درب ورودی ساختمان در گذر تاریخ

چیزی که در تاریخ همه کشورها به وفور دیده می‌شود، جنگ و خونریزی استمردم همه کشورهای جهان یا انسان‌های جهان‌گشا بوده‌اند و به مردم مناطق دیگر حمله کرده‌اند و یا به عنوان انسان‌هایی صلح‌طلب درگیر جنگ‌های دفاعی شده‌اند. هر چه که هست تاریخ بدون جنگ تقریبا در هیچ جای جهان یافت نمی‌شود و البته که بسیاری از پیشرفت‌ها هم در اثر جنگ ایجاد شده‌اند.

این جنگ‌ها از یک طرف و دزدی‌ها و هنجارشکنی‌ها از طرف دیگر باعث شده تا در طول تاریخ همواره دیوارها و دروازه‌ها نقش مهمی در امنیت شهرها و خانه ها بر عهده داشته باشند. شاید تا همین صد سال پیش، همه شهرها دروازه داشتند و ورود به شهرها بدون گذر از دروازه آنها ممکن نبود. از این رو کیفیت و مقاومت دروازه‌ها در طول تاریخ نقشی بزرگ در شکست یا پیروزی ساکنان یک شهر در جنگ داشت.

گسترش و بزرگ شدن شهرها از یک طرف و ساختن تجهیزات نظامی شلیک از دور باعث شد تا دیوار شهرها دیگر کاربرد چندانی نداشته باشد و دروازه‌های شهر جای خود را به ایست بازرسی ها و عوارضی ها و  بدهد.

گرچه دروازه شهرها در طول تاریخ کم کم منسوخ شد، اما درب ساختمان‌ها هنوز پابرجا و محکم است. این روزها درب‌های خانه‌ها، شرکت‌ها، ادارات و کارخانه‌ها هر کدام به شکلی هستند و برای هر کدام از این انواع هم طرح‌های بسیار متنوعی عرضه شده است.

برای مثال بیشتر درب های پارکینگ اتوماتیک شده‌اند و فرد برای ورود و خروج به پارکینگ نیازی به پیاده شدن و باز کردن درب ندارد.

درب کارخانه‌ها هم با وجود آن که یک درب آهنی بسیار بزرگ است و درب قلعه‌های تاریخی را به یاد انسان می‌آورد، بیشتر به صورت خودکار (اتوماتیک) ساخته می شوند و دیگر نیازی به دربانان قلعه‌ها نیست که گرز به کمر درب قلعه را باز و بسته کنند.

در تاریخ معاصر ما بیشتر اولین‌های فناوری مربوط به پادشاهان و اهل دربار بوده‌اند. به طور مثال، گرچه چندان به بحث ما مربوط نمی‌شود اما از اولین سقف‌های متحرک، سقف کاخ نیاوران شاه پهلوی است که با سامانه‌های برقی بازوبسته می‌شود.

اگر بخواهیم به پیشرفت‌های دیگری در زمینه درب در تاریخ معاصر نگاه کنیم، قطعا باید به درب ضد سرقت بپردازیم. این درب‌ها ترکیبی از درب‌های چوبی و درب ‌های آهنی هستند. یعنی از  نظر ظاهری این درب ها شبیه درب های چوبی هستند (درب هایی که تا دوران باستان قدمت دارند و شاید نخستین درب‌های ساخته شده در طول تاریخ باشند)، اما از نظر باطن و شرایط داخلی، یک چارچوب فلزی به همراه یک یا دو لایه ورق فولادی درون آنها را پرکرده است.

البته درب های آکاردئونی؛ که به عنوان حفاظ روی درب ساختمان نصب می‌شوند نیز پیشرفت دیگری در درب های ساختمانی هستند. درب آکاردئونی یک سازه تاشو است که قاب بر روی چهارچوب در ورودی آپارتمان شما نصب می‌شود. اتصال این حفاظ‌ به در خانه شما از طریق چند جوش ساده صورت می‌گیرد. البته که ساده بودن به معنای کم‌اهمیت بودن نیست.

 

حفاظ آکاردئونی معمولاً از تیغه‌هایی که به صورت مورب روی هم قرار گرفته‌اند ساخته می‌شود. این درب‌ها در زمان استفاده باز می‌شوند و به عنوان یک محافظ قدرتمند کار خود را آغاز می‌کنند و پس از استفاده، تیغه‌ها به صورت کشویی روی هم جمع می‌شوند تا فضای بسیار محدودی بگیرند. از این رو گاهی به این محصول، درب تاشو هم گفته می‌شود.

البته شاید درب های فولادی هم در طول تاریخ سابقه داشته باشند. گر چه استفاده از این نوع درب ها قطعا محدود بوده است. ذوب کردن فلـزات و تخت کردن یا میله میله کردن آنها کار آسانی نیست و وزن این درب ها هم به گونه‌ای است که حمل و نقل آنها در گذشته ‌های دور دشوار بوده است.

در این مطلب تلاش کردیم سیر تاریخی کوتاهی از تغییرات درب های ساختمان و دروازه‌های شهرها را برایتان بازگو کنیم. البته قطعا تغییرات به همین اندازه محدود نمی شود و حتی شاید بتوان تغییر در فلسفه نصب درب بر شهرها و خانه ها را هم بررسی کرد. اما اجمال سخن اجازه تشریح بیش از این به ما نداد. امیدواریم در مطالب دیگری بتوانیم چالش ها در سده های مختلف تاریخی را بررسی کنیم.

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها