دیگر استفاده نمی‌شود و معتقدند که بقایایی دست‌نخورده این پل دست در زیرزمین مدفون مانده است.

پل طاق‌دار سنگ قدیمی در سال ۲۰۰۸ به اندازه کافی جذاب و مهم شد که آن را در فهرست بناهای تاریخ ملی ایالات متحده آمریکا به ثبت برسانند. مسیر پل طاق‌دار سنگ قدیمی قبلا به جاده راریتان می‌رسید که راه مهمی استعماری محسوب می‌شد. پل طاق‌دار سنگ قدیمی در حین جنگ انقلابی و در صحنه نبر باوند بروک در ۱۳ آوریل ۱۷۷۷ ساخته شده. فعلا هم برنامه‌هایی برای حفاری و مرمت این پل وجود دارد.

۱-پل خیابان فرانکفورد

سال ساخت: ۱۶۹۷

مکان: شمال شرقی فیلادلفیا

نوع: پل دو قوسی سنگی

معمار: نامشخص

وضعیت فعلی: استفاده می‌شود

کهن‌ترین پل آمریکا

پل خیابان فرانکفورد (پل نهر پنی‌پک، پل هولمبرگ و پل بزرگراه کینگ) در حدود ۸۰ سال قبل و در زمانی که ایالات متحده آمریکا به یک کشور تبدیل شود ساخته شده است و همین آن را کهن‌ترین پل آمریکا می‌کند. به گفته انجمن مهندسان عمران، پل خیابان فرانکفورد اولین پل قوسی سنگ بود که در این کشور ساخته شده است.

پل خیابان فرانکفورد در سال ۱۶۸۷ ساخته شده و بخشی از اولین بزرگراه در آمریکا محسوب می‌شود. زمانی که این پل برای اولین بار ساخته شد، تنها ۱۸ فوت طول داشت و بعد از سال‌ها گسترده شد. پل خیابان فرانکفورد در اوایل سال ۲۰۱۸ هم برای تعمیرات موردنیازش به طور موقت بسته و به تازگی در اوایل سپتامبر بازگشایی شد.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها