هرچیزی که درمورد ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری باید بدانید!

اصولا در روند امور اداری و فعالیت های سازمانی، این امکان وجود دارد که شاهد برخی تخلفات در وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های مختلف باشید. قطعا برای پیشگیری از این اقدامات غیرقانونی راه هایی پیش روی شماست تا بتوانید به شکلی درست با آن ها مقابله کنید.

 بهترین اقدام مراجعه به سامانه الکترونیکی ساجد و ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری است. این کار را می توان هم به صورت مستقل و خودجوش و هم به کمک یک وکیل مجرب انجام داد. در ادامه با نحوه ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری و جزئیات آن آشنا می شویم.

 نحوه ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری

برای ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری دو راه کلی پیش رو دارید. در روش اول می توانید با کمک گرفتن از یک وکیل ماهر و باتجربه این کار را انجام دهید و تمام کارهای مربوط به تنظیم دادخواست و پیگیری های مربوط به آن را به نماینده خود بسپارید. در روش دوم می بایست با مراحل ثبت دادخواست آشنا بوده و این مراحل را دقیقا انجام دهید. پیش از اینکه روش های الکترونیکی باب شوند، تمامی امور مربوط به شکایت و ارائه دادخواست به دیوان عدالت به شکل فیزیکی انجام می شد. یعنی افراد معترض و شاکی می بایست اعتراضات خود را ثبت کرده و دادخواست تنظیم شده را از طریق پست به دیوان عدالت ارسال می کردند.

اما این روش رفته رفته جای خود را به روش های الکترونیکی داد. هم اکنون شما برای ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری می توانید به صورت اینترنتی اقدام کنید که این کار قطعا در زمان و هزینه شما نیز صرفه جویی به دنبال خواهد داشت. شما می توانید در سامانه ساجد به آدرس https://sajed.divan-edalat.ir  که در بخش های بعدی بیشتر با آن آشنا می شویم ثبت نام کنید. برای ثبت نام نیاز به ورود برخی اطلاعات خواهید داشت. بعد از ثبت نام و پرداخت هزینه مشخص شده، دادخواست خود را در سامانه ثبت می کنید تا در زمان مقرر به شکایت شما پاسخ داده شود.

موارد شکایت در دیوان عدالت اداری

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که موارد شکایت در دیوان عدالت اداری چه موضوعاتی هستند و در چه صورتی می توان نسبت به فعالیت یک سازمان یا نهاد دولتی اعتراض داشت؟ به طور کلی موارد طرح شکایت در دیوان عدالت اداری به شرح زیر هستند.

  1. شکایت افراد حقیقی یا حقوقی از مواردی همچون:
  • قوانین و تصمیمات غیرقانونی و ناعادلانه از سوی نهادها، وزارتخانه ها، شرکت ها و تمامی موسسات و سازمان های دولتی از قبیل سازمان تامین اجتماعی، شهرداری و…
  • تصمیمات و عملکردهای نادرست کارمندان در سازمان های یاد شده. (زمانی که یک کارمند یا مسئول به درستی وظایف خود را انجام نداده و یا نسبت به امور محوله آگاهی و دانش کافی ندارد)
  1. زمانی که هیات های داوری، کمیسیون های رسیدگی به تخلفات و واحدهای حل اختلاف بین مردم به درستی وظیفه خود را انجام نمی دهند و یا در رای های صادر شده مرتکب تخلف یا اشتباهی می شوند، می توان شکایتی را به دیوان عدالت اداری ارائه کرد.
  2. در صورت ضایع شدن حقوق استخدامی کارکنان و یا برای رسیدگی به شکایت قضات و موارد این چنینی نیز می توان اقدام به شکایت در دیوان عدالت اداری کرد.

به طور کلی در صورتی که حقوق شما به عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی در سازمان ها ضایع شده یا نادیده گرفته شود و یا با قوانین و بندهای خلاف قانون در آیین نامه های ثبت شده رو به رو شدید می توانید اعتراضات خود را به دیوان عدالت ارائه کنید.

نمونه شکایت در دیوان عدالت اداری

قطعا برای شکایت در دیوان عدالت اداری بایستی با جزئیات و اصول آن آشنا باشید. تنظیم یک دادخواست حقوقی نیاز به رعایت مواردی دارد تا از سوی مسئولین مربوطه پذیرفته شود. داشتن یک نمونه شکایت از پیش آماده شده می تواند شما را در این زمینه به خوبی راهنمایی کند. موارد زیر جزء الزامات در تنظیم دادخواست هستند. مشخصاتی همچون؛

  • نام و نام خانوادگی
  • نام پدر
  • شغل
  • آدرس محل سکونت
  • مشخصات وکیل (درصورت استخدام وکیل)
  • معرفی طرف مقابل شکایت
  • طرح درخواست یا موضوع شکایت
  • متن شکایت
  • دلایل شکایت
  • ارائه کردن مدارک
  • امضا

سامانه شکایت در دیوان عدالت اداری

همانطور که در بخش های قبل اشاره کردیم سامانه ساجد به جهت ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری طراحی شده است. اما پیش از اینکه با نحوه کار این سامانه و مراحل کار با آن آشنا شویم ذکر یک نکته بسیار ضروری است. شما به عنوان شخص شاکی می بایست در گام نخست به سامانه ثنا مراجعه و در آن ثبت نام کنید. این سامانه با اطلاعاتی که از شما دریافت می کند، پروسه احراز هویت را انجام داده و در پایان به شما یک کد یا رمز عبور می دهد. حال به کمک این رمز عبور می توانید مراحل ثبت نام در سامانه ساجد را تکمیل کنید. به روش زیر اقدام کنید.

  1. وارد سامانه ساجد به آدرس https://divan-edalat.ir شوید
  2. در صفحه باز شده گزینه ثبت نام را انتخاب کنید
  3. در صفحه موردنظر، اطلاعات موردنیاز از جمله کد ثنایی که از قبل دریافت کرده اید را به طور کامل و دقیق وارد کنید
  4. بعد از تکمیل ثبت نام، می توانید مجددا وارد سامانه ساجد شده و نام کاربری که همان کد ملی است را به همراه رمز عبور وارد کنید.
  5. حال می توانید در صفحه بازشده، امکانات سامانه ساجد را برای طرح شکایت در دیوان عدالت اداری مشاهده کنید.

خدمات موسسه حقوقی دادیستا درخصوص شکایت در دیوان عدالت اداری

موسسه حقوقی دادیستا مفتخر است که با همکاری وکلا و مشاوران حقوقی متخصص در امور مربوط به دیوان عدالت اداری، بهترین مشاوره‏های حقوقی را در این زمینه به متقاضیان و مخاطبان محترم، ارائه خواهد داد. نقطه قوت این موسسه حقوقی، پیروزی در پرونده های بسیار مربوط به شکایت در دیوان عدالت اداری است و بخاطر وجود تجربه در میان وکلای متعدد این مجموعه، شانس پیروزی شما در پرونده ها به شدت افزایش می یابد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه شکایت به دیوان عدالت اداری از اینجا وارد سایت موسسه حقوقی دادیستا شوید.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها