دانلود کتاب و داستانهای صوتی

با آغاز قرن ۲۱ تحولی عظیم در عرصه کتاب و کتابخوانی رخ داد و زندگی انسان ها تحت تأثیر دهکده جهانی با تغییرات اساسی روبرو شد؛ به طوری که در عصر امروز شاهد آن هستیم که افکار و اذهان عمومی با کثرت و فراوانی مشغله های ذهنی زیادی روبرو گشته است؛ موضوعی که قدرت و زمان تحلیل و تفکر را از او می گیرد و انرژی او را به تحلیل می برد.

انسان امروزی دیگر زمان چندانی برای خلوت کردن با خود ندارد و اسیر هژمونی مسلط این دهکده جهانی شده است و دیگر مثل زمان های گذشته آنقدر فراغ بال، زمان خالی و هزینه کافی ندارد تا به مطالعه کتب کاغذی بپردازد و رنج و هزینه تهیه این کتاب را به جان بخرد، به همین خاطر با گسترش فناوری های نوین و دگرگونی عرصه الکترونیک، چاپ و نشر کتاب نیز دچار تحولات گسترده ای گردید تا همپای با پیشرفت عرصه تکنولوژی، پاسخگوی نیازهای انسان عجول و کم حوصله امروزی گردد. در واقع انسان های امروزی در جست وجوی سریع ترین، آسان ترین و ارزان ترین راهها به منظور دسترسی به بهترین و بیشترین منابع اطلاعات هستند تا بتوانند با صرف حداقل هزینه، زمان و انرژی به حداکثر اطلاعات و داده ها دست یابند؛ موضوعی که با پیدایش پدیده کتاب رایگان و داستانهای صوتی به واقعیت پیوسته است.

 گرایش به کتاب و کتابخوانی، یک نیاز فطری در درون انسان است.
گرایش به کتاب و کتابخوانی، یک نیاز فطری در درون انسان است.

گرایش فطری انسان ها به کتاب و کتابخوانی

گرایش به کتاب و کتابخوانی موضوع دیرینه ای است که پیدایش آن در درون انسان به ابتدای آفرینش انسان برمی گردد؛ جایی که خداوند در قرآن کریم به آن اشاره می کند و می گوید که ما به آدم اسماء را آموختیم و در جایی دیگر به حضرت خاتم می فرمایند: بخوان به نام پروردگارت؛ بنابراین گرایش به کتابخوانی یک نیاز فطری و درونی است که از دل انسان ها بر می خیزد. نیازی که همانند همچون تشنگی و گرسنگی است که احتیاج به پاسخی مناسب و درخور آن دارد… هر انسانی هویت فردی و اجتماعی مختص به خودش را دارد، بنابر همین هویت است که انسان ها به نیازهایشان پاسخ می گویند؛ برای پاسخگویی به این نیاز نیز هرکس باید به درون خود مراجعه کند و به سوال من کیستم؟ پاسخ بگوید، ابتدا خود را بشناسد و بعد به دنبال جواب باشد. سالانه هزاران هزار کتاب در ژانرها و موضوعات مختلف در جهان منتشر می شود که هرکس بایستی از میان آنها شمار اندکی را با توجه به هویتش گلچین نماید، آن وقت است که درونش بسان کودکی که پستان مادرش را یافته است، آرام می گیرد و همچون اقیانوس عمیق می گردد و از هیاهو و قیل و قال دور می گردد.

یک کتاب خوب انسان را به عالم ملکوت می برد و یک کتاب بد انسان را به اسفل السافلین؛ اما سوال اینجاست که چه کسی و با چه معیاری کتاب خوب را از بد تشخیص می دهد؟ اگر از هر انسانی در جهان بپرسیم، جوابی متفاوت به ما می دهد، به علت این است که هرکسی هویتی منحصر به فرد دارد و به اصطلاح نسخه هرکس با فرد دیگر متفاوت است، هیچ کس نمی تواند به شخص دیگری بگوید فلان کتاب خوب است و فلان کتاب بد، هرکس باید خودش به تنهایی این موضوع را بفهمد. در حقیقت گرایش به کتابخوانی یک نیاز درونی مختص به هر فرد می باشد که همچون اثر انگشت یک موضوع شخصی و هویتی است و از یک انسان تا انسان دیگر زمین تا آسمان متفاوت است، به همین خاطر است که تعداد کتب نگارش شده بی شمار می باشد تا شاید بتوانند پاسخگوی نیاز درونی همه ی انسان ها باشد، موضوعی که تا کنون محقق نشده است.

کتاب پدیده ای روح بخش و جان افزاست.
کتاب پدیده ای روح بخش و جان افزاست.

انسان مدرن امروزی اندک اندک می خواهد این نیاز فطری خود را خاموش و فراموش کند؛ اما مگر می شود نیازهای فطری را به یکباره از بین برد، نیاز به آرامش یک نیاز فطری همانند تشنگی است که پاسخ درخور می خواهد و سرکوب آن فایده ای ندارد. شاید بتوان علت آن را در این نکته جست وجو کرد که او به جای آرامش در جست و جوی آسایش است، درون را فراموش کرده و به بیرون پرداخته است. غافل از آن که آسایش بیرونی از آرامش درونی سرچشمه می گیرد؛ انسان ها سردرگم و سرگردان شده اند؛ چرا که کتاب را که دوای این درد فطری است، فراموش کرده اند؛ کتاب انسان را به اعماق درون می برد و با خواندن آن انسان یک سیر درونی به ضمیرناخودآگاه خود را در پیش می گیرد، سفری جذاب و آرامش بخش به همان آرامی لالایی های کودکی.

اما واقعا چرا انسان ها در حال فراموشی کتاب هستند؟! پاسخ آن را بایستی در عوامل مختلفی جست و جو کرد. نخست اینکه شاید کتاب های چاپ شده امروزی کتاب های خوبی نیستند، یا شاید کتاب های خوب به خوبی در جامعه معرفی نمی شوند، یا در طراحی کتب غفلت شده است، شاید قیمت کتاب ها بالا است و یا شاید انقدر مشکلات اقتصادی زیاد شده است که به قول ابراهام مزلو خانواده ها اولویت را به نیازهای فیزولوژی خود داده اند تا به نیازهای معنوی و شکوفایی خود و شایدهای دیگری که هر کدام نقشی محوری در دفن شدن کتاب در ماورای تمدن هزارساله مان دارند که اگر به همین منوال غفلت بورزیم و پیش برویم؛ بایستی در برابر بیگانگان به خرابه های ایوان مدائن به عنوان نشانه های تمدن گذشته خود افتخار کنیم و از وضعیت اسف بار کنونیمان دم بر نیاوریم!

 

بررسی چرایی گرایش فطری انسان ها به کتابهای صوتی

اگر به جنگل برویم، آوای پرندگان پنهان در میان شاخه های درختانی را می شنویم که ترنم صدای آن با هارمونی خاصی فضای طبیعت را آراسته است؛ روح نباتی گیاهان و روح حیوانی جانوران از این فرکانس های موسیقایی پرورش می یابد و غرایز درونی آن ها به سمت تکامل پیش می روند. روح انسان ها هم همین طور است و برای پیشروی به سمت کمال خود، نیاز به آواهایی ملکوتی و نه مادی دارد و بایستی هنرمندانی پا به عرصه گیتی بگذارند تا آواهای ملکوتی را از عالم بالا به سمت این جهان بیاورند تا روح انسان را از خود بیخود کنند و به سمت کمال ببرند.

گرایش انسان به داستان صوتی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن می باشد.
گرایش انسان به داستان صوتی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن می باشد.

گرایش انسان به داستان صوتی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن می باشد.

کتاب هم به نوبه ی خود یک پدیده روح افزا و جان بخش می باشد که جان آدمی را تجلی می بخشد؛ گاهی عده ای از هنرمندان و گویندگان با صوت دلنشین و ملکوتی خود محتوای کتب را با لحنی آسمانی دکلمه می کنند که روح انسانی را جلا می بخشد و شیرینی معنای کلام را دوچندان می سازد. شاید علت گرایش بیش از حد انسان های امروزی به کتابهای صوتی هم همین باشد؛ گویی با این زمزمه گویندگان، چشمه های زمزم درون انسان ها سرازیر می گردد.

روح انسان امروزی در اثر برخورد مکرر با عناصر مادی و زمینی خسته و پژمرده گشته است و برای تجدید قوا و بازیابی انرژی دوباره خود نیاز به منابع حیات بخشی چون کتاب دارد تا بتواند از سرچشمه های آن جان فرسوده خود را سیراب نماید.

شنیدن داستانهای صوتی هم همین گونه است و به انسان کمک می کند تا سریعتر به عالم معنا و خیال پرواز کند و ذهن خود را بیهوده اسیر الفاظ و واژه ها نکند و تمامی تمرکز خود را معطوف به فحوای اصلی داستان نماید و همسو با نویسنده به دنیای خیال او گام بردارد و با شخصیت ها و قهرمان های اصلی داستان وی همزاد پنداری نماید؛ همین زیبایی هاست که موجب گرایش هر چه بیشتر افراد به این نوع کتب می گردد؛ در حقیقت داستان های گویا بسان تکرار لذت بخش لالایی های کودکی و قصه های مادرانه ای است که انسان ها در هنگام بزرگسالی خود جای خالی آن را در شب های پر استرس زندگی خود حس می کنند و ضمیر ناخودآگاه آنان نفس زنان در پی یافتن همان زمزمه های عاشقانه کودکیشان می باشد؛ گویی که تمایل درونی به این نوع کتاب ها واکنشی طبیعی به همان دغدغه های درونی ضمیر انسانی است.

چگونگی دریافت نسخه الکترونیکی کتابها

امروزه وب سایت های زیادی در جهان موجود می باشند که به منظور افزایش سطح آگاهی و سواد در کشورشان و حتی در جهان اقدام به ارائه کتب الکترونیک و صوتی در تمامی ژانرها و موضوعات مختلف آن به صورت رایگان و بدون توجه به قوانین حق کپی رایت جهت دسترسی کاربران خود نموده اند.

اگرچه معدود وب سایت هایی نیز هستند که ضوابط مربوط به حق انتشار کتب را رعایت نموده و افراد می توانند کتاب های رایگان را با عضویت در این سایت ها و به شکل قانونی بارگیری نمایند. یکی از این معدود سایت ها، وب سایت کتابچین می باشد که در آن سعی نموده تا ضمن حفظ و رعایت ضوابط و قوانین مربوط به چاپ و احترام به حقوق مولفین و نویسندگان، اقدام به دانلود کتاب در نسخه های الکترونیک و صوتی، به صورت رایگان و یا با قیمت بسیار اندکی نماید.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها