موزه چهار فصل اراک

موزه چهار فصل اراک

حال که قصد سفر یا آشنایی با مکان های دیدنی شهر زیبا و تاریخی اراک را دارید، می‌توانید از موزه ای زیبایی که در این شهر بنا شده است و دارای جذابیت بسیار زیاد به نام موزه چهار فصل است دیدن کنید. ما با ارائه مطالبی از این موزه در اراک شما را راهنمایی می کنیم، پس همراه ما باشید.

موزه چهار فصل اراک

یکی از آثار زیبای شهر اراک که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و در اواخر دوره قاجار بنا شده است موزه چهار فصل اراک است. این بنا که در خیابان دکتر بهشتی واقع شده است، توسط حاج محمد ابراهیم خوانساری و در زمان حکومت احمد شاه قاجار ساخته شده است. این بنا جز آثار ثبت شده ملی، در سال ۱۳۵۵ است. علت نام گذاری این موزه به نام چهار فصل وجود نقاشی هایی از چهار فصل سال در چهار گوشه داخلی حمام است.

تاریخچه

این حمام اولین و تنها ترین حمام در کشور است، که برای اقلیت های دینی قسمت های مجزا دارد. معماری این بنا بسیار زیبا و منحصربه‌ فرد در ایران است، و مساحت آن به ۱۶۰۰ متر مربع می‌رسد که بزرگ ترین حمام ایران نام گرفته است. دارای قسمت های مختلف از جمله راهروی ورودی، خزینه، گرمخانه عمومی و خصوصی و آب انبار است.

موزه چهار فصل اراک

پوشش کف این حمام با سنگ هایی مانند سیاه، ملات اهک و ساروج ساخته شده است. حوضی به شکل صلیب با سنگ سیاه در کف سربینه قرار دارد که مورد استفاده افرادی بوده که از حمام گرم برای پاشویی بیرون می‌آمدند. از زیبا ترین تزئین هایی که در ساخت این بنا به کار رفته می‌توان به کاشی های هفت رنگ، کاشی های معرق و کاشی های معقلی اشاره کرد. طرح ها و موضوعاتی که در طراحی کاشی ها به کار رفته شامل گل، پیچک ها، درختان انگور و… است.

وجه تسمیه

نام چهارفصل برگرفته از تابلوهای کاشی‌کاری شده در چهار جهت حمام در بخش سربینه‌ی مردانه است که بنا بر شرایط مختلف فصول سال (فصل‌های چهارگانه) به تصویر کشیده شده است. روی این کاشی‌های لعاب‌دار، نقوشی از مناظر طبیعی، شکارگاه و… دیده می‌شود.

ویدئوی اسکلت ۷۵۰۰ ساله در اراک

موقعیت موزه

بنای حمام چهارفصل در ضلع شرقی خیابان شهید دکتر بهشتی قرار دارد و در مجموع دارای چهار در است که دو راه از طریق خیابان اصلی شهید بهشتی و دو راه دیگر از طریق محله‌ی شهرداری در شمال و محله‌ی مسجد حاج محمدابراهیم در جنوب به این حمام دسترسی دارند.

موزه چهار فصل اراک

ویژگی‌های معماری بنا

این حمام حدود ۱۶۰۰ مترمربع مساحت داشته و از چهار بخش مجزای مردانه، زنانه، حمام ویژه‌ی اقلیت‌های دینی و حمام خصوصی تشکیل شده است و بزرگ‌ترین حمام ایران شناخته می‌شود.

آب مورد نیاز حمام از آب جاری قنات تأمین می‌شده و به لحاظ تأمین آب و همچنین حفظ گرما و حرارت، کف حمام حدود ۳ تا ۳/۵ متر از کف خیابان پایین‌تر ساخته شده است که اختلاف سطح برای جلوگیری از تغییر دمای متعارف و متناسب در درون حمام و نیز ایجاد تعادل بین هوای برودتی و حرارتی به گونه‌ای که افراد هنگام ورود و خروج در معرض تغییر ناگهانی هوا قرار نگیرند، ایجاد شده است.

حمام از بخش‌های دالان ورودی، سربینه‌ی مردانه، زنانه و اقلیت‌ها، گرم‌خانه‌ی خصوصی و عمومی، هشتی‌های ارتباطی، خزینه، تون، آب‌انبار و سایر بخش‌های مرتبط تشکیل شده است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها