تاریخچه اسباب بازی در ایران

تاریخچه اسباب بازی در ایران

تاریخچه اسباب بازی در ایران، تقریباً به قبل از مهاجرت آریایی‌ها برمی‌گردد. در آن زمان ایران باسـتان، میزبان اقوامی با تمدن‌های متفاوت بوده و این امر باعث شد که نه تنها ذهنیت و افکار جامعه، نسبت به مفهوم کودکی متفاوت شود، بلکه دید جدیدی نسبت به انواع بازی‌های کودکانه، به وقوع پیوست. اشیایی که در دل خاک بیرون آورده شدند، اشاره به تاریخچه اسباب بازی در ایران دارد. اشیایی با ابعاد کوچک، ظریف و با طرح و نقش کودکانه، از جنس سفال، فلـز، چوب و شیشه که به شکل پیکره‌های حیوانی و انسانی و مجسمه‌های چرخ‌دار و یا لوله عمودی (شیر مک)، جغجغه و فرفره، چالیک، الک دولک، دهل، گردونچه، اسب چوبی، عروسک و غیره درست شده‌اند که یادآور اسباب بازی کودکان آن زمان است.

باستان‌شناسان با بررسی تاریخچه اسباب بازی در ایران پی به این نکته بردند که این اسباب بازی، مربوط به قشر خاصی از اشراف زاده‌ها و اقوام طبقه مرفه آن زمان بوده و قشر متوسط و پایین دوران باستان تا حدی از این امکانات و اسباب بازی‌ها، محروم بوده‌اند. از عواملی که به پژوهش در مورد تاریخچه اسباب بازی در ایران کمک شایانی می‌کند، بررسی آثار نویسندگان قدیم ایران می‌باشد. به طور مثال در نوشته‌های کتـاب داراب نامه، به بعضی از اسباب‌بازی‌های کودکان آن دوران که با آن‌ها سر و کار داشته‌اند، اشاره کرده است.

با مطالعه تاریخچه اسباب بازی در ایران، می‌توان فرهنگ‌های مختلفی را در ساخت و نوع بعضی از اسباب بازی‌ها یافت که نوع آداب و سنن و نوع پوشش و سبک زندگی آن منطقه را بازگو می‌کند. در دوره ناصرالدین شاه، برخی از اسباب بازی‌های غربی، مانند عروسک که با فرهنگ و پوشش و چهره زنان غربی مطابقت داشت وارد ایران شد و این امر باعث تغییر در الگوی رفتاری و نوع پوشش و آرایش زنان ایران گردید.

با افزایش تراکم جمعیت شهری، و با توجه به محدود بودن منطقه شهری، کم کم خانه‌های ویلایی، جای خود را به آپارتمان‌های چند طبقه دادند و در نتیجه محدوده بازی کودکان منحصر به چهار دیواری داخل خانه‌ها شد. والدین کودکان برای سرگرمی آنان مجبور به تهیه اسباب بازی‌های متنوع شدند. از حدود یک قرن پیش تولید اسباب بازی صنعتی، شروع شد و با افزایش درآمد و بهبود وضع معیشت مردم، این صنعت رشد پیدا کرد و به تولید انبوه و با تنوع فراوان رسید.

با مطالعه تاریخچه اسباب بازی در ایران متوجه این نکته خواهیم شد که اسباب بازی باید با ارزش‌های حاکم بر هر جامعه مطابقت داشته باشد و این تناسب به گونه‌ای باشد که ارزش‌های جامعه را تقویت و محکم‌تر از قبل سازد تا باعث آرامش روحی و عاطفی کودکان گردد. اسباب بازی ذهن کودک را از تصورات و مفاهیم بازتر می‌کند و با هر بار بازی کردن نه تنها احساس خستگی نکرده، بلکه بر خلاقیت آن‌ها افزوده می‌شود. کودک باید آزادانه از وسایل بازی خود استفاده کند و به راحتی در آن تغییراتی ایجاد کند. هماهنگی و تناسب وسایل محیط زندگی با اسباب بازی باعث می‌شود که کودک خود را به راحتی با زندگی واقعی پیرامونش تطبیق دهد.

اسباب بازی لگو

با بررسی در تاریخچه اسباب بازی در ایران و لوح‌های آموزشی که در استان لرستان کشف شده، می‌توان فهمید که لوح‌ها به جهت آموزش برای کودکان آن دوره بوده است. این اشیا در واقع لوح‌هایی گلین با خط میخی سومری است که متعلق به چهار هزار سال پیش و جزو تاریخچه اسباب بازی در ایران است. امروزه والدین برای آموزش به کودکان از اسباب بازی لگو استفاده می‌کنند که باعث افزایش مهارت‌های رفتاری و حرکتی و رشد خلاقیت کودکان می‌گردد.

اسباب بازی لگو به ظاهر ساده است اما بسیار هوشمندانه ساخته شده. این اسباب بازی در ابتدا از جنس چوب بود، اما در سال ۱۹۴۷ کریستین سِن، در ساخت اسباب بازی لوگو، پلاستیک را جایگزین چوب کرد و در سال ۱۹۶۴ کارخانه لوگوسازی پکیج لگو را که شامل تمام ابزار و قطعات لازم برای ساخت یک لگو با شکل و مدل معین بود را وارد بازار کرد.

واژه لگو در زبان دانمارکی به مفهوم خوب جفت کردن و خوب بازی کردن است. لگو نام تجاری اسباب بازی لگوست که در دانمارک ساخته می‌شود و شامل قطعات کوچک و بزرگ با جنس فلـز و چوب و پلاستیک است که با اتصال این قطعات می‌توان، اجسامی با طرح‌ها و شکل‌های متفاوت ساخت. مجموعه لگوی جنگ ستارگان، شهر قلعه و هری پاتر از این دسته‌اند. اسباب بازی لگو، علاوه بر رشد خلاقیت کودکان، مزایای دیگری نیز دارد که می‌توان به تنوع به تم‌های کارتونی، بالا بودن تعداد قطعات آن و کیفیت و تنوع در طراحی آن، با توجه به سن کودک، اشاره کرد.

ماشین فـلزی

در تاریخچه اسباب بازی در ایران، مجسمه‌های چرخ‌دار با جنس سفال و فـلز دیده می‌شود که یادآور ماشین‌ها و دوچرخه‌های امروزی هستند. کودکان تحرک بیشتری را با حرکت دادن این مجسمه‌های چرخ‌دار، تجربه می‌کردند. این اسباب بازی‌های کشف شده در سه هزار سال پیش در مناطق شمال ایران رواج داشت. ماشین فـلزی نوعی اسباب بازی‌ست که امروزه مورد توجه کودکان و بزرگسالان قرار گرفته است. اما در تاریخچه اسباب بازی در ایران،  ماشین فلزی به صورت امروزی وجود نداشت و بیشتر به صورت عروسک‌های چرخ دار با جنس سفال و یا چوب ساخته می‌شد.

در واقع ماشین فـلزی یک نمونه کوچک از ماشین‌های واقعی مورد علاقه کودکان و بزرگسالان است که بدنه مقاوم و جذابی دارند و با همان ظرافت و جزئیات ساخته می‌شوند. ماشین‌های فلـزی در انواع و سایزهای مختلف، با قابلیت‌هایی چون رباتیک ساخته می‌شود. ماشین‌های آتشنشانی وماشین‌های پلیس وماشین‌های کلاسیک و خاورهای خوش رکاب از این دسته‌اند.

خرید اسباب بازی به صورت آنلاین

والدین، برای خرید این اسباب‌بازی‌ها وقت زیادی را در بازار و فروشگاه‌ها صرف می‌کنند. در حالی که با پیشرفت تکنولوژی به صورت آنلاین، بسیار آسان و بدون صرف وقت و انرژی می‌توانند از تمام فروشگاه‌های اسباب بازی فروشی که به صورت آنلاین نیز ارائه خدمت می‌کنند، اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند. فروشگاه اسباب بازی پیام کالا به آدرس www.payamkala.ir ، با ارائه بهترین و با کیفیت‌ترین اسباب بازی‌ها مانند اسباب بازی لگو و ماشین فـلزی، به صورت حضوری و آنلاین، این امکان را به والدین در سرتاسر ایران می‌دهد که به راحتی اسباب بازی مورد علاقه فرزندان خود را در کمترین زمان و با قیمت مناسب تهیه کنند و موجبات شادی و شکوفایی استعداد فرزندان دلبندشان را، فراهم سازند.

 

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مژگان
امتیاز :
     

توی تاریخ اسباب بازی ، لگو بوده مگ!

رضا

اره دیگه حتما بوده که اینجا نوشتن:)

سارا رضایی
امتیاز :
     

بیشتر از عروسک های چوبی استفاده میشده تا بازی های فکری مثلا