۴ تصویر که تاریخ سلطنتی را تغییر داد!

در طول تاریخ ، خانواده های سلطنتی به کمک بهترین هنرمندان و عکاسان، تصاویری باشکوه از خود بر جای گذاشتند.گاهی این تصاویر شگفت انگیز، عواقب حیرت انگیزی هم به همراه داشت و در طول تاریخ باعث تغییرات جالبی شدند! ۴ تصویر که تاریخ سلطنتی را تغییر داد! با تاریخ ما همراه شوید.

 

۱.آن آو کلیوز 

تصویر آن کلیو
تصویر آن کلیو

نقاش افسانه ای، هانس هولبین در شرایط سختی بود. او در ۱۵۳۹، توسط هنری هشتم انگلستان برای کشیدن تصویر آن کلیو_ که خانواده اش یکی از متحدین استراتژیک مهم انگلیس بود_ فرستاد. هنری که سه همسر قبل از آن کلیو داشت، از زیبایی همسر چهارم ، آن کلیو،اطمینان داشت. چرا که مشاور هنری به او گفته بود ” همه مردان زیبایی آن کلیو را از هر لحاظ ستایش می کنند و او صورتی همچون ماه دارد”.

نقاشی هولبین برای تایید این گزارش های کلامی لازم بود. از طرف مقامات از هولبین انتظار می رفت که آن کلیو را هم چاپلوسانه و هم واقع بینانه بکشد. نتیجه کار یک تصویر از زنی آرام و دلنشین در آمد و هنری از دیدن این نقاشی به وجد آمد. دو نسخه از این نقاشی کشیده شد که یکی در موزه لوور پاریس می باشد و دیگری در موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن. دانشمندان بر این باورند که غیر ممکن است هنری تنها با دیدن یک پرتره و بدون دیدن آن کلیو، ازدواج با او را قبول کرده باشد.

متاسفانه در روز سال نو در ۱۵۴۰، هنری چهره واقعی آن کلیو را دید و بر سر مشاورانش فریاد زد ” من او را دوست ندارم”. ازدواج آنها تنها شش ماه طول کشید و بعد از طلاق هنری دو بار دیگر ازدواج کرد. خوشبختانه آن کلیو از هنری و سایر همسرانش بیشتر زنده ماند و یک زندگی آرام و به دور از هر تنشی را در انگلیس سپری کرد.


۲.خانواده چارلز چهارم

تصویر خانواده چارلز چهارم
تصویر خانواده چارلز چهارم

شاید هیچ تصویر سلطنتی دیگری مثل پرتره خانواده چارلز چهارم، توسط فرانسیسکو گویا، باعث چنین جدالی در طول تاریخ نشده باشد! اگرچه  انگیزه گویا (نقاش رسمی دربار اسپانیا)، مشخص نیست ولی او به طور کاملا واقع بینانه و به دور از هر تملقی، این تصویر را کشید.

بر اساس گفته منتقدان ، این نقاشی فساد در اسپانیا را به تصویر کشیده است. گفته می شود این نقاشی به گونه ای می باشد که  خانواده سلطنتی “روی یک استیج روبروی عموم ” به تصویر کشیده شده است.

برخی می گویند این یک نقاشی انقلابی ست: با نشان دادن یک خانواده سلطنتی جائز الخطا، به بیننده این پیغام را می دهد که آنها خدایان و الهه نبوده اند و مثل ما انسان هایی عادی بودند.


۳.پرنسس دایانا در تاج محل

تصویر پرنسس دایانا در تاج محل
تصویر پرنسس دایانا در تاج محل

این یک تصویر کنایه دار بود. تصویری از پرنسس دایانا به تنهایی در جلوی تاج محل _نماد عش رمانتیک سلطنتی… یازده سال قبل، همسرش، پرنس چارلز به او قول داده بود که او را به این مکان نمادین ببرد! حالا که هر دوی آنها در هند بودند، همسرش او را همراهی نکرده بود. جنگ ویزرها (خاندان سلطنتی) به اوج خود رسیده بود.

دایانا زیرکانه همراهان و مشاوران خود را از کادر عکس بیرون کرد. این تصویر به زودی در صفحه اول همه روزنامه ها چاپ شد و نمادی از طلاق احساسی او و همسرش بود. در نهایت این عکس جدال برانگیز باعث شد آنها در دسامبر ۱۹۹۲ از یکدیگر جدا شوند.


۴.ملکه ماری آنتوانت با فرزندانش

ماری آنتوانت، ملکه فرانسه با فرزندانش
ماری آنتوانت، ملکه فرانسه با فرزندانش

سال ۱۷۸۷ برای ملکه ماری آنتوانت سال سختی بود. فرانسه با فقر و قحطی روبرو شد و همسرش، پادشاه لوئیز شانزدهم تمام وقتش را صرف مستی و شکار می کرد و از حل مشکلات فرار می کرد. ماری که از خدشه دار شدن چهره خود برای مردم می ترسید، برای تغییر تصویر خود از یک اتریشی بی اهمیت و بوالهوس به یک مادر دلسوز و حامی یتیمان فرانسه، از نقاش محبوب خود، الیزابت لوئیز ، خواست تا پرتره ای از او فرزندانش بکشد.

الیزابت در این نقاشی ماری آنتوانت را با یک لباس درباری سلطنتی به تصویر کشید، هر چند ماری طرفدار لباس های ساده تر بود. فرزند کوچک ماری در طول کشیدن این نقاشی از دنیا رفت و الیزابت مجبور شد آن را از نقاشی حذف کند.

ماری به شدت مورد خشم و نفرت مردم قرار گرفته بود. پس این نقاشی مورد بازدید عموم قرار نگرفت و پلیس پاریس از ماری درخواست کرد که این نقاشی را به نمایش نگذارد تا موجب جرقه ای برای اعتراضات گسترده نشود.

 

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A
امتیاز :
     

واقعاً مطلب معرکه‌ای بود.

سحر وفادار

ممنون از همراهی تون دوست گرامی