سمیرامیس، ملکه افسانه ای آشوری!

سامو رامت (به معنای هدیه دریا)، برای مدتی کوتاه ( حدود ۸۱۱ تا ۸۰۸ق.م)، بر یکی از بزرگترین امپراطوری های دنیای باستان سلطنت می کرد. او اولین و آخرین زن نایب السطنه آشوری بود که به جای پسر جوانش ، اداد-نیراری سوم سلطنت می کرد و تا ۷۸۳ ق.م ادامه یافت. این شخصیت تاریخی شاید از ملکه سمیرامیس الهام گرفته شده باشد که به سرعت در سراسر دنیا معروف شد. یونانیان از قرن پنجم ق.م در نوشته هایشان به سمیرامیس اشاره کردند. با تاریخ ما همراه شوید تا سمیرامیس، ملکه افسانه ای آشوری! را بشناسید.

 

سمیرامیس در افسانه و واقعیت! 

سمیرامیس در افسانه و واقعیت
سمیرامیس در افسانه و واقعیت

تاریخ یونان، روایات افسانه ای از زندگی سمیرامیس نقل می کند. بر اساس افسانه های یونانی، سمیرامیس دختر یک حوری سوریه ای بود که توسط یک چوپان پیدا شد. سمیرامیس با اونس، ژنرالی در ارتش سوریه ازدواج کرد. به زودی پادشاه نینوس نیرومند از نینوا، آنها را برای لشکر کشی به آسیای میانه فراخواند.

نینوس به دلیل زیبایی، دانایی و مهارتهای نظامی سرامیس، عاشقش شد. اونس که از رابطه آنها با خبر شد، خودکشی کرد. سمیرامیس ، تنها حاکم آشوری و شهر بزرگ بابل ، یک برنامه ساخت و ساز بلند پروازانه را آغاز کرد. او دیوارها و دروازه های بزرگی ساخت، که یکی از هفت شگفتی دنیای باستان به شمار می روند. سمیرامیس در کشورهای دور دست مثل مصر، اتیوپی  و هند هم جنگ به پا کرد.

بعد از بازگشت پیروزمندانه او، پسران اونس علیه او توطئه ای چیدند و تصمیم گرفتند او را بکشند. نقشه آنها موفقیت آمیز نبود و سمیرامیس دستشان را خواند و ملکه خود را به یک قمری تبدیل کرد و ناپدید شد. او ۴۲ سال سلطنت کرد. ”

این کامل ترین ورژن از افسانه سمیرامیس می باشد که توسط یک مورخ یونانی، دیودوروس سیسیل در زمان ژولیوس سزار نوشته شد.


ملکه و ژنرال

دستور مرگ نینوس توسط سمیرامیس
دستور مرگ نینوس توسط سمیرامیس

به گفته دیدوریوس، سمیرامیس یک زن زیبا بود که پادشاه نینوس را از راه به در کرد. نینوس هر خواسته سمیرامیس را براورده می ساخت و سمیرامیس از او خواست تا پنج روز حکومت کند. اولین اقدام او کشتن پادشاه و به تخت نشستن بود.

دیدوریوس درباره اقدامات سمیرامیس  در مصر و هند می گوید ، گویی که او جا پای اسکندر، فرمانده بزرگ مقدونی گذاشت. به طور مثال هر دوی آنها ، مناطق مشخصی از هند را فتح کردند و عقب نشینی فاجعه باری از آنجا داشتند.

مقایسه سمیرامیس و اسکندر به عنوان دو ژنرال بسیار رایج بود.در زمان سزار آگوستوس ، مورخ رومی، پومپئوس تروگوس، از سمیرامیس و اسکندر به عنوان تنها فاتحان هند نام برده است.


شرق، غرب یا بابل؟

شکار شیر توسط سمیرامیس در بابل
شکار شیر توسط سمیرامیس در بابل

برنامه ساخت و ساز سمیرامیس در بابل، آن را به شهری چشم نواز و بی نظیر تبدیل کرد به حدی که در نوشته های باستانی از آن به زیباترین شهر دنیا یاد شده است. بسیاری از منابع هم به سمیرامیس لقب بنیانگذار بابل را داده اند. در واقع بابل ، بخشی از امپراطوری نئو آشوری تحت سلطنت سامورامات نبود. او به شهرهای بزرگی مثل آشور و نینوا فرمانروایی می کرد و تلاش می کرد قلمرو خود را در خاورنزدیک هم گسترش دهد.

از نظر غربی ها، بابل جایی بود که سمیرامیس آن را توسعه بخشید و او را ملکه جنگجو هم سطح با اسکندر کبیر می دانند. زنی زیبا ، دانا و اغواگر! خب سمیرامیس آشور که بود؟ او واقعا یک افسانه بود.

منبع historyhit
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها