ابعاد بلوک بتنی چقدر است؟

بلوک های بتنی یک مصالح ساختمانی مستحکم که در سراسر صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد، استحکام و تطبیق پذیری را ارائه می دهد و برای استفاده در طیف وسیعی از پروژه های ساختمانی مناسب است.

در اصفهان تاج نادی میتوانید انواع دستگاه بلوک زنی و دستگاه جدول زنی را تهیه نموده و خودتان بلوک و مصالح ساختمانی تولید نمایید.

ما همچنین به برخی از پروژه های ساختمانی که در آن بلوک های بتنی می توان استفاده کرد و اندازه های رایجی که در آنها فروخته می شود نگاهی خواهیم انداخت.

بلوک های بتنی چیست؟

بتن یک مصالح ساختمانی است که هزاران سال است که از سیمان، مخلوطی از سنگدانه های ریز و درشت و آب تشکیل شده است. در تولید بتن معاصر، می توان مواد دیگری به نام افزودنی نیز اضافه کرد تا ویژگی های خاصی به آن ببخشد. بتن در ساختمان‌هایی از مصر باستان، روم و یونان باستان استفاده می‌شده است و شگفتی‌های معماری مانند پانتئون در رم هنوز پابرجاست. در دنیای مدرن، بتن تقریباً در تمام آسمان‌خراش‌ها و در محدوده وسیعی از ساختمان‌های کوچکتر و پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

بلوک‌های بتنی که گاهی اوقات واحدهای بنایی بتنی (CMU) نامیده می‌شوند، بلوک‌های بتنی خشک شده استاندارد شده‌ای هستند که می‌توانند مانند آجرهای سفالی در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گیرند، با اتصالات ملات بین هر اتصال. اولین بلوک های بتنی در دهه ۱۸۵۰ ساخته شدند و امروزه طیف گسترده ای از محصولات با گزینه های متراکم و سبک در کنار بلوک های توخالی موجود است.

تولید بلوک های بتنی معاصر کاملاً خودکار است، با مخلوط های دقیق سیمان و سنگدانه ها به شکل قالب و پخت در یک کوره.

اندازه های واحد بلوک بتنی

به طور معمول، واحدهای بنایی بتنی دارای ابعاد اسمی ۸ اینچ (۲۰۳ میلی متر) در ۱۶ اینچ (۴۰۶ میلی متر) هستند که در ضخامت های اسمی ۴، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ اینچ موجود است. ۱۵۲، ۲۰۳، ۲۵۴، ۳۰۵، ۳۵۶ و ۴۰۶ میلی متر). ابعاد اسمی به اندازه ماژول برای برنامه ریزی الگوهای پیوند و چیدمان مدولار با توجه به بازشوهای در و پنجره اشاره دارد. ۳ بعد مشخص شده واحدهای بنایی بتنی معمولاً ۳/۸ اینچ (۹.۵ میلی متر) کمتر از ابعاد اسمی هستند، به طوری که یک مدول ۴ یا ۸ اینچی (۱۰۲ ۳ یا ۲۰۳ میلی متر) با ۳/۸ اینچ (۹.۵ میلی متر) نگهداری می شود. ) اتصالات ملات. شکل ۱ ابعاد اسمی و مشخص شده را برای یک واحد بنایی بتنی ۸ × ۸ × ۱۶ اینچ (۲۰۳ × ۲۰۳ × ۴۰۶ میلی متر) نشان می دهد. علاوه بر این اندازه‌های استاندارد، ارتفاع، طول و ضخامت واحد دیگر ممکن است از تولیدکنندگان بنایی بتن محلی در دسترس باشد.

مزایای بلوک های بتنی چیست؟

بلوک های بتنی به یک انتخاب محبوب برای طیف گسترده ای از ساختمان ها، از تجاری گرفته تا خانگی تبدیل شده اند. چندین مزیت خاص برای استفاده از بلوک های بتنی در یک پروژه ساختمانی وجود دارد:

  • عایق صوتی: بلوک های بتنی عایق صوتی بسیار خوبی را ارائه می دهند و مزایایی را هم در خانه و هم در یک ملک تجاری به ارمغان می آورند. این می تواند به محدود کردن صداهای بلند مانند ترافیک از عبور به داخل و کاهش آلودگی صوتی در داخل ساختمان کمک کند.
  • عایق حرارتی: استفاده از بلوک های بتنی به عنوان دیوار خارجی ساختمان، عایق حرارتی جامد را ارائه می دهد. این بدان معناست که گرما از ساختمان خارج می شود و هزینه گرمایش و قبض انرژی را کاهش می دهد. همچنین عایق حرارتی با جلوگیری از ورود گرما به ساختمان در تابستان به خنک‌تر نگه داشتن ساختمان کمک می‌کند.
  • مستحکم: دیوارهای بلوک بتنی، به ویژه هنگامی که تقویت می شوند، می توانند سطح بالایی از استحکام را ارائه دهند، برای کسانی که در مناطق با باد زیاد هستند و برای پروژه های ساختمانی بزرگتر که در آن دیوارهای باربر مورد نیاز است مفید باشد. شما همینطور برای تولید آجر میتوانید از آجر زن پازلی استفاده نمایید.

بلوک های بتنی در مقابل آجرهای سفالی

هنگامی که به دنبال ساخت یک ملک کوچکتر در ایران هستید، مانند یک خانه، دو گزینه اصلی مصالح برای کارهای سازه ای بلوک های بتنی یا آجرهای سفالی خواهند بود. در اینجا برخی از مقایسه های کلیدی بین این دو وجود دارد:

  • شکل ظاهری: آجرها عموماً مصالح بصری دلپذیرتری نسبت به بلوک‌های بتنی در نظر گرفته می‌شوند و برای ساختمان‌هایی مانند خانه‌ها نصب می‌شوند. بلوک های بتنی به دلیل رنگ کسل کننده و ظاهر صاف، جذابیت کمتری دارند و اغلب می توانند توسط نماها یا دیوار نازکی از آجر پوشانده شوند تا ظاهر خود را بهبود بخشند. با استفاده از سنگدانه ها و افزودنی های مختلف، اکنون گزینه های بیشتری برای ظاهر بلوک های بتنی نسبت به قبل وجود دارد.
  • استحکام: بلوک‌های بتنی استاندارد کمی قوی‌تر از آجر هستند که ۳۵۰۰ PSI (اندازه‌گیری مقاومت در هر اینچ مربع) در مقایسه با ۳۰۰۰ PSI برای آجرهای سفالی ارائه می‌دهند. در پروژه های کوچکتر، این تفاوت احتمالاً کمترین تأثیر را دارد، اما بلوک های بتنی استحکام بالاتری دارند. بلوک های بتنی باید حدود ۱۰۰ سال کارایی داشته باشند، در حالی که آجرهای سفالی می توانند تا ۵۰۰ سال کارایی داشته باشند.
  • وزن: بلوک های بتنی سنگین هستند و یک بلوک حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارد. آجرهای سفالی سبکتر و همچنین کوچکتر هستند و حمل و نقل و نصب آنها با دست را آسانتر می کند.
  • هزینه: دال های بتنی در نهایت می توانند انتخاب مقرون به صرفه تری هنگام در نظر گرفتن قطعات و کار باشند. آجرها معمولاً کمی گران‌تر هستند و همچنین به زمان نصب طولانی‌تری نیاز دارند که منجر به هزینه‌های نیروی کار بالاتر می‌شود.

آیا بلوک های بتنی در برابر آب مقاوم هستند؟

بلوک‌های بتنی متخلخل هستند و آب را جذب می‌کنند، که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در دیواره‌های بیرونی شود، زیرا آب به داخل بلوک‌ها نفوذ می‌کند، قبل از اینکه در هوای سرد یخ بزنند و منبسط شوند. این همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام تماس بلوک های بتنی با خاک شود. درزگیرهای موجود وجود دارد که به بلوک های بتنی امکان استفاده خارجی را می دهد.

چه نوع بلوک های بتنی موجود است؟

طیف وسیعی از بلوک‌های بتنی در ایران وجود دارد، با گزینه‌های جامد در تراکم‌های مختلف و بلوک‌های توخالی که می‌توانند با بتن مایع یا فلز تقویت‌شده پر شوند.

  • بلوک های بتنی متراکم: یک بلوک بتنی متراکم برای مصارف خاص مبتنی بر مقاومت، مانند داخل دیوارهای باربر یا به عنوان پایه ساختمان طراحی می شود. گرما می تواند به راحتی از آنها عبور کند، به این معنی که آنها سطوح بدتری از عایق حرارتی را ارائه می دهند.
  • بلوک های بتنی سبک: گاهی اوقات به عنوان یک بلوک استاندارد از آن یاد می شود، بلوک های بتنی سبک وزن در مقایسه با گزینه های متراکم دارای سطح مقاومت کمتری هستند، اما عایق حرارتی بهتری در وزن سبک تر ارائه می دهند.
  • بلوک‌های بتنی هوادهی: سبک‌ترین بلوک جامد موجود، بلوک‌های هوادهی، چگالی کمتری خواهند داشت، به این معنی که حرارت بیشتر طول می‌کشد تا از آنها عبور کند.
  • بلوک های بتنی توخالی: این بلوک ها با سوراخ های بزرگ پر از بتن ریخته شده یا تیرهای فولادی برای نصب های سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرند. از این می توان برای ساخت قوی ترین ساختمان های بلوک بتنی استفاده کرد.
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها