مالیات پوشاک شامل چه کسانی می شود؟

صنعت پوشاک، هم اکنون یکی از بخش‌های مهم اقتصادی در ایران است که شامل طیف گسترده‌ای از فعالان از جمله تولیدکنندگان، واردکنندگان، عمده‌فروشان و خرده ‌فروشان می‌شود. این فعالان در زنجیره تامین پوشاک نقش‌آفرینی می‌کنند و مشمول قوانین و مقررات مالیاتی بوده و از خدمات مالیاتی خاص خود بهره میبرند.

خدمات مالیاتی پوشاک

مشمولین مالیات پوشاک چه کسانی هستند؟

تولیدکنندگان پوشاک

مالیات پوشاک شامل اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید انواع پوشاک اعم از زنانه، مردانه، بچگانه و … می‌پردازند. انواع تولیدکنندگان شامل تولیدی‌های کوچک و خانگی، کارگاه‌های تولیدی و کارخانجات بزرگ پوشاک است. ملاک تشخیص تولید کننده بودن این است که شخص دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران باشد، جواز کسب داشته باشد و از تجهیزات و نیروی انسانی برای تولید پوشاک بهره ببرد. در این شرایط ما به شخص حقیقی یا حقوقی، تولید کننده می گوییم.

محاسبه مالیات تولیدکنندگان بر اساس سود حاصل از فعالیت، با توجه به نرخ مالیات بر درآمد مشاغل در سال مربوطه محاسبه می شود که در بخش بعدی بیشتر درباره آن می خوانید.

مالیات پوشاک

واردکنندگان پوشاک

واردات پوشاک، تجارتی پویا و پیچیده است، افرادی که وارد کننده پوشاک به کشورهستند باید اطلاعات بسیار دقیقی از قوانین و فرایندهای واردات داشته باشند تا بتوانند تجارت موفقی را تجربه کنند؛ این افراد شامل اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که از طرق قانونی، اقدام به واردات انواع پوشاک از خارج از کشور می‌کنند.

اشخاص حقیقی، شامل افراد حقیقی با مجوزهای لازم برای واردات پوشاک و اشخاص حقوقی، شامل شرکت‌ها و موسسات با مجوزهای لازم برای واردات پوشاک

این افراد برای واردات قانونی باید ابتدا کارت بازرگانی دریافت کرده باشند، از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات داشته باشند و سفارشات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند؛ حالا می توانند با انجام تشریفات گمرکی و ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز و همچنین پرداخت حقوق گمرکی و عوارض کالای وارداتی خود را ترخیص کرده و وارد بازار کنند. همه این عملیات مستلزم شناخت و آگاهی از تمام قوانین و روندهای اجرای آن است که همراهی و همیاری متخصصین حوزه حسابداری را می طلبد، چراکه اگر در هر مرحله نقصان یا خطایی پیش بیاید، آسیب ها و ضررهای مالی سنگینی به کسب و کار آن ها وارد خواهد شد که بعضاً جبران ناپذیر است، چه بسیار واردکنندگانی که به دلیل عدم آگاهی کافی در حوزه مالیات و گمرکی، اجناس خریداری شده شان سالهاست ترخیص نشده !

عمده‌فروشان پوشاک

عمده فروشان پوشاک چه کسانی هستند؟ عمده‌فروشان پوشاک حلقه‌ای حیاتی در زنجیره تامین این صنعت هستند که با توزیع پوشاک در سطح کشور، نقش مهمی در رونق این صنعت ایفا می‌کنند. این افراد شامل افراد حقیقی با مجوزهای لازم برای فعالیت به عنوان عمده‌فروش پوشاک و اشخاص حقوقی، شامل شرکت‌ها و موسسات با مجوزهای لازم برای فعالیت به عنوان عمده‌فروش پوشاک می شوند.

عمده فروشان پوشاک، فعالیت هایی از قبیل خرید پوشاک از تولیدکنندگان یا واردکنندگان، انتخاب و سفارش پوشاک با توجه به نیاز بازار و مذاکره برای قیمت و شرایط خرید را انجام می دهند. بعد از تامین کالا، آنها باید پوشاک را به خرده فروشان بفروشند و با بازاریابی و تبلیغات مناسب مشتریان بیشتری جذب کنند.

عمده فروشی پوشاک، شغل بسیار پیچیده و پر ریسکی است، افراد باید شناخت بسیار عمیقی از بازار پوشاک و مد داشته باشند، نیاز مشتریان را دقیقا بدانند، بتوانند شبکه توزیع موفقی راه اندازی کنند، از پوشاک خریداری شده و یا وارد شده بخوبی نگهداری کنند، انبار داری صحیح را پیش ببرند و در این مسیر ازآخرین تکنولوژی ها مانند نرم افزارهای حسابداری و انبارگردانی استفاده کنند. بنابراین این افراد نیاز به داشتن متخصصین حوزه حسابداری مالی در کنار خود دارند تا بتوانند موفق عمل کنند.

وجود تعداد زیاد عمده‌فروش پوشاک در بازار، نیاز به تمایز و ارائه خدمات منحصر به فرد، نوسانات ارزی و تاثیر مستقیم آن بر قیمت پوشاک، نیاز به انطباق با قوانین جدید، کار را سخت تر هم می کند، بنابراین توصیه می کنیم عمده فروشان پوشاک حتما از متخصصین و شرکتهای تخصصی حسابداری برای غلبه بر این چالش ها کمک بگیرند.

مالیات صنف پوشاک

خرده ‌فروشان پوشاک

خرده‌فروشان پوشاک با تعامل مستقیم با مصرف‌کنندگان نهایی، نقشی کلیدی در جلب رضایت و وفاداری مشتریان ایفا می‌کنند. خرده فروشان پوشاک چه کسانی هستند؟ اشخاص حقیقی ، شامل افرادی مانند من و شما با مجوزهای لازم برای فعالیت به عنوان خرده‌فروش پوشاک و اشخاص حقوقی، شامل شرکت‌ها و موسسات با مجوزهای لازم برای فعالیت به عنوان خرده‌فروش پوشاک هستند.

خرده فروشان پوشاک در واقع کارشان فروش مستقیم پوشاک به مصرف‌کنندگان نهایی است، بنابراین باید با ارائه تنوع و کیفیت مناسب، ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و سلیقه آنها و بازاریابی و تبلیغات فعالیت خود را انجام دهند و در انتها مالیات پرداخت کنند. این مالیات بر اساس سود حاصل از فعالیت آنهاست که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

وجود رقابت شدید به دلیل وجود تعداد زیاد خرده‌فروشان در بازار پوشاک، نیاز به به‌روزرسانی مداوم محصولات، رصد مد و فشن، نوسانات ارزی و تاثیر کامل ان بر قیمت پوشاک و وجود ریسک در کسب و کار، از جمله چالش های مهم خرده فروشان است. این افراد هم باید با محسبه دقیق سود حاصل از فعالیت و ارائه اظهارنامه مالیاتی سالانه به پرداخت مالیات اقدام کنند، بنابراین به یاری و همراهی شرکت های حسابداری و متخصصین آن نیاز دارند تا با ارائه اطلاعات اشتباه، متهم به فرار مالیاتی نشوند و یا بیش از حد، مالیات ندهند.

انواع مالیات پوشاک

مالیات پوشاک بر چه اساسی تعیین و اخذ می شود؟ سه نوع مالیات در عرصه پوشاک تعریف شده است :

  1. مالیات بر ارزش افزوده: این مالیات در هر مرحله از زنجیره تامین پوشاک، از تولید تا عرضه به مصرف‌کننده نهایی، به ارزش کالا یا خدمات اضافه می‌شود. نرخ فعلی مالیات بر ارزش افزوده در ایران ۹ درصد است.
  2. مالیات بر درآمد مشاغل: این مالیات بر اساس سود حاصل از فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در صنف پوشاک محاسبه و اخذ می‌شود.
  3. سایر عوارض و مالیات‌ها: علاوه بر موارد فوق، عوارض و مالیات‌های دیگری مانند عوارض شهرداری، عوارض آلایندگی و … نیز ممکن است به فعالان صنف پوشاک تعلق بگیرد.

مبنای تعیین و اخذ مالیات پوشاک

دسته نوع مالیات مبنای محاسبه نرخ زمان پرداخت
تولیدکنندگان مالیات بر ارزش افزوده ارزش کل فروش محصولات در هر فصل ۹% فصلی
تولیدکنندگان مالیات بر درآمد مشاغل سود حاصل از فعالیت در سال مالی نرخ‌های مصوب سالانه سالانه
واردکنندگان حقوق گمرکی ارزش گمرکی کالا و تعرفه‌های مصوب زمان ترخیص کالا
واردکنندگان مالیات بر ارزش افزوده ارزش گمرکی کالا + حقوق گمرکی ۹% زمان ترخیص کالا
واردکنندگان مالیات بر درآمد مشاغل سود حاصل از فعالیت در سال مالی نرخ‌های مصوب سالانه سالانه
عمده‌فروشان مالیات بر ارزش افزوده ارزش کل فروش محصولات در هر فصل ۹% فصلی
عمده‌فروشان مالیات بر درآمد مشاغل سود حاصل از فعالیت در سال مالی نرخ‌های مصوب سالانه سالانه
خرده‌فروشان مالیات بر ارزش افزوده ارزش کل فروش محصولات در هر فصل ۹% فصلی
خرده‌فروشان مالیات بر درآمد مشاغل سود حاصل از فعالیت در سال مالی نرخ‌های مصوب سالانه سالانه

در جدول فوق نحوه محاسبه مالیات برای ۴ دسته فعالان پوشاک را میبیند، فعالان صنف پوشاک موظف به انجام تکالیف مالیاتی مانند ثبت‌نام در نظام مالیاتی، ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و پرداخت مالیات‌های متعلقه در موعد مقرر هستند. در صورت عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر، جرایمی به فعالان صنف پوشاک تعلق خواهد گرفت.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها