⚖️ محاسبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت زن چگونه است؟

بنابر قانون مدنی ماده ۱۰۵۲ مهریه حقی است که پس از برقراری ازدواج به تملک زن در می آید و تا زمانیکه پرداخت گردد به عنوان یکی از اصلی ترین بدهی های همسرش محسوب می شود.

بنابراین از این قانون می توان نتیجه گرفت که مهریه زن نیز همانند سایر اموالش پس از فوت او به ورثه ایشان به ارث میرسد. بنابراین ورثه زن می توانند مهریه ایشان را از همسرش مطالبه کنند.

*برای محاسبه آنلاین مهریه زن متوفی کلیک کنید.*

مهریه می تواند انواع مختلفی داشته باشد که از جمله رایج ترین آنها طلا، سکه و پول نقد است. به طور کلی هرآنچه بتوان برای آن قیمتی تعیین کرد می تواند به عنوان مهریه براساس توافق طرفین انتخاب شود.

در رابطه با مهریه های پول نقد قانونی با عنوان محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه وجود دارد که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

محاسبه مهریه به نرخ روز چیست؟

از آنجایی که طی سال های گذشته با کاهش شدید ارزش پول روبه رو بوده ایم، قانون برای بدهی های ریالی شرایطی را در نظر گرفته است که عم پرداخت به موقع آنها سبب ضرر مالی صاحب بدهی نشود.

از این قانون با عنوان پرداخت تاخیر تایده یا دیرکرد یاد می شود و در رابطه با مهریه های وجه نقد با عنوان محاسبه مهریه به نرخ روز شناخته می شود.

محاسبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟

محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۳ و … یک فرمول مشخص دارد. برای استفاده از این فرمول باید عدد شاخص قیمت سالانه مربوط به سال عقد و سال مطالبه مهریه را داشته باشید.

برای محاسبه مهریه به نرخ روز در سال جاری چون عدد شاخص همین سال هنوز اعلام نشده است، از آخرین عدد شاخص موجود، یعنی شاخص سال قبل از مطالبه مهریه استفاده می شود.

بنابراین فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز به صورت زیر است:

محاسبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت زن چگونه است؟

در این رابطه دو نظر متفاوت وجود دارد:

  • مطالبه مهریه به نرخ روز حقی است که برای زن در نظر گرفته شده است. بنابراین ورثه زن تنها می توانند اصل مبلغ مهریه نوشته شده در عقدنامه را مطالبه کنند.
  • ارزش مهریه باید همانند سایر اموال زن حفظ گردد، بنابراین ورثه نیز می توانند نرخ روز مهریه زن متوفی را طلب کنند.

در صورت برقراری نظریه دوم، فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز همانند فرمول فوق می باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها