گزارش تحولات بازار مسکن در آبان ماه ۱۳۹۹

گزارش تحولات بازار مسکن در آبان 99 | متوسط قیمت مسکن | ملک هفت

تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۹

بر اساس گزارش پایگاه خبری ملک هفت؛ گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی که از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور استخراج شده است تحولات بازار مسکن در آبان ماه ۹۹ بیانگر این است که:

در آبان ماه سال جاری، نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ معامله مسکن در شهر تهران صورت گرفته است که نسبت به ماه گذشته ۴۸/۴ درصد کاهش داشته است؛ همچنین تعداد معاملات مسکن در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۹/۹ درصد رشد داشته است.

میانگین قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران نیز در آبان ماه سال جاری به ۲۷ میلیون و ۱۹۳ هزار تومان رسیده است که نسبت به ماه گذشته ۱/۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۸، ۱۱۸/۲ درصد رشد داشته است.

بررسی تعداد معاملات صورت گرفته در آبان ماه

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران از نقطه نظر گزارش بانک مرکزی ایران نشان می دهد که در آبان ماه سال ۱۳۹۹، به طور کلی ۴ هزار و ۴۶۶ واحد مسکونی مورد معامله قرار گرفته است که از این تعداد، ساختمان های با عمر کم تر از ۵ سال، ۶ تا ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۵ سال، ۱۶ تا ۲۰ سال و بیش تر از ۲۰ سال به ترتیب ۳۸/۹، ۱۷/۵، ۱۲/۱، ۱۷/۷ و ۱۳/۸ درصد سهم را داشته اند.

از سوی دیگر، مشابه با گزارش ماه های مرداد، شهریور و مهر ۱۳۹۹ در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با داشتن ۱۲/۱ درصد از حجم کل معاملات، بیش ترین تعداد معاملات مسکن را در آبان ماه به خود اختصاص داده است.

شایان ذکر است که در مجموع ۷۰/۴درصد از کل معاملات مسکن در شهر تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۹، در ۱۰ منطقه شامل مناطق ۵، ۱۰، ۴، ۲، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱۱ و ۱ صورت گرفته است؛ ۲۹/۶ درصد از معاملات نیز مربوط به سایر مناطق شهر تهران بوده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۴ روی هم رفته ۱۷ درصد از حجم معاملات مسکن این ماه را به خود اختصاص داده اند.

بررسی تحولات قیمت مسکن در آبان ماه

بنابر گزارشات پایگاه خبری ملک هفت، میانگین قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در آبان ماه سال جاری به ۲۷میلیون و۱۹۳هزار تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۸/۲ درصد و نسبت به ماه گذشته در سال جاری ۱/۸ درصد افزایش داشته است.

لازم به ذکر است که در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، مشابه با ماه های گذشته بالاترین قیمت مسکن همچنان مربوط به منطقه ۱ با قیمت هر متر مربع ۵۵/۰۱ میلیون تومان و کم ترین قیمت نیز مربوط به منطقه ۱۸ با قیمت هر متر مربع ۱۲/۴ میلیون تومان بوده است.

همچنین قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در مناطق ۱ و ۱۸ تهران در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۸، به ترتیب ۱۳۴/۳و ۹۹/۰ درصد افزایش داشته است.

بررسی تحولات بازار مسکن در شهر تهران در ۸ ماه نخست سال ۱۳۹۹

بررسی معاملات مسکن در شهر تهران نشان می دهد که حجم معاملات در ۸ ماه نخست سال جاری نزدیک به ۶۸ هزار واحد مسکونی بوده است؛ این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰/۷ درصد افزایش یافته است.

میانگین قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در ۸ ماه نخست سال ۱۳۹۹، ۲۱/۶۸ میلیون تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، ۷۰/۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین بررسی های ملک هفت درخصوص میزان معاملات صورت گرفته در شهر تهران بیانگر این است که پر فروش ترین واحدهای مسکونی در طیف قیمتی ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان به ازای هر متر مربع قرار گرفته اند.

به عبارت دیگر، واحدهای مسکونی در این طیف قیمتی، ۸/۶ درصد از کل میزان معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که در ماه گذشته، واحدهای مسکونی با قیمت ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان در صدر جدول پر فروش ترین واحدهای مسکونی شهر تهران قرار گرفته بودند.

از سوی دیگر، واحدهای مسکونی با طیف قیمتی ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان و ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان با داشتن سهم های ۷/۳ و ۶/۹ درصد در رتبه دوم و سوم پر فروش ترین واحدهای مسکونی معامله شده در این شهر در آبان ماه قرار می گیرند.

شایان ذکر است که در آبان ماه سال جاری نزدیک به ۶۲/۱ درصد واحدهای مسکونی، با قیمتی پایین تر از میانگین قیمت هر متر مربع در شهر تهران یعنی ۲۷ میلیون ۱۲۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته اند.

بررسی داد و ستدهای مسکن بر اساس متراژ نشان می دهد که ۱۵/۲ درصد از کل معاملات، مربوط به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ متر بوده است و واحدهای مسکونی با این مساحت، پر فروش ترین واحدهای مسکونی در آبان ماه بوده اند.

همچنین واحدهای مسکونی با زیربنای۵۰ تا ۶۰ متر و ۷۰ تا ۸۰ متر با داشتن سهم های ۱۵/۱ و ۱۲/۱ درصد از کل معاملات آبان ماه، رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر، بررسی کلی این آمار بیانگر این است که ۵۷/۲ درصد از معاملات صورت گرفته مربوط به واحدهای مسکونی با مساحت کم تر از ۸۰ متر بوده است؛ بنابراین مردم مانند ماه های گذشته خانه های کوچک و با متراژ پایین را ترجیح می دهند.

بررسی معاملات مسکن شهر تهران از دیدگاه ارزش واحدهای مسکونی نشان می دهد که ۱۳/۵ درصد از معاملات صورت گرفته مربوط به واحدهای مسکونی با قیمت ۶۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان بوده است؛ به عبارت دیگر، همانند ماه های گذشته پر فروش ترین واحدهای مسکونی شهر تهران در آبان ماه نیز در این طیف قیمتی قرار گرفته اند.

واحدهای مسکونی با قیمت ۸۵۰ تا ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و ۱۱ میلیارد تا ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با داشتن سهم های ۱۰/۶ و ۹/۵ درصد در رتبه های دوم و سوم قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که مجموعاً در این ماه نزدیک به ۵۵ درصد معاملات صورت گرفته مربوط به واحدهای مسکونی با قیمت کم تر از ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان بوده است.

بررسی تغییرات اجاره بهای مسکن در شهر تهران

بررسی شاخص اجاره بهای مسکن در شهر تهران نشان می دهد که اجاره بهای واحدهای مسکونی در آبان ماه سال جاری نسبت به زمان مشابه سال ۱۳۹۸، ۲۸/۷ درصد افزایش یافته است؛ همچنین شاخص اجاره بها در کل مناطق شهری در همین مدت ۳۱/۹ درصد رشد داشته است.

جمع بندی تحولات بازار مسکن در آبان ماه ۱۳۹۹

به طور کلی می توان گفت که معاملات صورت گرفته در آبان ماه سال جاری در شهر تهران نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد بوده است و میانگین قیمت مسکن نیز به ۲۷ میلیون و۱۹۳ هزار تومان رسیده است. واحدهای مسکونی با عمر کم تر از ۵ سال بیش ترین آمار فروش را داشته و ۳۸/۹ درصد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

همچنین واحدهای مسکونی با طیف قیمتی ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان به ازای هر مترمربع پرفروش ترین واحدهای مسکونی معامله شده در تهران در آبان ماه می باشند.

 

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها