۵ زبان باستانی دنیا که هنوز استفاده می شوند!

زبان ها از زمان پیدایش بشر به شکل های مختلف وجود داشتند. در طول زمان، تکامل یافتند، گسترش پیدا کردند و یا کاملا ناپدید شدند. هرچند ما ممکن است در زندگی روزمره از زبان یونان باستان یا لاتین استفاده نکنیم، اما زبانهای باستانی بخش بزرگی از زندگی و فرهنگ بسیاری از مردم را تشکیل می دهد. ۵ زبان باستانی دنیا که هنوز استفاده می شوند! با تاریخ ما همراه باشید.

 

۱.زبان باسکی

زبان باسک
زبان باسکی

در کشور باسک ، اسپانیا و منطقه پیرنه در فرانسه به زبان باسکی حرف می زنند. این آخرین بازمانده از زبان نیا-هندو اروپایی می باشد که هنوز مردم زیادی به آن سخن می گویند( حدود ۶۵۰۰۰۰ نفر در سرزمین اسپانیا و ۵۰۰۰۰ نفر در فرانسه). همچنین آخرین زبان باستانی ست که به عنوان زبان رسمی یک کشور (اسپانیا) شناخته شده است.

قدمت ریشه زبان باسک به قرن دوم قبل از میلاد باز می گردد و این زبان قبل از اشغال شبه جزیره ایبرین توسط رومی ها به وجود آمد.  باسک برخلاف زبان معاصرش، لاتین، به زبانهای “دختر” تقسیم نشدند ، مثل زبان های فرانسه، اسپانیایی و ایتالیایی که از خانواده زبان لاتین هستند.

حقیقت جالب:گفتگوهای رمزی در فرستنده های تلفونی و رادیویی در ارتش آمریکا در طول جنگ جهانی دوم، به زبان باسک بود.

۲.زبان آلبانیایی

زبان آلبانیایی
زبان آلبانیایی

شاید تعجیب کنید ازینکه زبان آلبانیایی در این لیست قرار دارد. این مطلب درباره کهن ترین زبانهایی ست که هنوز استفاده می شوند! اگرچه آلبانیایی ۵۰۰ سال یا بیشتر فقط نوشته می شد، ولی زبان گفتاری آنها قدمت بیشتری نسبت به زبان یونانی دارد. در واقع، از اوایل قرن اول قبل از میلاد به وجود آمد! آلبانیایی زبانی متفاوت با زبان های مدرن اروپایی می باشد چرا که یک شاخه جداگانه از زبان های هندواروپایی ست_ هر چند به شدت تحت تاثیر زبان لاتین بوده است.

امروزه، ۵ میلیون نفر به زبان آلبانیایی حرف می زنند و از موقعیت رسمی در آلبانیا و کوزوو لذت می برند. البته این زبان در مقدونیه، سیبری و یونان هم مورد استفاده قرار می گیرد.

حقیقت جالب: از آنجایی که قرن ها طول کشید تا زبان آلبانیایی نوشتاری توسعه یابد، الفبای آن از ۳۶ حروف ساده (مثل D،E) و حروف مرکب (مثل ll،nj) تشکیل شده که از الفبای لاتین و سیریلیک وام گرفته است.

۳.زبان عبری

عبری
زبان آلبانیایی

این زبان که تکامل یافته زبان ارامی می باشد، قدمتش به قرن دهم قبل از میلاد باز می گردد و امروزه توسط اسرائیلی ها مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان عهد قدیم از طریق متون مذهبی تا امروز حفظ شده است. زبان عبری در آغاز به عنوان یک زبان کتابی استفاده می شد تا در ۱۸۰۰ به عنوان زبان گفتاری احیا شد. امروزه ۹ میلیون نفر در سراسر دنیا به زبان عبری سخن می گویند.

حقیقت جالب: دست نوشته های عبری استفاده از حروف صدادار را رعایت نکردند.

۴. زبان فارسی

فارسی
زبان آلبانیایی

امروزه فارسی زبان رسمی چندین کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان می باشد که قدمت آن به قرن پنجم قبل از میلاد در ایران و عراق می رسد. در حالی که در چندین کشور مختلف، نام متفاوتی مثل تاجیک، دری یا فارسی دارد، این زبان هندو اروپایی با نام فارسی شناخته شده است.

این زبان، در ابتدا به عنوان زبان نوشتاری تکامل یافت و امروزه تقریبا ۱۱۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به این زبان سخن می گویند. همچنین زبان مادر اردو هم بکار می رود.

حقیقت جالب: سیستم نوشتاری کهن زبان فارسی، اولین سیستم در دنیا بود. امروزه، فارسی زبانان از نوشته ها عربی استفاده می کنند.

۵. زبان تمیل

زبان تامیل
زبان آلبانیایی

گفته می شود تمیل قدیمی ترین زبانی ست که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. قدمت این زبان کلاسیک به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد!  این زبان یک گرامر قوی داشته که هنوز تغییر نکرده است. در واقع تامیل یکی از معدود زبان هاییست که در طول دو هزار سال تغییر اندکی داشته است. تامیل یک زبان منسجم با ساختار عالی در سه شکل کلاسیک، مدرن و محاوره ای می باشد.

امروزه، تامیل موقعیت رسمی در سه کشور هند، سریلانکا و سنگاپور دارد.. همچنین در مالزی هم مورد استفاده قرار می گیرد. در کل تقریبا ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون نفر به این زبان حرف می زنند.

حقیقت جالب: اسم “تامیل” به معنای “صدای شیرین” می باشد.
منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها