کارتن سازی برای چیست؟

کارتن سازی فرایندی است که طی آن عملیات برش، چاپ، و چسب روی ورق‌های آماده کارتن که شامل ۳ تا ۵ لایه ضخیم و فشرده از جنس کاغذ است، انجام میشود. امروز علاوه بر توضیح مختصر فرایند کارتن سازی، با برخی از اصطلاحات آن آشنا شده و در نهایت به انواع کارتن‌های مورد استفاده در صنعت کارتن سازی خواهیم پرداخت.

کارتن سازی

فلوت در کارتن سازی چیست؟
فلوت تعیین کننده شکل موج ورق های کارتن است؛ به عبارت دیگر کاغذهای چـین خورده در کارتن را دیده‌اید، این کاغذهای چیـن خورده فلوت نام دارند. برای گام‌های فلوت طبق استاندارد سایزهایی مشخص شده است که با حروف A,B,C,E,F تقسیم بندی میشوند.
A فلوت بلند ترین گام و F فلوت کوتاه‌ترین گام را دارد. گام‌های فلوت با ضخامت کارتن رابطه مستقیم دارد و هرچه ضخامت کارتن بیشتر باشد مقاومت کارتن نیز بیشتر خواهد بود.

لمینت در کارتن سازی چیست؟
لمینت در لغت به معنای چسباندن است، با توجه به وجود فلوت در کارتن و این که هر چه گام فلوت بیشتر باشد ضخامت و ناهمواری سطح کارتن بیشتر خواهد بود و درنتیجه امکان چاپ بر روی کارتن سخت‌تر شده و کیفیت چاپ پایین می آید، به جهت افزایش کیفیت چاپ و زیبایی کارتن از عملیاتی به نام لمینت استفاده میشود.
لمینت دارای دو نوع سرد و گرم است که از لمینت سرد برای چاپ روی کارتن های ۳ لا و ۵ لا استفاده میشود و لمینت گرم جهت تولید پوسترها، منوی غذاها، کارت هدیه، کارت ویزیت و از این قبیل موارد، مورد استفاده قرار میگیرد.

موارد استفاده از کارتن سازی
امروزه کارتن سازی یکی از مشاغل پردرآمد دنیا است. کارتن سازی در ایران هم رونق خوبی دارد؛ بطوری که اسامی: کارتن سازی مشهد، کارتن سازی اصفهان یا کارتن سازی در اصفهان در این صنعت زیاد بگوش میخورد.
یکی از مهم‌ترین موارد استفاده‌ی کارتن در بحث بسته بندی است؛ بسته بندی خوب میتواند در فروش سریع محصولات نقش مهمی ایفا کند که امروزه بسته بندی با کارتن یکی از اقتصادی‌ترین و راحت‌ترین گزینه‌ها است، به طوری تقریبا در تمامی صنایع از کارتن برای بسته بندی محصولات استفاده میشود.
نوع محصول مورد نظر، نوع کارتن را از جهات ضخامت، اندازه، شکل، رنگ آمیزی و سایر موارد مشخص میکند.

کارتن سازی در صنعت بسته بندی
پس از ذکر مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین مورد استفاده از صنعت کارتن سازی، انواع کارتن‌های بسته بندی بهمراه موارد استفاده‌ی آن را به اختصار بیان خواهیم کرد:
کارتن های تاشو
کارتن‌های تاشو که به آنها کارتن‌های مقوایی یا جعبه‌های مقوایی نیز گفته میشود، یک بسته از کاغذی انعطاف پذیر هستند که محصولاتی مثل مواد غذایی را درون آنها قرار میدهند همچنین میتوان روی این کارتن‌ها تبلیغات محصول را چاپ کرد، این کارتن ها باعث ماندگاری بیشتر محصولات میشوند.

کارتن دایکاتی
کارتن‌های دایکاتی به وسیله‌ی دستگاه دایکات تولید میشوند، دستگاه دایکات کارتن‌های ۳ لایه یا ۵ لایه را به شکل ورقه‌هایی با اندازه مشخص دریافت میکنند و آنها را ابتدا با دستگاه خط کش برش زده و در مکان‌های مشخصی خط تاهای(خمیدگی و مایل کردن کاغذ) مورد نیاز را می‌اندازند، سپس با دستگاه چاپ در مکان‌های درست طرح مورد نظر را چاپ میکنند و در آخر با تا دادن خط تاها کارتن جعبه ساخته میشود، این کارتن‌ها در صنعت بسته بندی از اهمیت بسیار زیادی بر خوردار هستند.
به عنوان نمونه از این کارتن‌ها میتوان به کارتن‌های سوراخ دار (مثل کارتن موز)، کارتن‌های تلسکوپی و… اشاره کرد.

کارتن های آسپتیک
از کارتن‌های آسپتیک برای بسته بندی محصولاتی از قبیل شیر، آب میوه، خامه، پنیر، سوپ، سبزیجات و… استفاده میکنند.
این کارتن‌ها به دلیل وزن هزینه حمل و نقل کمتری هم دارند و علاوه بر آن از محصولات در برابر باکتری‌ها، نور و بخار محافظت می کنند و همه عطر را درون خود نگه می دارد.

کارتن های سفت و سخت
کارتن‌های سفت و سخت کاری را انجام میدهند که کارتن های تاشو انجام میدهند با این تفاوت که آنها مقاومت بالای برای تحمل وزن محصولات دارند  و اغلب برای محصولات رده بالا مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال برای بسته بندی آیفون از این کاتن‌ها استفاده میکنند.

کارتن های پنجره ای
کارتن‌های پنجره ای، کارتن‌هایی هستند که یک تکه پنجره  از آن برای نشان دادن محصول درونشان در نظر گرفته شده است، پنجره‌ها این امکان را به مشتری می دهد که از طریق این نوع بسته بندی به طرح دقیق شکل، رنگ، و جنبه فیزیکی محصول آگاهی کامل تری پیدا کند؛ میتوان با استفاده از این کارتن‌ها فروش محصولات تا حد چشمگیری افزایش داد. از این کارتن‌ها برای لوازم تزیینی و آرایشی استفاده می شود.

کارتن‌های بوش
کارتن بسته بندی بوش، نوعی از کارتن‌ها هستند که ماهیت محصول را سالم نگه می دارد. از این نوع کارتن بیشتر برای بسته بندی مواد غذایی، مایعات، پودرها و نیمه جامدها استفاده میشود.

کارتن چند لایه
تولید کارتن های چن لایه از استحکام بالا و خاصیت بالشتک برخوردارند که سبب می شود از  آنها برای بسته بندی و حمل و نقل محصولات گران قیمت، شکننده یا سنگین استفاده شود.

کارتن های لمینتی
از کارتن‌های لمینتی برای بسته بندی و حمل و نقل کالاهای ویژه و یا کالاهای گران قیمت استفاده می کنند. در این کارتن‌ها شاهد چاپ با کیفیت و مناسب با محتوای کارتن هستیم. از ویژگی‌های کارتن های لمینتی این است که باعث تسهیل در حمل و نقل و حفظ کیفیت و کمیت محصول می شود.
میتوان به طور مداوم از این کارتن استفاده کرد زیرا به دلیل لمینت بودن آن ماندگاری جلد چاپی این کارتن را بالا میبرد. کارتن های لمینتی در برابر لکه، چـین خوردگی، چربی و روغن، رطوبت و سایر آلوده کننده‌ها مقاوم هستند.

جمع بندی
حتی پیشرفت علمی هم مانع از کارتن سازی و استفاده از کارتن در صنعت بسته بندی نشد؛ چراکه کارتن سازی نمیتواند جایگزینی داشته باشد، برای مثال در صنعت بسته بندی انعطاف، قیمت، فرم دهی و چاپ آسان کارتن را هیچ محصولی ندارد. جامعیت کارتن در صنایع مختلفی مانند بسته بندی موجب شد که چون آب حیات در صنعت فروش جاری باشد و هیچ جایگزینی برای آن پیدا نشود.
اگر نیاز به انواع مختلف کارتن دارید میتوانید در بخش محصولات بصورت تک یا عمده سفارش بدهید و بهترین کیفیت را از ما ارزان بخرید.

 

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها