زغال های جدید در مقابل زغال های قدیمی

با شنیدن نام زغال تصویر ذهنی از چوب های خرد شده در ذهنمان پدیدار می گردد. اما زغال های امروزی تفاوت زیادی با گذشته کرده اند. با گسترش علم دیگر از زغالهای قدیمی استفاده نمیشود چرا که دیگر بهینه نیستند، امروزه به منظوره استفاده از زغال کباب یا زغال شومینه و یا زغال قلیان دیگر به دنبال خورده چوب ها نمی روند بلکه از زغال فشرده یا به اصطلاح چـینی استفاده می کنند.

در قدیم به طور معمول رایج بود که به منظور تهیه ذغال می بایست شاخه های درختان را برید، به صورت اصولی می بایست شاخه های خشک شده و بی ثمر درختان را قطع نمود اما این امکان محتمل بود که شاخه های خشک درخت به میزانی مورد نظر ما نباشد و از این رو به بریدن شاخه های نیمه خشک و یا زنده و مثمر درختان رو بیاوریم.

به همین دلیل است که برای طرفداران محیط زیست استفاده از ذغال در تضاد مستقیم با  طبیعت قرار دارد که در واقعیت نیز همین گونه است. ولی امروزه دیگر از شاخه زنده درختان ذغال تهیه نمیشود بلکه از خورده های چوبی که در صنایع چوب سازی مورد استفاده قرار نمی گرد ذغال های مرغوب و درجه یک تولیدمی گردد.

زغال فشرده

زغال چینی یا همان زغال فشرده چیست ؟

راه حلی نهایی که امروز برای نگهداری از طبیعت و منابع محیط زیست به کار می رود تولید ذغالهای چینی یا همان فشرده است.

برای تولید این ذغال ها دیگر لازم نیست شاخه های درختان را از بین ببریم بلکه با خورده ها و بریده چوب های استفاده شده در صنایع مبلمان ، درب و . .. می توان بهترین زغالها را ساخت.

شرکت زغال پارس جزو قدیمی ترین و بزرگترین تولید کننده های انواع زغالهای فشرده در ایران به تولید انواع زغال با درجه کیفیت بالا می پردازد.

از لحاظ گسترش .استفاده این محول در اوایل ده ۹۰ شمسی در ایران رایج گشت، این زغالها به دلیل کارایی بالاتر در برابر زغالهای معمولی یا لیمو و همچنین دوستدار محیط زیست در ایران مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

از لحاظ نحوه ساخت ذغال های فشرده  از تریکب خاک اره یا همان براده های ریز چوب ( همان چیپس چوب ) به علاوه پوست گردو و خاک مخصوص تولید میگردد.

از لحاظ تولید این زغال در ایران نیز شرکت صنعتی زغال پارس بزرگترین تولید کننده انواع زغال های فشرده در ایران محسوب می گردد.

زغال چینی در جهان

شروع به کار گیری از این نمونه زغال به نیمه اول قرن بیستم و در ژاپن بر می گردد. با گذشت زمان استفاده از این نوع سوخت در کشورهای همسایه ژاپن یعنی چـین و کـره گسترش پیدا نمود.

در همان ابتدا این محصول را از ترکیب خورده های چوب و خاک رس می ساختند که پایه و اساس فرمول تولید امروزه آن است.zoghalpars

در کشور پهناور چین به دلیل محبوبیت بسیار زیاد این محصول در ده های ۹۰ میلادی ، به شدت رونق گرفت به گونه ای که در تمام چین مورد استقبال قرار گرفت و در اکثر کارخانه جات جزو سوخت های مهم مورد توجه بود.

به دلیل جمعیت بالای چین در آن زمان این ذغال و انتشار نحوه ساخت آن از این کشور به سرتاسر جهان این محصول به اصطلاح ذغال چینی ( coal china ) معروف گشت.

در کشور چین به دلیل وجود درختان زیاد بامبو استفاده از چوب درخت بامبو به عنوان ماده اصلی زغال فشرده در نظر گرفته می شود.

زغال بامبو

زغالی با کیفیت شناخته می شود که مدت زمان سوختن آن بسیار بالا است به نام ذغال بامبو معروف می باشد ، مراحل ساخت آن دقیقا مانند زغال فشرده است اما به جای استفاده از چوب های دیگر از چوب درخت بامبو در ساخت آن استفاده میگردد.

دیگر ویژگی های زغال فشرده

از لحاظ ظاهری زغالهای فشرده به صورت استوانه ای و مکعب مستطیل در جهان ساخته می شوند.

در هر دو نوع استوانه ای و مکعب و مستطیلی ، حفره ای در وسط این ذغالها تعبیه گشته است ، دلیل وجود حفره آن است که تکه چوب فشرده شده به آرامی و طور یک نواخت در طول مدت زمان مشخص بسوزد و همچنین این حفره باعث آن می شود که اکسیژن ( یکی از سه راس مثلث آتش ) به کل بلوک فشرده شده برسد و بهترین درجه کیفی حرارتی را به صورت یکنواخت تشکیل دهد.

دوستدار محیط زیست

همانطور که در ابتدا مقاله به آن اشاره شد به منظور ساخت ذغالهای فشرده دیگر به طور مستقیم نیازی به بریدن درختان در طبیعت نیست. در این محصولات از چوب درختانی که به صورت صنعنتی کاشت و برداشت می شود استفاده می شود.

زغال بدون بو بدون دود

مزیت بسار مهم و اساسی این محصول که در کشور های شرقی آسیا به آن توجه ویژه میشدویژگی بدون بو و بدون دود بودن زغالها فشرده است ، این موضوع ارتباط مستقیمی با سلامت انسان و همچنین کیفیت آتش دارد.

ذغالهای لیمو دارای بو هستند که این امر در پخت و پز اثر منفی می گذارد و مزه واقعی غذا را تغییر می دهد ، از طرف دیگر زغالهای معمولی دارای دود هستند که در مکان های سر بسته باعث ایجاد سر درد می شوند.قیمت زغال جدید

زغالهای معمولی با بو و دود بسیار زیاد باعث انتشار دود و بو در فضا و احساس بد در انسان می شود، این بو منتشر شده برای مدت ها در فضا بسته باقی می ماند و از بین بردن بو آن در محیط غیر ممکن است همینطور دود زغالهای طبیعی در هنگام آتش گرفتن چشم ها را آزار میدهد.

همچنین بوی منتشر شده از ذغالهای معمولی  باعث بو گرفتن البسه می شود که خود باعث اذیت افرادی می شود که در معرض دود زغالها قرار دارند.

کیفیت بالا همراه با بازدهی بیشتر

مزیت مهم دیگری که ذغالهای فشرده دارند کارایی گرمایی بالا آنان می باشد ، بدین ترتیب که در یک میزان مشخص از زغالهای معمولی در برابر زغالهای فشرده ، زغال چینی در حدود ۴ برابر حرارت بیشتر نسبت به زغالهای معمولی دارند. این بازدهی حرارتی در زغال شمش  ، زغال کبابی داری اهیمت فراوانی است.

قیمت به صرفه تر زغال فشرده

مزیتِ مهم دیگر این نوع زغالها قیمت آنان در تناسبت با زغالهای معمولی است این مزیت قیمتی زمانی آشکارتر میشوند که بدون بو و دود بودن و همچنین بازدهی بالای زغالهای فشرده در نظر گرفته شود.

فروشگاه زغال پارس بزرگترین تولید کننده و عرضه کننده مستقیم زغالهای فشرده ( جینی ) در ایران است ، محصولات این فروشگاه شامل ذغالهای کبابی ، ذغالهای شمش ، ذغالهای شومینه و قلیان است. کیفیت ساخت تمامی محصولات بالاترین درجه را دارند و از روش های سنتی ( کوره ای ) برای بهترین نتیجه در ساخت محصولات استفاده شده است و قیمت خرید بدون واسطه ای دارند.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها