تاریخچه سئو و پیدار شدن موتور های جستجو

وبمستران و تولید کنندگان محتوا در وب از اواسط دهه ۹۰ میلادی آغاز به انجام مراحل سئو برای موتور های جستجو کردند و برای اولین بار وب سایت ها در موتورهای جستجو فهرست بندی شدند.در ابتدا پس از انجام ثبت سایت در گوگل توسط مدیر سایت کراول یا خزنده وب (Crawler) وارد صفحه می شد تا اطلاعات و لینک ها را جمع آوری، پردازش (رندر) و در آخر ایندکس کند.این فرایند شامل یک عنکبوت خزنده برای موتور جستجو است که یک صفحه را دانلود می کند و آن را در سرور اختصاصی موتور جستجو ذخیره می کند. برنامه دوم ، که به عنوان فهرستگر شناخته می شود اطلاعات مربوط به صفحه مانند کلماتی را که در آن قرار دارد، جایی که در آن قرار گرفته اند را استخراج می کند و وزن مشخص را برای کلمات کلیدی خاص و همچنین تمام لینک که صفحه در آن قرار دارد حساب می کند با ، پردازش یا اصطلاحا Render اطلاعات.

از فعال ترین وب سایت های موجود در اینترنت در زمینه سئو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اهمیت سئو روز به روز بیشتر می شود

شاید االن از خود بپرسید که تاریخچه سئو چیست می توانید اطالعات دقیق در این خصوص را در سئو فاکس بدست آورید.

پس از گذشت زمان صاحبان وب سایت ارزش رتبه بالا و دیده شدن بهتر در نتایج جستجو در موتورهای جستجو (SERP) را به رسمیت شناختند و فرصتی را برای هر دو دسته سئو کاران کلاه سفید و سئو کاران کلاه سیاه و متخصصین سئو کلاه خاکستری ایجاد کردند.

به گفته تحلیلگر صنعت سرچ، دنی سالیوان (Danny Sullivan) عبارت “بهینه سازی موتور جستجو” احتمالاً در سال ۱۹۹۷ برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت.

در ۲ می ۲۰۰۷ جیسون گمبرت اولین شرکتی را داشت که در آن خدمات سئو در زمینه بازاریابی اینترنتی ارائه می شد.

پدیدار شدن الگوریتم های گوگل

اولین نسخه از الگوریتم ها در موتور های جستجو به وبمستران این اجازه را می داد تا با قرار دادن کلمه کلیدی در متاتگ یا بررسی وضعیت ایندکس صفحه را بررسی کنند مانند Aliweb.

آغاز متاتگ در موتور های جستجو

در آن زمان بهترین روش برای افزایش رتبه سایت ساخت بهترین متاتگ بود که برای موتور جستجو حکم درک بهتر محتوای هر صفحه را داشت.

از تگ noindex در آن زمان استفاده زیادی نمی شود چرا که وبمستران زیادی با نحوه انجام سئو آشنا نبودند، در هر صورت با زیاد شدن استفاده اسپم طور از کلمات کلیدی در تگ متا کیورد نتایج غیر قابل اعتماد شدند چرا که ممکن بود محتوای صفحه با تگ keywords همخوانی نداشته باشد.

از مهم ترین لیست انواع متا تگ های موثر در سئو صفحه می توان به تگ Description, Keywords, robots نام برد.

بسیاری از سایت ها با تولید اتربیوت های html غیر مرتبط با موضوع صفحه رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب می کردند.

شروع رقابت برای افزایش رتبه سایت و و کلمات در نتایج جستجو

در ۱۹۹۷ طراحان موتور های جستجو متوجه شدند وبمستران در حال تلاش برای افزایش رتبه سایت و کلمات کلیدی در نتایج جستجو هستند و بعضی از وبمستران رتبه های خود را به صورت دستی در نتایج بالا می شکند در موضوعات بی ربط با کلمه سرچ شده.

اولین نسل موتور های جستجو مانند Altavista و Infoseek الگوریتم های جدیدی را طراحی کردند تا مانع از دستکاری صاحبان وب سایت در رتبه بندی ها شود اما نشد!.

با اضافه شدن الگوریتم های جدید مانند چگالی کلمه کلیدی (Keyword density) اوضاع کمی بهتر شد اما هنوز این ابزار تحت کنترل وب مستران بودند، سازندگان موتور های جستجو اولیه از این موضوع رضایتی نداشتند به دلیل اینکه برخی افراد از آن برای سوء استفاده شخصی نتایج جستجو را دستکاری می کردند.

از آنجا که موفقیت و محبوبیت یک موتور جستجو با توانایی آن در تولید مناسب ترین نتایج برای هر جستجوی مشخص می شود کیفیت پایین یا نتایج جستجوی نامربوط می تواند کاربران را به سمت یافتن منابع جستجوی دیگر سوق دهد. موتورهای جستجو با توسعه الگوریتم های رتبه بندی پیچیده تر پاسخ دادند.

با در نظر گرفتن عوامل اضافی که برای دستکاری وب مسترها دشوارتر بود. در سال ۲۰۰۵ ، کنفرانس سالانه ، AIRWeb ایجاد شد تا محققان مربوط به بهینه سازی موتور جستجو و مباحث مربوط به آنها را گرد هم آیند.

کسایی که خدمات سئو خود را به شرکت های که از تکنیک های غیر قانونی سئو که معروف به سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) است استفاده می کردند سپرده بودند از نتایج جستجو به صورت دستی حذف شدند.

. در سال ۲۰۰۵ وال استریت ژورنال از شرکتی به نام قدرت ترافیک خبر داد که گفته می شود از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده کرده است و شرکت خورده اما اقدام به افشای این موضوع نکرده.

کجله وایرد گزارش داد که همان شرکت به یک بلاگر به دلیل افشای این موضوع در وبلاگ شخصی خود شکایت کرد.

پس از مدتی مشخص شد که مت کاتس از گوگل در یک ویدئو اعلام کرد شرکت Traffic Power  و تعدادی از مشتریان آن را از نتایج جستجو حذف کرده است به دلیل تخطی از قوانین گوگل.

انقلاب گوگل

در ۱۹۹۸ دو فارغ التحصیل از دانشگاه استنفورد با نام های لری پیج و سرگی برین Backrub را توسعه دادند.

این موتور جستجو از خروجی ریاضی بر منبای عدد الگوریتمی به نام پیج رنک (Page Rank) که توسط بنیانگذاران آینده گوگل اختراع شده بود استفاده می کرد، پیج رنک با بررسی میزان کمیت و کیفیت لینک های داخلی و خارجی عددی بین ۱ تا ۱۰ را مشخص می کرد.

پیج رنک تخمین میزد احتمال دسترسی یک صفحه برای کاربری که در وب گشت و گذار می کند چقدر است با در نظر گرفتن دنبال کردن لینک های داخل وب.

با یک نتیجه گیری ساده می توان فهمید که برخی از لینک ها مهم تر از سایرین هستند لینک هایی که احتمال وصل شدن به صفحات پر بازدید را افزایش می دادند پیج رنک بیشتری را نیز منتقل به سایت میزبان منتقل می کردند.

Larry page و Sergey Brin گوگل را در ۱۹۹۸ تاسیس کردند. گوگل بازدید قابل توجهی را از اینترنت برای خود جلب کرد چون کاربران زیادی طراحی ساده آن را دوست داشتند.

فاکتور های سئو خارجی (Off Page SEO) به الگوریتم های گوگل اضافه شده بودند مانند: کلمه کلیدی در لینک (آنکر تکست) یا فاکتور های سئو داخلی مانند: متاتگ ها، تگ های Heading H1, h2، عنوان صفحه، ساختار سایت و لینک سازی داخلی.

اگرچه گوگل انقلابی نسبت به دیگر موتور های جستجو زمان خود محسوب می شد اما وبمستران هنوز موفق به بهبود رتبه کلمات کلیدی خود در نتایج جستجو گوگل بودند با ساخت ابزار  های لینک بیلدینگ و شبیه سازی Structure.

الگوریتم پاندا و گوگل پنگوئن

گوگل بزرگ ترین گام خود را در آپدیت بزرگ الگوریتم های پاندا و پنگوئن برداشت. الگوریتم پاندا مسئول جریمه سایت ها با محتوای ضعیف و الگوریتم گوگل پنگوئن.  مسئول جریمه سایت های اسمپر لینک.

 

خدمات سئو

لیست خدمات سئو به صورت کلی به انجام خدمات سئو و مشاوره سئو تقسیم می شود. برای اطالعات بیشتر شما باید بدانید که وظایف یک سئو کار چیست

 

عضویت
اطلاع از
guest

8 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مهدی
امتیاز :
     

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تک تک شما دوستان عزیز.
از شما دوستان عزیز دعوت میکنم از سایت ما هم دیدن بفرماید.
با تشکرات فراوان رادیو جهان موزیک http://radiojahanmusic.com/

gelimfarsh

بیسار خوب موفق باشید

جالینو

بسیار عالی
از پیج ما هم دیدن کنید

جاوید

با عرض سلام
طراحی و سئو سایت در قزوین
https://aslanpoor.com

دیجی بوم
امتیاز :
     

ممنون از مطلب خوبتون

مستر استوریج
امتیاز :
     

با سلام
بسیار عالی و آموزنده بود
متاسفانه اصلا تو ایران سئو رو خوب آموزش نمیدن اساتید و فکر میکنن با آموزش دادن چیزی رو از دست میدن

شفا کلینیک
امتیاز :
     

بسیار عالی

bita
امتیاز :
     

http://www.google.com
گوگل