هزینه تحصیل در آلمان

«جمهوری فدرال آلمان» با جمعیتی نزدیک به ۸۳ میلیون نفر از ۱۶ ایالت تشکیل شده است. حدود ۳۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در آلمان به این کشور مهاجرت کرده‌اند. در این مقاله اطلاعات جامع و کاملی درباره‌ی هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی، بورسیه‌های تحصیلی و ویزای تحصیلی آلمان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

فرصت‌های متنوع برای کار دانشجویی

دانشجویان غیراروپایی نیاز به اجازه کار (work permit) دارند؛ ۱۹۰ روز کامل (تمام‌وقت) یا ۲۴۰ نیم‌روز (نیمه‌وقت) در سال. دانشجویان بین‌المللی اجازه‌ خوداشتغالی ندارند. اما به دلیل توسعه‌یافته‌ بودن کشور آلمان دانشجویان بین‌المللی برای پیدا کردن کار مناسب امکانات و موقعیت‌های زیادی دارند.

دانشگاه‌های علمی-کاربردی در آلمان، با شرکت‌های بزرگ جهت دوره‌های کارورزی قراردادهایی دارند. با اینکه در بیشتر این دوره‌ها دانشجویان حقوقی دریافت نمی‌کنند ولی فرصت مناسبی است تا برای ورود به بازار کار آماده شوند.

فرصت مناسب برای دریافت اقامت پس از تحصیل در آلمان

با توجه به قوانین آلمان، دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی ۱۸ ماه برای پیدا کردن کار مناسب فرصت دارند.

هزینه‌ تحصیل در آلمان

دانشگاه‌های دولتی آلمان شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند. اما دانشگاه‌های خصوصی مثل بادن-وورتنبرگ سالانه ۳۰۰۰ یورو شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند. تحصیل در برخی از رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد (رشته‌های non-cosecutive)  بدون پرداخت شهریه امکان‌پذیر نیست. دانشجویان مبلغی حدود ۶۰۰-۳۴۰ یورو را تحت عنوان ثبت‌نام هر سال باید پرداخت کنند. مبلغی که مزایایی از جمله تخفیف بلیت‌های حمل و نقل یا دریافت ID Card جهت استفاده از تخقیف‌های برخی سازمان‌های دولتی را به دنبال دارد.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

به طور متوسط ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه برای زندگی دانشجویی کفایت می‌کند که نسبت به دیگر کشورهای اروپایی ارزان‌تر تمام می‌شود. البته هزینه‌ها با توجه به سبک، محله و شهر زندگی متغیر هستند. هزینه مسکن، خوراک و پوشاک در شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچک است. تحصیل در شهرهای ارزان‌تر می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌ها را کاهش دهد. استفاده از مسکن اشتراکی، زندگی در خوابگاه یا زندگی با خانواده میزبان (Host Family) روش‌هایی هستند که می‌توانند هزینه‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. هزینه‌ها در نواحی زیر از زیاد به کم به این ترتیب است:  ۱. جنوب ۲. غرب ۳. شمال ۴. شرق.

جنوب آلمان که دو شهر بزرگ این کشور یعنی مونیخ و اشتوتگارت را شامل می‌شود، گران‌ترین منطقه محسوب می‌شوند.

 

 

بورسیه‌های تحصیلی در آلمان

بورسیه‌های دولتی

سرویس تبادل دانشگاهی آلمان یا DAAD بورسیه‌های مختلفی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد. همچنین اراسموس پلاس (Erasmus+) بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ بورسیه تحصیلی اتحادیه اروپا از دانشجویان بین‌المللی حمایت مالی می‌کند. کمک‌هزینه‌های در نظر گرفته شده توسط این مؤسسه مقدار زیادی از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد.

بورسیه‌های غیردولتی

کمک هزینه‌ فلوشیپ بین‌المللی پسادکتری اینشتین توسط مؤسسه تحقیقات پسادکتری اینشتین در دانشگاه برلینحمایت ارائه می‌شود.
بورسیه Heinrich Böll: برای تمام مقاطع تحصیلی و دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی معتبر آلمان ارائه می‌شود.
پژوهشگران پسادکتری، می‌توانند از فلوشیپ تحقیقاتی مؤسسه Humboldt استفاده کنند.

به دانشجویان کشورهای در حال توسعه فلوشیپ جورج فاستر (Georg Forster Fellowship) که یکی دیگر از بورسیه‌های تحصیلی مؤسسه Humboldt است، تعلق می‌گیرد.
بورسیه Konrad-Adenauer-Stiftung یاKAS:  بورسیه ماهانه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری برای متقاضیان بین‌المللی با کمتر از ۳۰ سال سن که یک مدرک دانشگاهی در کشور خود دریافت کرده‌اند. متقاضی باید نشان دهد که یک سابقه دانشگاهی موفق و سابقه انجام کار داوطلبانه در راستای خدمت به جامعه کشور خود را دارد و به مسائل سیاسی علاقه‌مند است.
بورسیه علوم  Kurt Hansenتوسط مؤسسه  Bayerتأمین مالی می‌شود؛ مخصوص دانشجویانی که در حال آماده شدن برای تدریس در زمینه علوم هستند.
بورسیه تحقیقاتی پسادکتری Marie Curie: برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه علاقه‌مند به تحصیل در آلمان ارائه می‌شود.
بورسیهMawista: مخصوص پدر و مادرانی که علاقه‌مند به تحصیل در کشور آلمان هستند و باید از کودک‌شان هم مراقبت کنند. بورسیه‌ای به مبلغ ۵۰۰ یورو در ماه به مدت یک سال ارائه می‌شود.
Deutschland Stipendium : بورسیه‌ای بر پایه شایستگی دانشجویان به مبلغ ۳۰۰ یورو در ماه. دانشجویان بسیار مستعدی که در آلمان تحصیل می‌کنند، فارغ از ملیت و درآمد شخصی، می‌توانند از مزایای این بورسیه بهره‌مند شوند.

مؤسسه Helmholtz بزرگ‌ترین سازمان تحقیقاتی در کشور آلمان است که فلوشیپ‌های سالانه‌ای را به دانشجویان دکتری و پسادکتری از سراسر جهان اعطا می‌کند و به آنها فرصت انجام تحقیقات در یکی از مراکز تحقیقاتی Helmholtz در آلمان را همراه با پرداخت حقوق می‌دهد.

ویزای تحصیلی آلمان

بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه یا کالج، قدم بعدی اقدام جهت دریافت ویزای تحصیلی آلمان است.

مدراک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی آلمان

برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان باید تمامی کپی‌های مدارک، بر روی کاغذ A4 ارائه شوند (حتی اگر اصل مدرک در ابعاد دیگری باشد).

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان:

فرم درخواست (خوانا، تکمیل و امضا شده)
عکس گذرنامه‌ای (سیاه و سفید یا رنگی که طی ۶ ماه اخیر گرفته شده باشد.)
گذرنامه معتبر (امضا شده به همراه دو کپی بر روی کاغذ A4 از صفحات ۲ و ۳)
شناسنامه
نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج مورد نظر
نامه تمکن مالی (حداقل مبلغی معادل ۱۰۲۳۶ یورو در حساب بانکی به نام خودتان در ایران یا نامه تمکن مالی فرد حامی در آلمان)
مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات
مدرک زبان (حداقل B2 آلمانی یا آیلتس ۶)
ارائه مدارک شغلی و فعالیت‌های دیگر در ایران (در صورت وجود)
رزومه (امضاء شده و به صورت جدول،  ذکر آدرس کامل، شماره تلفن و آدرس ایمیلی که مرتب چک می‌کنید، به زبان آلمانی)
انگیزه‌نامه (امضا شده و به زبان آلمانی)
مدرک بیمه درمان مسافرتی معتبر برای مدت مورد نظر (مدت اعتبار این مدرک ۹۰ روز است)
هزینه درخواست ویزای تحصیلی آلمان ۷۵ یورو است که در روز تحویل مدارک باید همراه‌تان باشد.

ویزای تحصیلی آلمان در ابتدا به مدت ۳ ماه، معتبر است که افراد بعد از ورود به این کشور باید با مراجعه به اداره امور اتباع خارجه، نسبت به تمدید ۱ الی ۲ ساله ویزای خود اقدام کنند.

 

اعزام دانشجو به آلمان

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم‌های آموزشی متفاوت ادامه‌ دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبه‌رو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط‌های گوناگونی که با دانشگاه‌های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن‌ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین با تجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب‌ترین این مراکز مشاوره در زمینه امور مهاجرت به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال ٨٢ با آموزش کنکور هنر شروع کرده است. فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» متصل شده است تا راه مطمئنی را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، فراهم کند.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها