تسلط بانوان در جوامع پیش از تاریخ!

تحقیقات باستان‌شناسی افسانه‌ ها را زیر سوال می‌برد چون بر طبق تحقیقات جدید، ۷۹ درصد بانوان در جوامع پیش از تاریخ شکار می نمودند.

یافته‌های تازه هنجارهای جنسیتی سنتی در جامعه را به مدد یک مطالعه جدید به چالش می‌کشد. این یافته ها اثبات می کند که زنان نقش با اهمیتی در جوامع جستجوگر منابع غذایی داشتند. بانوان شکارچی در جوامع پیش از تاریخ در جای جای جهان تسلط داشتند. مطالعه‌ انجام‌شده ای در این زمینه ثابت کرده است که زنان، شکارچیان ماهر و نه فقط گردآورنده بودند و این یافته خلاف تصورات قدیمی درباره نقش‌های جنسیتی در جوامع بدوی است.

پژوهشی که توسط ابیگیل اندرسون از دانشگاه سیاتل پَسیفیک انجام شد، این باور رایج که مردان در اصل شکار می‌کردند و زنان در اصل گردآوری می‌کردند، به چالش می‌کشد. برعکس، شواهد نشان می‌دهد زنان در این جوامع در کنار ابزارهای شکار حیوانات بزرگ دفن شده‌اند.

محققان می‌گویند افزایش شواهد باستان‌شناسی از سراسر تاریخ بشر و ماقبل تاریخ این الگو را به چالش می‌کشد که مردان به طور سنتی حیوانات را شکار می‌کردند و زنان به طور سنتی محصولات گیاهی را برای غذا جمع‌آوری می‌کردند.

یافته‌های باستان‌شناسی تازه چه می گویند؟

محققان می‌گویند: «شواهد سراسر جهان حاکی از آن است که زنان در بیشتر فرهنگ‌ها در شکار معیشتی مشارکت داشتند.  تیمی از دانشمندان داده‌های ۱۰۰ساله در مورد یافته‌های باستان‌شناسی گذشته در خصوص جوامع غذایاب از سراسر جهان از جمله جوامع شمال و جنوب آمریکا، آفریقا، استرالیا، آسیا و منطقه اقیانوسی را تجزیه و تحلیل کردند.

داده‌ها نشان داد که ۷۹ درصد زنان در جوامع ماقبل تاریخ، به رغم مادر بودنشان، شکارچی بودند. بر اساس این مطالعه، به نظر می‌رسد بیش از ۷۰ درصد شکار زنان عمدی بوده نه کشتار فرصت‌طلبانه‌ی حیوانات حین انجام کارهای دیگر و ظاهراً هدف شکار عمدی این زنان حیواناتی در هر اندازه به ویژه حیوانات بزرگ بوده است.

به چالش کشیدن هنجارهای جنسیتی

افزون بر این، شواهد جدید نشان می‌دهد زنان نه تنها به طور فعال در امر شکار مشارکت داشتند، بلکه نقش مربیان شکار را هم بر عهده داشتند و این فنون ماهرانه را به اشتراک می‌گذاشتند.  بر اساس این مطالعه، زنان از طیف متنوعی از سلاح‌ها استفاده می کردند و تسلیحات‌شان منحصر به فرد بود در قیاس با مردان که از سلاح‌های محدودی استفاده می‌کردند.

برخی محققان باورهای سنتی مربوط به این موضوع را به چالش کشیده‌اند. به نقل از دانشگاه کلگری: «مرد شکارچی» روایتی از خواستگاه انسان است که توسط انسان‌شناسان اوایل قرن بیستم با تخیلات و تعداد انگشت شماری فسیل مطرح شد.

این دانشمندان شکار را مختص مردان می‌دانستند چون معتقد بودند مردان محرک اصلی تکامل انسان هستند.  باستان‌شناسان امروزی خواستار ارزیابی مجدد چنین شواهدی هستند. افزون بر این، آن‌ها نسبت به تفسیر نادرست از تصور مغرضانه‌ی مردان شکارچی و زنان گردآورنده، هشدار می‌دهند.

این مسئله تیم محققان را تشویق می‌کند تا در تحقیقات شان از یک رویکرد جامع پیروی کنند و از آن‌ها می‌خواهد به درک دقیقی از نقش‌های جنسیتی در جوامع اولیه برسند.  به اعتقاد محققان «کلیشه‌ها بر مطالعات باستان‌شناسی گذشته اثر گذاشته است، به‌عنوان مثال، برخی از محققان تمایل ندارند اشیاء مدفون‌شده با زنان را ابزار شکار تلقی کنند».

تسلط

منبع برترین ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها