۸ حقیقت خواندنی درباره جان لاک، فیلسوف انگلیسی!

جان لاک یک فیلسوف انگلیسی بود که به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان غربی تمام دوران مورد توجه است. لاک در ابتدا توسط پدرش در خانه درس خواند. او در سن ۱۴ سالگی به مدرسه وست مینستر لندن پیوست و بعد از آن در کالج کلیسای مسیح در دانشگاه آکسفورد ادامه تحصیل داد. لاک که در فلسفه تخصص داشت، یک پزشک هم بود و به عنوان پزشک شخصی سیاستمدار بانفوذ لرد آنتونی اشلی کوپر خدمت می کرد. جان لاک در دوره ای از آشفتگی های سیاسی زندگی می کرد و به دلیل شایعاتی مبنی بر دخالت او در نقشه کشتن پادشاه، مجبور به ترک انگلیس شد. بعد از رفع تبعید، او مجموعه ای از آثارش را منتشر ساخت که بر افکار غربی تاثیر عمیق و ماندگاری داشت. با تاریخ ما همراه باشید تا درباره خانواده، شغل، زندگی و مرگ جان لاک بیشتر بدانید. ۸ حقیقت خواندنی درباره جان لاک، فیلسوف انگلیسی! کدامند؟

 

۱.پدرش عضو پارلمان در جنگ داخلی انگلیس!

تاریخ تولد جان لاک روی سنگی در رینگتون
تاریخ تولد جان لاک روی سنگی در رینگتون

جان لاک در ۲۹ آگوست ۱۶۳۲ در رینگتون، روستایی کوچک در جنوب غرب انگلیس متولد شد. او فرزند ارشد سر جان لاک و همسرش، آگنس کین، بود.پدر و مادرش دو سال قبل از تولد او ازدواج کردند. آنها در سال ۱۶۳۷، پسری دیگر به نام توماس لاک داشتند. پدرش وکیل دادگستری و منشی دادگاه صلح بود. همچنین در جنگ داخلی انگلیس در پارلمان هم خدمت می کرد. نامه های جان لاک، احترام و محبتی که برای پدرش قائل بود را نشان می دهد. پدرش در جوانی به او سخت می گرفت ولی وقتی بزرگ تر شد ، با هم صمیمی شدند. اطلاعات کمی از مادرش در دسترس می باشد به جز این که : او ۱۰ سال از همسرش بزرگتر بود و زنی پرهیزگار بود. جان لاک با محبت از مادرش در نامه هایش سخن گفته است. خانواده لاک کار و بار خوبی داشتند ولی از نظر اقتصادی و اجتماعی جایگاه بالایی نداشتند.


۲.تحصیل در دانشکده کلیسای مسیحیان در دانشگاه آکسفورد!

دانشکده کلیسای جامع مسیحیان
دانشکده کلیسای جامع مسیحیان

جان لاک تا سن ۱۴ سالگی در خانه توسط پدرش تحصیل کرد. در ۱۶۴۷، در سن ۱۵ سالگی به مدرسه معتبر وست مینستر در لندن فرستاده شد. در آنجا، علاوه بر رشته های دیگر، بر زبان لاتین، یونانی، عبری، و عربی مسلط شد تا بتواند کتابهای تحصیلی اش را بخواند! در ۱۶۵۲ به او بورس تحصیلی دانشگاه آکسفورد داده شد و در سن ۲۰ سالگی به دانشگاه رفت. او بیشتر به فیلسوفان مدرن مثل رنه دکارت علاقمند شد. جان لاک در ۱۶۵۶ مدرک لیسانس و در ۱۶۵۸مدرک ارشد گرفت. در اوایل تحصیل مادرش را از دست داد. پدرش هم در ۱۶۶۱ مرد و تنها برادرش هم دو سال بعد مرد. و در اوایل سی سالگی تنها ماند.


۳.تحصیل در رشته پزشکی!

پرتره ای از جان لاک
پرتره ای از جان لاک

جان لاک از ۱۶۵۲ تا ۱۶۶۷ در آکسفورد ماند. او در زمینه طب و علم به تحصیل پرداخت و با دانشمندان و اندیشمندانی مثل رابرت بویل، توماس ویلیس، رابرت هوک و ریچارد لور کار کرد. در ۱۶۶۶ با لرد آنتونی اشلی کوپر ملاقات کرد، که در اکسفورد به دنبال درمان عفونت کبدی بود. او تحت تاثیر لاک قرار گرفت و از او خواست پزشک خصوصی اش شود. لرد اشلی به کمک او زنده ماند.


۴.فرار به هلند به دلیل نقشه قتل!

پرتره ای از اشلی کوپر
پرتره ای از اشلی کوپر

در ۱۶۷۲، لرد اشلی به عنوان صدراعظم انگلیس انتخاب شد ولی خیلی زود به نفع پادشاه چارلز دوم سقوط کرد. این باعث شد اشلی و لاک در خطر باشند. بنابراین لاک در ۱۶۷۵ به فرانسه سفر کرد و چهار سال آنجا ماند. دز زمانی که به انگلیس بازگشت، اشلی از زندان آزاد شد. جان یک پروتستان بود. او و لرد اشلی، آشکارا مخالفت خود را از جانشینی برادر چارلز دوم را اعلام کردند. آنها نقشه قتل چارلز دوم و جیمز دوم را کشیدند ولی لو رفت.جان لاک مجبور به فرار به هلند شد. هرچند هیچگاه مشارکت او در این نقشه قتل اثبات نشد. در ۱۶۶۸ بر اثر قیامی، پادشاه چارلز سرنگون شد. جان لاک پس از ۵ سال تبعید به انگلیس بازگشت.


۵.جان لاک، یکی از بزرگترین فیلسوفان غربی!

بیشتر آثار معروف جان لاک پس از بازگشت از تبعید منتشر شد. سه اثر او:  مقاله ای درباره ادراک انسان، دو رساله دولتی و نامه ای درباره بردباری مذهبی، بسیار موفق شدند.یکی دیگر از مهمترین آثار او: “برخی افکار مربوط به آموزش(۱۶۹۳) “بود که بیش از یک قرن ، یکی از مهمترین اثار فلسفی آموزشی انگلیس به شمار می رفت. و همچنین “منطق مسیحیت(۱۶۹۵)” هم از آثار جنجالی او بوده است. آثار او تا ۳ قرن همچنان بر افکار اندیشمندان و فیلسوفان غربی تاثیرگذار بود.


۶.رابطه صمیمی با داماریس ماشام و مرگش در خانه او!

خانه داماریس ماشام
خانه داماریس ماشام

جان لاک با داماریس ماشام، بیوه فرانسیس ماشام، رابطه ای نزدیک داشت. این زن از سن بیست سالگی با جان لاک در ارتباط بود.در واقع لاک به گفتمان فلسفی او توجه زیادی داشت. بانو ماشام در ۱۶۹۱ از جان لاک دعوت کرد که در خانه اش زندگی کند. لاک قبول کرد و تا ۱۷۰۴ ، زمان مرگش، در خانه او زندگی کرد.او از نوجوانی دچار بیماری هایی بود ودر نهایت در سن ۷۲ سالگی مرد. لاک هرگز ازدواج نکرد و فرزندی نداشت. او اموال خود را به داماریش ماشام و پسرش بخشید.


۷.جان لاک، پدر لیبرالیسم!

جان لاک بنیانگذار تجربه گرایی بود و باور داشت به هنگام تولد ذهن مثل یک تخته سنگ خالی ست و تجربه همه چیز را شکل می دهد. او همچنین پدر لیبرالیسم شناخته شده. یک فلسفته سیاسی که به آزادی و برابری اعتقاد دارد. دیدگاه سیاسی لاک در قرن ۱۸ بر آمریکا تاثیرگذار بود.


۸.جان لاک، اولین فیلسوف عصر روشن فکری!

مجسمه جان لاک در دانشگاه لندن
مجسمه جان لاک در دانشگاه لندن

عصر روشنگری یک جنبش فکری و فلسفی بود که در قرن ۱۸ بر عقاید اروپا حاکم شد. جان لاک اولین فیلسوف عصر روشنگری ست. گفته می شود آثار او تاثیر زیادی بر انقلاب آمریکا و حتی انقلاب فرانسه داشته است. بسیاری از عقاید فلسفی مدرن در رابطه با فردی گرایی، آزادی، بردباری و غیره از آثار جان لاک سرچشمه گرفتند.

 

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها