⚖️ فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز چیست؟

یکی از قانون هایی که در رابطه با مهریه وضع شده است، محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه می باشد. برای استفاده از این قانون سه شرط اساسی و لازم است:

  1. مهریه به صورت مبلغی وجه نقد باشد.
  2. مهریه وجه نقد رایج کشور یعنی ریال باشد.
  3. مطالبه کننده مهریه یعنی زن در قید حیات باشد.

شرط اول و دوم بیان میدارد که قانون تبدیل مهریه به نرخ روز شامل مهریه های سکه، طلا، دلار و … نمی شود. زیرا ارزش این نوع مهریه ها با کاهش ارزش پول همچنان باقی می ماند.

شرط سوم نیز به این نکته اشاره دارد که اگرچه مهریه زن بعد از فوتش به ورثه او میرسد، اما ورثه تنها می توانند اصل مهریه نوشته شده در عقدنامه را از همسر زن مطالبه کنند. مطالبه مهریه به نرخ روز حقی است که برای زن در نظر گرفته شده است.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز

برای تبدیل مهریه به نرخ روز یک فرمول مشخص وجود دارد و طبق آن عمل می شود. برای استفاده از این فرمول به اطلاعات زیر نیاز دارید:

  1. مبلغ مهریه نوشته شده در عقدنامه
  2. عدد شاخص قیمت سالانه مربوط به سال وقوع عقد
  3. عدد شاخص قیمت سالانه مربوط به سال مطالبه مهریه (یا سال قبل از مطالبه مهریه)

بعد از جمع آوری اطلاعات گفته شده می توانید از طریق فرمول زیر و با دو عملیات ساده ریاضی، مبلغ مهریه به نرخ روز را به دست آورید.

(شاخص سال مطالبه مهریه / شاخص سال عقد) * مبلغ مهریه نوشته شده در عقدنامه = مبلغ مهریه به نرخ روز

بنابراین طبق فرمول فوق در ابتدا لازم است عدد شاخص سال مطالبه مهریه را بر شاخص سال عقد تقسیم کرده و سپس حاصل آنها را در مبلغ مهریه ضرب کنید.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲

نکته حائز اهمیت درباره محاسبه مهریه به نرخ روز این است که برای محاسبه مهریه در سال جاری، عدد شاخص را نداریم! چراکه عدد شاخص در پایان هرسال توسط بانک مرکزی مشخص می شود.

بنابراین اکنون که در سال ۱۴۰۲ قرار داریم، برای محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ باید از آخرین شاخص موجود یعنی شاخص سال ۱۴۰۱ استفاده کنیم. پس فرمول به شکل زیر تغییر میکند: د

(شاخص سال ۱۴۰۱ / شاخص سال عقد) * مبلغ مهریه نوشته شده در عقدنامه = مبلغ مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲

به عنوان مثال اگر خانمی که در سال ۱۳۷۰ مهریه اش مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است، در سال ۱۴۰۲ مهریه خود را از همسرش مطالبه کند به شکل زیر حساب می شود:

(شاخص سال ۱۴۰۱ / شاخص سال ۱۳۷۰) * ۵۰۰ هزار تومان = تقریباً دویست و شصت و نه میلیون تومان

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها