تاریخچه باورنکردنی خط تولید مواد شوینده از زمان مصر باستان

تاریخچه باورنکردنی خط تولید مواد شوینده از زمان مصر باستان

زمانی که به تاریخچه مواد شوینده می پردازیم ریشه آن در مصر باستان دیده می شود. نشانه های جامانده از مصر باستان نشان می دهد که در آن زمان استفاده از مواد شوینده و ابزارهای آن رایج بوده است و جالب است مهم ترین ابزاری که برای شستشو کاربرد داشته پاهای آن ها بوده است. آن ها برای این که بتوانند لباس های خود را کاملا تمیز کنند به هنگام شستشو سعی می کردند آن ها را لگد کوبی کنند تا تمام آلودگی ها را رفع کنند.

آن ها برای این که قدرت شویندگی آب را افزایش دهند متوجه شده بودند که با تغییراتی در آب می توانند قدرت پاک کنندگی آن را افزایش دهند به عنوان مثال فهمیده بودند که قدرت پاک کنندگی آب باران از آب معمولی بیشتر است و یا اینکه آب گرم قدرت پاک کنندگی بیشتری از آب سرد دارد.

مصری ها در آن زمان طبق آزمایشات و تجربیاتی که پیدا کرده بودند متوجه شدند کربنات سدیم می تواند قدرت پاک کنندگی را افزایش دهد و بعدها از سدیم سیلیکات برای نرم کردن آب به عنوان مکمل به هنگام شسشتو استفاده کردند.

این دو عنصر شناخته شده اولین ماده اولیه برای تولید مواد شوینده به صورت تجاری بود و اولین خط تولید مواد شوینده در سال ۱۸۷۸ میلادی تاسیس شد.

این نکته را باید در نظر گرفت که تولید صابون تاریخچه بسیار قدیمی دارد و این محصول به وسیله گالس ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تولید شد. این کشف سبب معروف شدن گالس شد و بیش از ۳۰۰۰ سال این محصول به عنوان یک اصلاح کننده مطلوب مورد استفاده قرار گرفته بود.

در ۱۰۰۰ سال گذشته صابون به عنوان مهم ترین ماده اساسی برای شستشو و نظافت از آن استفاده می شد تا این که در سال ۱۹۰۷ این محصول ارتقاء پیدا کرد و برای شستشوی پارچه ها با مواد دیگری ترکیب شد. ترکیب این محصول در این زمان با عناصری همچون کربنات سدیم، سیلیکات سدیم و پربورات سدیم انجام شد.

این محصول جدید تا مدت ها در رخشویخانه ها جایگزین صابون قبلی شد چون قدرت شویندگی آن به مراتب بیشتر بود. در این مسیر اتفاق جالب دیگری در پیشرفت تکنولوژی در حال انجام بود و آن تولید ماشین لباسشویی بود که شستشو را در رخشویخانه ها آسان تر می کرد. با اختراع ماشین لباسشویی فرمولاسیون مواد شوینده نیز تغییر کرد و کم کم استفاده از صابون ها در شستشو با ماشین لباسشویی کم رنگ شد و جایش را به سولفات های الکلی روغنی داد که در سال ۱۹۲۸ توسط برتیش و کورکرز کشف شد.

کمی بعد در سال ۱۹۳۲ سولفات آلکیل های مصنوعی به وسیله فما کشف شد که قدرت شویندگی بیشتری داشت که در سال ۱۹۳ این مسیر در ایالات متحده به وسیله شخصی به نام درافت ادامه پیدا کرد. اهمیت سولفات های الکلی و مشتقات آن هر روز در صنعت شوینده اهمیت بالایی پیدا می کرد و کاربرد زیادی داشت و در سال ۱۹۴۶ شوینده سنتزی تاید توسط پروکند و گامبل در ایالات متحده معرفی شد.

مدتی گذشت تا این که دانشمندان متوجه شدند در فرایند تولید مواد شوینده معیار مهم بیولیژیکی را نادیده گرفته اند و این مورد باعث شده بود که در تابستان های گرم آلمان در سال ۱۹۵۹ مسیر آب چندین رودخانه توسط مواد شیمیایی مومی مسدود شود. مواد مومی به خاطر تخریب بیولوژیکی TPS و نونیل فنول اتوکسیلات ها ایجاد می شود.

این عامل سبب شد که در سال ۱۹۶۱ قوانین تولید مواد شوینده که مربوط به فاضلاب کارخانه های شوینده است تصویب شود و در سال ۱۹۶۴ این قوانین به طور جدی اجرا شدند. طبق این قوانین تمامی تولید کننده های مواد شوینده ملزم به اجرای آن بودند و در صورتی که محصول آن ها در تست کمسیون مواد شوینده قابلیت تخریب کمتر از ۸۰ درصد داشته باشد فروش آن ممنوع گردیده بود.

بعد از مدتی جانشینی آلکیل بنزن سولفونات ها و نونیل فنوت اتوکسیلات ها با آلکیل بنزن سولفونات ها و الکل اتوکسیلات های روغنی خطی صورت گرفت و در گام بعدی عوامل کمپلکس کننده به جای سازنده هایی شبیه کربنات مورد استفاده قرار گرفت. عامل اول جانشینی کمپلکس ها دی فسفات سدیم بود که بعد از جنگ جهانی دوم با تری فسفات سدیم جایگزین شد.

نکته جالب این است که بعد از حفاری های شهر بابل قدیم مدارکی پیدا شد که نشان دهنده آن بود صابون ها ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مورد استفاده قرار می گرفته است.

با پیشرفت تکنولوژی تولید مواد شوینده نیز پیشرفت کرد تا جایی که امروزه شاهد انواع مواد شوینده از جمله شامپو ها، مایعات ظرفشویی و دستشویی، مواد شوینده اسیدی و… هستیم که تولید هر کدام با فرمولاسیون های مختلف در کارخانه های بزرگ و کوچک صنعتی انجام می شود.

امروزه برای راه اندازی خط تولید مواد شوینده باید تجهیزات و دستگاه هایی را تهیه کرد و در فضای مشخصی با فرمولاسیون مطلوب تولید مواد شوینده را شروع کرد. برای راه اندازی خط تولید مواد شوینده می توان از شرکت هایی مانند فراز صنعت استفاده کرد این شرکت سال ها است اقدام به ایجاد خط تولید مواد شوینده برای کارآفرینان کشور می کند که بتوانند بهترین محصولات شوینده را با بهترین کیفیت و بدون هیچ چالشی ایجاد نمایند.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر از ماشین سازی فراز صنعت کافی است آن را در گوگل سرچ کنید تا اطلاعات جامعی نسبت به فرایند و تجهیزات مورد نیاز خط تولید مواد شوینده کسب نمایید.

مزایای راه اندازی خط تولید مواد شوینده توسط فراز صنعت

  1. استفاده از مواد اولیه با کیفیت در تولید دستگاه ها؛
  2. دوام، استحکام و عمر مفید بالا؛
  3. گارانتی ۲ ساله بدون قید و شرط؛
  4. خدمات پس از فروش ۱۰ ساله با پشتیبانی بسیار قوی؛
  5. امکان سفارشی سازی در تولید دستگاه ها طبق نیاز مشتری؛
  6. ایجاد قیمت های رقابتی؛
  7. نصب و راه اندازی رایگان دستگاه ها در محل؛
  8. آموزش رایگان ۲ نفر از پرسنل شما برای کارایی بهتر؛
  9. مشاوره رایگان برای ایجاد انواع خط تولید؛
  10. تحویل به موقع و خیلی سریع، زود تر از زمان درج شده در قرار داد؛
  11. تولید اختصاصی مستقیما توسط شرکت فراز صنعت؛
  12. و دیگر خدماتی که بعد از خرید دستگاه متوجه آن خواهید شد.

لازم به ذکر است این شرکت در صورت نیاز امکان تعامل با مشتریان را برای مشتریان جدید فراهم می کند تا ضمن استفاده از تجربیات، اطمینان بیشتری نسبت به مزیت های تجهیزات به دست آورند.

جهت خرید و مشاوره رایگان می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید:

شماره تماس مدیریت: ۰۹۱۵۶۰۰۰۰۸۷

شماره تماس مهندس فنی: ۰۹۱۵۹۱۵۲۰۱۰

پاسخگوی واتساپ: ۰۹۱۵۶۶۶۴۴۳۹

منبع: فراز صنعت

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مریم زارع

بحث تاریخی تولید مواد شوینده رو چه جالب رسید به فراز صنعت

حالا یه توضیحی هم من اضافه کنم شاید به درد خورد
تاریخچه تولید مواد شوینده به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. از زمان استفاده از آب و مواد طبیعی مانند ماسه و صابون تا اختراعات مدرن مانند صابون‌های صنعتی و مواد شوینده پیشرفته. در قرن بیستم، با پیشرفت تکنولوژی و شیمی مواد شوینده، محصولات گسترده‌تری برای شستشو و بهداشت فراهم شدند. امروزه، مواد شوینده شامل محصولات متنوعی از صابون‌ها، مایع‌شوینده‌ها، پاک‌کننده‌ها و محصولات بهداشتی هستند که به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.